Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyka artystyczna [EP-2S-KRA] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Krytyka artystyczna [EP-2S-KRA]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:35
sala 6302
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Durda-Dmitruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bazylko P., Masiewicz K., 77 dzieł sztuki z historią, Warszawa 2010

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hermansdorfer M., Interpretacje, Wrocław 2005

Hodge S., Przewodnik po sztuce współczesnej, Arkady, Warszawa 2014

Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013

Osęka A., Strategia pająka, Warszawa 2011

Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, red. Jakub Banasiak, Warszawa 2009

Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, red. Kostyrko T., Dziamski G., Zydorowicz J., Poznań 2004 (wybór)

Ostrowiecki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa-Kraków 1997.

Literatura uzupełniająca:

Bazylko P., Masiewicz K., Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Warszawa 2008

Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.

Cotton Ch., Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010.

Dziamski G., Lata dziewięćdziesiąte, Poznań 2000

Dąbrowski J., Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku. Artyści sztuka i polityka, t.2, Warszawa 2014

Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. Geron M., Malinowski J., Toruń 2009

Kruczkowska Z., Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002

Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, red.: G. Borkowski, M. Mazur, M. Branicka, Warszawa 2007

Porębski M., Krytycy i sztuka, Kraków 2004

Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Kraków 1966

Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009 (wybór)

O fiktokrytyce:

https://obieg.u-jazdowski.pl/numery/art-and-literature/beyond-fictocriticism

blogi i portale poświęcone sztuce np. wsztuce.net; artinfo.pl; notes.na.6.tygodni.pl; fotografiakolekcjonerska.pl; portale społecznościowe o sztuce, pisma on-line np. magazynszum.pl, blogi np. artbazaar.blogspot.com; http://rastergallery.com/galeria/blog/; notes.na.6.tygodni.pl; http://biurotlumaczen.art.pl/tlumacze/

itp.)

http://raster.art.pl/archiwa/archiwum_I_2002.htm

http://postmedium.art

http://postmedium.art/__trashed-2/ (podsumowania roku 2019)

https://www.dwutygodnik.com/artykul/9704-nie-jestem-spokojna.html

https://filozofuj.eu/pogawednik-filozoficzny-44-o-sztuce-wspolczesnej-i-filozofii/

Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“, „Magazyn sztuki” itp.

Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”, „Przekrój”

Zakres tematów:

Zagadnienia:

1. Zapoznanie z różnymi sposobami patrzenia i oceny dzieła sztuki/zjawiska/artysty/twórczości oraz różnymi formami zapisu: opisami, esejami, tekstami krytycznymi, realizacjami multimedialnymi itp. poprzez czytanie i analizę tekstów krytycznych XX i XXI w. czy współczesnych realizacji multimedialnych

2. Zagadnienia warsztatu krytyka - omówienie wybranych dzieł sztuki oraz analiza tekstów im poświęconych

3. Mitotwórcze działanie krytyki – analiza przypadku

4. Krytyka - instancja mediująca pomiędzy artystą, dziełem a odbiorcą, jej znaczenie w kreacji mód, trendów, indywidualności w sztuce

5. Analiza wybranych przypadków krytyki w prasie, w telewizji, radiu, mediach społecznościowych

6. Analiza i ocena współczesnych dyskusji i debat krytycznych o sztuce (np. krytyka a rynek sztuki)

7. Samodzielna prezentacja uzgodnionych tematów (wypowiedź, tekst, działanie na portalu społecznościowym, facebooku czy blogu) dyskusja grupowa nad przypadkiem

8. Krytyka własnej twórczości/projektu/ dzieła/ wystawy - dyskusja grupowa nad przypadkiem

9. Polska krytyka II poł. XX w. i początku XXI w. – wybrani krytycy (np. Ł. Gorczyca i M. Kaczyński, J. Czapski, I. Kowalczyk, M. Barcikowska, A. Mazur, U. Czartoryska, D. Jarecka, G. Dziamski, M. Ujma, K. Breguła, A. Jakubowska, M. Małkowska, A. Rottenberg, T. Rudomino), teksty, formy wypowiedzi, tendencje (np. fiktokrytyka)

10. Aktualne wydarzenia w galeriach, muzeach, social mediach – krytyczny ogląd

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady zaliczenia:

- opracowanie recenzji/tekstu krytycznego z wystawy - do 30.11.2024

- opracowanie i prezentacja tekstów krytycznych wybranego krytyka (terminy w zestawieniu tematów referatów) – na bieżąco

• czynny udział w zajęciach, wyjściach, w dyskusjach

• czytanie/opracowanie na bieżąco zadanych materiałów

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa II DUEP - ARM

METODY KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia. Analiza tekstów i obiektów artystycznych. Dyskusja. Metoda projektowa.

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do zajęć, analiza dzieł sztuki: 10

Praca własna poszukiwawcza: 15

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)