Alternatywne metody komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-AMK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne metody komunikacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W03 Wylicza i opisuje podstawowe, teoretyczne założenia wybranych alternatywnych metod komunikacji PC1_KS_W06 Identyfikuje i opisuje osoby posługujące się wspomagającymi/ alternatywnymi metodami komunikacji Umiejętności PC1_KS_U02 Dokonuje diagnozy możliwości poznawczych poszczególnych grup użytkowników AAC PC1_KS_U03 Stosuje i ocenia przydatność poznanych alternatywnych metod komunikacji PC1_KS_U04 Projektuje pomoce komunikacyjne zindywidualizowane do możliwości percepcyjnych i poznawczych użytkownika AAC Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (warunki zaliczenia): 1. WIEDZA: - aktywny udział w zajęciach - kolokwium zaliczeniowe pytań otwartych i problemowych 2. UMIEJĘTNOŚCI: - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie projektu strony do pomocy do komunikacji - kolokwium pisemne pytań otwartych i problemowych 3. KOMPETENCJE: - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie projektu strony do pomocy do komunikacji - kolokwium pisemne pytań otwartych i problemowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). 2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym. 3. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych. 4. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. 5. Kompetencje językowa i komunikacyjna. 6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. 7. Zasady wprowadzania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. 8. Dobór metod AAC do możliwości użytkownika. 9. Porozumiewanie się z użyciem AAC. 10. Pomoce do komunikacji. 11. Wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością, z trudnościami w porozumiewaniu się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; 2. Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006; 3. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002; 4. Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin 5. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 6. Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań 7. Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin 8. Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3 9. Smyczek A. (2006). Wspomaganie rozwoju komunikacji i języka dzieci niepełnosprawnych dzieci od 1-go do 6-go roku życia (w) Król M., Taczała J., Kryszczyńska J. (red.) Co? Jak? Kiedy? I dlaczego? Możliwości diagnostyki i terapii dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w wieku od 1 do 6-go roku życia i wsparcia ich rodzin, Materiały konferencyjne, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem”, Zamość 10. Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010; 11. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009; 15. Styczek I.; Logopedia.; Warszawa 1980; 16. Biuletyny Stowarzyszenia “Mówić bez Słów”; |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Podające, praktycznego działania, problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 5 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (warunki zaliczenia): 1. WIEDZA: - aktywny udział w zajęciach - kolokwium zaliczeniowe pytań otwartych i problemowych 2. UMIEJĘTNOŚCI: - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie projektu strony do pomocy do komunikacji - kolokwium pisemne pytań otwartych i problemowych 3. KOMPETENCJE: - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie projektu strony do pomocy do komunikacji - kolokwium pisemne pytań otwartych i problemowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). 2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym. 3. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych. 4. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. 5. Kompetencje językowa i komunikacyjna. 6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. 7. Zasady wprowadzania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. 8. Dobór metod AAC do możliwości użytkownika. 9. Porozumiewanie się z użyciem AAC. 10. Pomoce do komunikacji. 11. Wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością, z trudnościami w porozumiewaniu się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; 2. Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006; 3. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002; 4. Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin 5. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 6. Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań 7. Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin 8. Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3 9. Smyczek A. (2006). Wspomaganie rozwoju komunikacji i języka dzieci niepełnosprawnych dzieci od 1-go do 6-go roku życia (w) Król M., Taczała J., Kryszczyńska J. (red.) Co? Jak? Kiedy? I dlaczego? Możliwości diagnostyki i terapii dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w wieku od 1 do 6-go roku życia i wsparcia ich rodzin, Materiały konferencyjne, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem”, Zamość 10. Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010; 11. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009; 15. Styczek I.; Logopedia.; Warszawa 1980; 16. Biuletyny Stowarzyszenia “Mówić bez Słów”; |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Podające, praktycznego działania, problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 5 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.