Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-AFW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie podstawy okulistyki. Potrafi wymienić i scharakteryzować wady refrakcji oraz wybrane schorzenia układu wzrokowego występujące u dzieci. Zna podstawowe parametry diagnozy okulistycznej oraz wybrane metody i narzędzia diagnostyczne stosowane w okulistyce dziecięcej. Umiejętności Potrafi analizować podstawy okulistyki. Potrafi wymienić i scharakteryzować wady refrakcji oraz wybrane schorzenia układu wzrokowego występujące u dzieci. Potrafi scharakteryzować specyfikę i następstwa funkcjonalne wybranych schorzeń układu wzrokowego występujących u małych dzieci. Kompetencje społeczne Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka. Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących. Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru treści: kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
- Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
|
Literatura: |
Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30h. Liczba punktów ECTS: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru treści: kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
- Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
|
Literatura: |
Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30h. Liczba punktów ECTS: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru treści: kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Anatomia układu wzrokowego i fizjologia widzenia. - Elementy optometrii: oko jako układ optyczny; refrakcja i wady refrakcji (wady wzroku). - Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). - Wybrane metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
|
Literatura: |
Niżankowska M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 12h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 13h Przygotowanie się do egzaminu: 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30h. Liczba punktów ECTS: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.