Adaptacje materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-ADW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Adaptacje materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W05 Potrafi wymienić i omówić zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W05 Potrafi wymienić i omówić zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W05 Potrafi wymienić i wyjaśnić zasady adaptacji grafiki dla uczniów, studentów niewidomych z uwzględnieniem ich potrzeb na różnym poziomie edukacji PC1_KS_U01; PC1_KS_U03; PC1_KS_U04 Potrafi zaprojektować i wykonać adaptację materiałów dydaktycznych w brajlu dla osób niewidomych na różnym poziome edukacji PC1_KS_U01; PC1_KS_U03; PC1_KS_U04 Potrafi zaprojektować i wykonać adaptację materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących na różnym poziome edukacji PC1_KS_U01; PC1_KS_U03; PC1_KS_U04 Potrafi zaprojektować i wykonać wypukłe grafiki do zadania z treścią (matematyka, chemia, fizyka) PC1_KS_K02 Wykazuje wrażliwość na potrzeby i możliwości osób niewidomych i słabowidzących |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Paplińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Paplińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie z oceną Ocena projektu – adaptacja strony podręcznika do brajla Ocena projektu – adaptacja dla osób słabowidzących strony z podręcznika Ocena projektu – projekt audiodeskrypcji fragmentu filmu |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zasady brajlowskiej adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób niewidomych 2. Analiza rozwiązań adaptacyjnych w brajlu: formatowanie tekstów, konstruowanie krzyżówek, diagramów, wzorów półstrukturalnych i strukturalnych, itp. oraz samodzielne wykonanie adaptacji 3. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób słabowidzących 4. Analiza materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących oraz wykonanie adaptacji zgodnie wytycznymi do adaptacji materiałów w edytorze tekstowym MS Word 5. Audiodeskrypcja – zasady opisu ilustracji, obrazów, rzeźb, filmów 6.Dostępność stron internetowych zgodnie z wymogami WCAG 2.1 |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Paplińska M. (2016): Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne 1/2016. UKSW, s. 181-194 Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 1. – muzeum http://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/ Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 2. – audiodeskrypcja http://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/ Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki – osoba niewidoma w muzeum. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. UW-M, Olsztyn, s. 146-150 Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Wdówik P. (2008), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych, BON Uniwersytet Warszawski, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Chmiel A., Mazur I. (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa Mizera L, Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., i inni (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola Literatura na zajęcia w dniu 17.03.2020 Artykuły i autorskie opracowania (w wersji elektronicznej) do zajęć w dniu 17.03.2020 zostały przesłane na adres e-mailowy grupy III rok Tyflopedagogiki tyfloaps17@gmail.com oraz zamieszczona w folderze Adaptacje_materialy_do_zajec w usłudze One Drive na serwerze APS Zajęcia w dniu 24.03.2020 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pokaz zajęć praktycznych, wykład, dyskusja, warsztaty praktyczne z przygotowania adaptacji i audiodeskrypcji Godziny kontaktowe- ćwiczenia 15 h, przygotowanie się do zajęć, lektury 2 h, przygotowanie projektów adaptacji 13 h ECTS 1 Zajęcia w dniu 17.03.2020 Temat: Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących 1. Zapoznanie się z materiałami przesłanymi na adres e-mailowy grupy tyfloaps17@gmail.com oraz zamieszczonymi w folderze Adaptacje_materialy_do_zajec w usłudze One Drive na serwerze APS (link wysłany studentom) Projekt do wykonania: 2. Przygotowanie dla osób słabowidzących adaptacji strony z podręcznika (oryginalna, indywidualna strona przesłana każdemu Studentowi e-mailem). 3. Przesłanie pracy na adres mpaplinska@aps.edu.pl 4. Termin przesłania pracy 26.03.2020 5. W razie pytań i wątpliwości kontakt e-mailowy lub telefoniczny lub przez Skype (we wtorki i środy w godz. 12-14). Zajęcia z dnia 24.03.2020 odbędą się 25.03.2020 o godz. 11.00 za pośrednictwem komunikatora Skype (zaproszenia wysłane Studentom) Temat: Audiodeskrypcja filmowa Zajęcia z dnia 31.03.2020 odbędą się 1.04.2020 w godz. 11.00-13.00 za pośrednictwem usługi Teams Temat: Omówienie indywidualnych projektów Studentów (adaptacja brajlowska, adaptacja dla uczniów słabowidzących, audiodeskrypcja) Zajęcia z dnia 7.04.2020 odbędą się 8.04.2020 w godz. 11.00-12.30 za pośrednictwem usługi Teams Temat: Audiodeskrypcja filmu - prezentacja projektów studenckich |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Paplińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Paplińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie z oceną, która jest średnią ocen z 3 projektów Ocena projektu – adaptacja strony podręcznika do brajla Ocena projektu – adaptacja dla osób słabowidzących strony z podręcznika Ocena projektu – projekt audiodeskrypcji fragmentu filmu |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zasady brajlowskiej adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób niewidomych 2. Analiza rozwiązań adaptacyjnych w brajlu: formatowanie tekstów, konstruowanie krzyżówek, diagramów, wzorów półstrukturalnych i strukturalnych, itp. oraz samodzielne wykonanie adaptacji 3. Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów klas starszych i dorosłych osób słabowidzących 4. Analiza materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących oraz wykonanie adaptacji zgodnie wytycznymi do adaptacji materiałów w edytorze tekstowym MS Word 5. Audiodeskrypcja – zasady opisu ilustracji, obrazów, rzeźb, filmów 6.Dostępność stron internetowych zgodnie z wymogami WCAG 2. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Paplińska M. (2016): Niewidomy odbiorca sztuki – społeczne, edukacyjno-rehabilitacyjne znaczenie audiodeskrypcji przedstawień teatralnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forum Pedagogiczne 1/2016. UKSW, s. 181-194 Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 1. – muzeumhttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/ Paplińska M. (2015) Sztuka coraz bardziej dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących – cz. 2. – audiodeskrypcjahttp://www.trakt.org.pl/category/tyfloserwis-2015/edukacyjny/ Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki – osoba niewidoma w muzeum. W: Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 7. UW-M, Olsztyn, s. 146-150 Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494Wdówik P. (2008), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych, BON Uniwersytet Warszawski, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Chmiel A., Mazur I. (2014). Audiodeskrypcja. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille'a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych i Słabowidzących "Trakt". Warszawa Mizera L, Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M., i inni (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pokaz zajęć praktycznych, wykład, dyskusja, warsztaty praktyczne z przygotowania adaptacji i audiodeskrypcji Godziny kontaktowe- ćwiczenia 15 h, przygotowanie się do zajęć, lektury 2 h, przygotowanie projektów adaptacji 13 h ECTS 1 Zajęcia odbywają się za pośrednictwem Microsoft Teams Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a19b5ded12d84464ca3f70e281d1ce60f%40thread.tacv2/conversations?groupId=538ef3ad-1c18-492a-a4f0-169827c25a16&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.