Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacje materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-ADW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptacje materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W05

Potrafi wymienić i omówić zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W05

Potrafi wymienić i omówić zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W05

Potrafi wymienić i wyjaśnić zasady adaptacji grafiki dla uczniów, studentów niewidomych z uwzględnieniem ich potrzeb na różnym poziomie edukacji

PC1_KS_U01; PC1_KS_U03; PC1_KS_U04

Potrafi zaprojektować i wykonać adaptację materiałów dydaktycznych w brajlu dla osób niewidomych na różnym poziome edukacji

PC1_KS_U01; PC1_KS_U03; PC1_KS_U04

Potrafi zaprojektować i wykonać adaptację materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących na różnym poziome edukacji

PC1_KS_U01; PC1_KS_U03; PC1_KS_U04

Potrafi zaprojektować i wykonać wypukłe grafiki do zadania z treścią (matematyka, chemia, fizyka)

PC1_KS_K02

Wykazuje wrażliwość na potrzeby i możliwości osób niewidomych i słabowidzących

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie z oceną

Ocena projektu – adaptacja strony podręcznika do brajla

Ocena projektu – adaptacja dla osób słabowidzących strony z podręcznika

Ocena projektu – projekt audiodeskrypcji fragmentu filmu

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zasady brajlowskiej adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób niewidomych

2. Analiza rozwiązań adaptacyjnych w brajlu: formatowanie tekstów, konstruowanie krzyżówek, diagramów, wzorów półstrukturalnych i strukturalnych, itp. oraz samodzielne wykonanie adaptacji

3. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób słabowidzących

4. Analiza materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących oraz wykonanie adaptacji zgodnie wytycznymi do adaptacji materiałów w edytorze tekstowym MS Word

5. Audiodeskrypcja – zasady opisu ilustracji, obrazów, rzeźb, filmów

6.Dostępność stron internetowych zgodnie z wymogami WCAG 2.1

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa

Paplińska M. (2016): Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne 1/2016. UKSW, s. 181-194

Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 1. – muzeum

http://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/

Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 2. – audiodeskrypcja

http://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/

Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki – osoba niewidoma w muzeum. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. UW-M, Olsztyn, s. 146-150

Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494

Wdówik P. (2008), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych, BON Uniwersytet Warszawski, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Chmiel A., Mazur I. (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa

Mizera L, Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., i inni (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola

Literatura na zajęcia w dniu 17.03.2020

Artykuły i autorskie opracowania (w wersji elektronicznej) do zajęć w dniu 17.03.2020 zostały przesłane na adres e-mailowy grupy III rok Tyflopedagogiki tyfloaps17@gmail.com oraz zamieszczona w folderze Adaptacje_materialy_do_zajec w usłudze One Drive na serwerze APS

Zajęcia w dniu 24.03.2020

Uwagi:

Metody kształcenia: pokaz zajęć praktycznych, wykład, dyskusja, warsztaty praktyczne z przygotowania adaptacji i audiodeskrypcji

Godziny kontaktowe- ćwiczenia 15 h,

przygotowanie się do zajęć, lektury 2 h,

przygotowanie projektów adaptacji 13 h

ECTS 1

Zajęcia w dniu 17.03.2020

Temat: Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących

1. Zapoznanie się z materiałami przesłanymi na adres e-mailowy grupy tyfloaps17@gmail.com oraz zamieszczonymi w folderze Adaptacje_materialy_do_zajec w usłudze One Drive na serwerze APS (link wysłany studentom)

Projekt do wykonania:

2. Przygotowanie dla osób słabowidzących adaptacji strony z podręcznika (oryginalna, indywidualna strona przesłana każdemu Studentowi e-mailem).

3. Przesłanie pracy na adres mpaplinska@aps.edu.pl

4. Termin przesłania pracy 26.03.2020

5. W razie pytań i wątpliwości kontakt e-mailowy lub telefoniczny lub przez Skype (we wtorki i środy w godz. 12-14).

Zajęcia z dnia 24.03.2020 odbędą się 25.03.2020 o godz. 11.00 za pośrednictwem komunikatora Skype (zaproszenia wysłane Studentom)

Temat: Audiodeskrypcja filmowa

Zajęcia z dnia 31.03.2020 odbędą się 1.04.2020 w godz. 11.00-13.00 za pośrednictwem usługi Teams

Temat: Omówienie indywidualnych projektów Studentów (adaptacja brajlowska, adaptacja dla uczniów słabowidzących, audiodeskrypcja)

Zajęcia z dnia 7.04.2020 odbędą się 8.04.2020 w godz. 11.00-12.30 za pośrednictwem usługi Teams

Temat: Audiodeskrypcja filmu - prezentacja projektów studenckich

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie z oceną, która jest średnią ocen z 3 projektów

Ocena projektu – adaptacja strony podręcznika do brajla

Ocena projektu – adaptacja dla osób słabowidzących strony z podręcznika

Ocena projektu – projekt audiodeskrypcji fragmentu filmu

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zasady brajlowskiej adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób niewidomych

2. Analiza rozwiązań adaptacyjnych w brajlu: formatowanie tekstów, konstruowanie krzyżówek, diagramów, wzorów półstrukturalnych i strukturalnych, itp. oraz samodzielne wykonanie adaptacji

3. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób słabowidzących

4. Analiza materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących oraz wykonanie adaptacji zgodnie wytycznymi do adaptacji materiałów w edytorze tekstowym MS Word

5. Audiodeskrypcja – zasady opisu ilustracji, obrazów, rzeźb, filmów

6.Dostępność stron internetowych zgodnie z wymogami WCAG 2.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa

Paplińska M. (2016): Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne 1/2016. UKSW, s. 181-194

Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 1. – muzeumhttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/

Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 2. – audiodeskrypcjahttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/

Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki – osoba niewidoma w muzeum. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. UW-M, Olsztyn, s. 146-150

Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494Wdówik P. (2008), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych, BON Uniwersytet Warszawski, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Chmiel A., Mazur I. (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa

Mizera L, Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., i inni (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola

Uwagi:

Metody kształcenia: pokaz zajęć praktycznych, wykład, dyskusja, warsztaty praktyczne z przygotowania adaptacji i audiodeskrypcji

Godziny kontaktowe- ćwiczenia 15 h, przygotowanie się do zajęć, lektury 2 h, przygotowanie projektów adaptacji 13 h

ECTS 1

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem Microsoft Teams

Link do zespołu

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a19b5ded12d84464ca3f70e281d1ce60f%40thread.tacv2/conversations?groupId=538ef3ad-1c18-492a-a4f0-169827c25a16&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)