Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego u dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-AFW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego u dzieci |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W02 PC1_KK_W07 PC1_KS_W03 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii narządu wzroku. PC1_KK_W02 PC1_KK_W07 PC1_KS_W03 Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia wzroku. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna podstawowe wskaźniki metod badań wzroku. Umiejętności PC1_KK_U02 PC1_KS_U04 PC1_KS_U05 Umie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju widzenia. PC1_KK_U02 PC1_KS_U04 Potrafi wymienić i opisać zaburzenia w rozwoju funkcji wzrokowych. PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 PC1_KS_U05 Potrafi scharakteryzować specyfikę i następstwa funkcjonalne wybranych schorzeń układu wzrokowego występujących u małych dzieci. Kompetencje społeczne PC1_KK_K01 Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Anatomia układu wzrokowego, rola wybranych struktur układu wzrokowego. 2. Rodzaje wad refrakcji i sposoby korekcji niemiarowości oka. 3. Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci z niepełnosprawnością wzroku (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). 4. Metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
|
Literatura: |
Niżankowska, M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska, M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). Literatura uzupełniająca: Brenk-Krakowska A., Jankowska M. (2017). Wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci – możliwe dolegliwości i ich potencjalne przyczyny. „Optyka”, 4(47), 36-42. Czaińska M. (2016). Wady wzroku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Optyka”, 4(41), 32-36. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams, udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, literatury tematu oraz innych materiałów elektronicznych. W razie potrzeby konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład: 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30h. Liczba punktów ECTS: 1. Zajęcia 21.04.2020. T: Anatomia elementów oka. Funkcje i mechanizmy działania poszczególnych struktur narządu wzroku. Zwolnienie lekarskie prowadzącej zajęcia. Na adres grupy przesłano prezentację "Anatomia narządu wzroku. Wykład 1." w celu zapoznania się z treściami w niej zawartymi. Od dnia 28.04.2020 zajęcia są realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów we wtorki w godzinach 9:50-11:25 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań udostępniony jest na platformie Teams oraz przesyłany na adres mailowy studentów. link do zajęć odbywających się co tydzień na platformie Teams: Join Microsoft Teams Meeting Learn more about Teams | Meeting options Materiały (prezentacje, artykuły, zadania do wykonania przesyłane są studentom za pośrednictwem adresu mailowego: wwr.aps.19@gmail.com Zakres tematyczny zajęć: 28.04. Anatomia układu wzrokowego - rola poszczególnych struktur w procesie widzenia. 5.05. Rodzaje wad refrakcji, sposoby pomiaru, konsekwencje braku skorygowania wady wzroku u dzieci. 12.02. Choroba zezowa u dzieci - etiologia, konsekwencje, możliwości leczenia. Specyfika badania okulistycznego małych dzieci. 19.02. Retinopatia wcześniaków - etiologia, przebieg, metody leczenia, konsekwencje. 26.05. Choroby nerwu wzrokowego oraz zaburzenia rozwojowe gałki ocznej - etiologia, przebieg i konsekwencje 2.06. Zaćma wrodzona, siatkówczak, albinizm, zmiany pozapalne w oczach - etiologia, przebieg i konsekwencje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Anatomia układu wzrokowego, rola wybranych struktur układu wzrokowego. 2. Rodzaje wad refrakcji i sposoby korekcji niemiarowości oka. 3. Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci z niepełnosprawnością wzroku (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). 4. Metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
|
Literatura: |
Niżankowska, M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska, M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams, udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, literatury tematu oraz innych materiałów elektronicznych. W razie potrzeby konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład: 12h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 27h. Liczba punktów ECTS: 1. W dniach zaplanowanej realizacji zajęć: 17.05. i 23.05.2020r. zajęcia będą realizowane w trybie synchronicznym w godzinach zgodnych z planem studiów, tj. od 15:45 do 19:00 z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zajęć zostanie Państwu przesłany w dniu poprzedzającym zajęcia. Materiały (prezentacje, artykuły) zostaną przesłane na adres mailowy grupy. Zakres tematyczny: 17.05.2020 1. Anatomia układu wzrokowego - rola poszczególnych struktur w procesie widzenia. 2. Rodzaje wad refrakcji, sposoby pomiaru, konsekwencje braku skorygowania wady wzroku u dzieci. 3. Choroba zezowa u dzieci - etiologia, konsekwencje, możliwości leczenia. 23.05.2020 - zajęcia na prośbę grupy odbywają się w godz. 9:00-12:15 1. Specyfika badania okulistycznego małych dzieci. 2. Retinopatia wcześniaków - etiologia, leczenie, konsekwencje. 30.05.2020 - zajęcia na prośbę grupy zostały przesumięte z dnia 20.06.2020 i odbywają się w godz. 8:00-11:15 1. Choroby nerwu wzrokowego - etiologia, przebieg i konsekwencje 2. Zaburzenia rozwojowe gałki ocznej - etiologia, przebieg i konsekwencje 3. Zaćma wrodzona, siatkówczak, albinizm, zmiany pozapalne w oczach - etiologia, przebieg i konsekwencje. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.