Podstawy pedagogiki [AP-3F-PPG]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [AP-3F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Antosik | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Zajęcia organizacyjne. Poznanie grupy, przedstawienie założeń ćwiczeń i kryteriów ich zaliczenia. Ustalenie zasad współpracy. Przykłady i znaczenie potocznej wiedzy pedagogicznej w dyskursie społecznym. 2. Wychowanie i inne podstawowe pojęcia pedagogiczne w ujęciu osobistych potocznych teorii, pedagogii oraz pedagogiki jako nauki – perspektywa porównawcza. • Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Rozdział 2. Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu. Kraków: Impuls, s. 31-42. • Hasła: wychowanie, kształcenie, nauczanie, uczenie się, socjalizacja, inkulturacja odnalezione samodzielnie przez studentów w słownikach i encyklopediach pedagogicznych dostępnych w bibliotece. 3. Wychowanie w rodzinie - rodzinne potoczne teorie wychowania, wychowawcze funkcjonowanie rodziny w kontekście kultury pedagogicznej rodziny. Związki wychowania rodzinnego z innymi procesami społecznego wpływu. • Błasiak, A. (2019). Kultura pedagogiczna rodziców jako wewnątrzrodzinny determinant jakości wychowania najmłodszego pokolenia. Studia Pedagogica Ignatiana, 2/22, s. 83-101. • Korczak, J. (2012). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, dowolne fragmenty (około 10 stron). 4. Szkoła jako przestrzeń realizacji wychowania i innych procesów edukacyjnych w oparciu o wiedzę naukową/profesjonalną– perspektywa postulatywna. • Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. s. 857-875. • Chomczyńska-Rubacha, M. (2019). Szkolne środowisko uczenia się (paragraf: Język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej). W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN, s. 819-828. 5. Wychowawcze i socjalizacyjne znaczenie grupy rówieśniczej. Klimat klasy szkolnej i jego uwarunkowania. • Pilch, T. (1995). Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze. W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie (174-186). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. • Tłuściak-Deliowska, A. (2022). Klimat klasy szkolnej jako kategoria pedagogiczna. Studia z Teorii Wychowania, 4 (41). 93-107. 6. Przymus i przemoc wobec dzieci w środowisku rodzinnym i szkolnym • Jarosz, E, Nowak, A. (2012). Przemoc wobec dziecka w rodzinie – cechy zjawiska oraz standardy i problemy jego ograniczenia. W: E. Jarosz, A. Nowak, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka, s. 17-31. • Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 6-20, 40-50. 7. Wybrane zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży oraz działania profilaktyczne i interwencyjne wobec nich. Grupowe prezentacje zidentyfikowanych przez studentów i skonsultowanych z prowadzącą zajęcia wybranych zagrożeń dzieci i młodzieży. Komponenty prezentacji: (1) opis problemu wraz ze wskazaniem jego przyczyn, (2) zaproponowanie szczegółowo scharakteryzowanych działań profilaktycznych wobec problemu podejmowanych w różnych środowiskach wychowawczych, (3) zaproponowanie szczegółowo scharakteryzowanych działań interwencyjnych podejmowanych w różnych środowiskach. Opis powinien bazować na obserwacjach studentów i literaturze przedmiotu, działania profilaktyczne i interwencyjne powinny opierać się na literaturze oraz własnych pomysłach studentów. 8. Wybrane zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży oraz działania profilaktyczne i interwencyjne wobec nich – kontynuacja. Podsumowanie. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Poznanie grupy, przedstawienie założeń ćwiczeń i kryteriów ich zaliczenia. Ustalenie zasad współpracy. Przykłady i znaczenie potocznej wiedzy pedagogicznej w dyskursie społecznym – 27.11 2. Wychowanie i inne podstawowe pojęcia pedagogiczne w ujęciu osobistych potocznych teorii, pedagogii oraz pedagogiki jako nauki – perspektywa porównawcza – 04.12 3. Wychowanie w rodzinie - rodzinne potoczne teorie wychowania, wychowawcze funkcjonowanie rodziny w kontekście kultury pedagogicznej rodziny. Związki wychowania rodzinnego z innymi procesami społecznego wpływu – 11.12 4. Szkoła jako przestrzeń realizacji wychowania i innych procesów edukacyjnych w oparciu o wiedzę naukową/profesjonalną– perspektywa postulatywna – 18.12 5. Wychowawcze i socjalizacyjne znaczenie grupy rówieśniczej. Klimat klasy szkolnej i jego uwarunkowania – 08.01 6. Przymus i przemoc wobec dzieci w środowisku rodzinnym i szkolnym – 15.01 7. Wybrane zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży oraz działania profilaktyczne i interwencyjne wobec nich – 22.01 8. Wybrane zagrożenia dotyczące dzieci i młodzieży oraz działania profilaktyczne i interwencyjne wobec nich – kontynuacja. Podsumowanie – 29.01 |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza tekstów - realizacja zadań indywidualnych i grupowych - dyskusja - debata - metoda problemowa - plakat - burza mózgów |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
(1) aktywny udział w ćwiczeniach wyrażający się w uczestniczeniu w aktywnościach podejmowanych w trakcie zajęć, (2) aktywny udział w dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć – konieczność uzyskania 3 plusów za aktywność, (3) przygotowanie w grupach trwającej około 15 minut charakterystyki wybranego zagrożenia dzieci i młodzieży wraz z działaniami profilaktycznymi i interwencyjnymi wobec niego (4) przygotowanie portfolio zawierającego zrealizowane zadania odnoszące się do treści ćwiczeń i jego dostarczenie na przedostatnie zajęcia (Uwaga! Każde zadanie powinno być zrealizowane z wykorzystaniem minimum 1 pozycji z zakresu literatury naukowej i/lub profesjonalnej, zidentyfikowanie przez prowadzącą realizacji zadań przez AI – np. chat GPT skutkuje niezaliczeniem ćwiczeń). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DZRE 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.