Krytyka artystyczna [EP-2S-KRA]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Krytyka artystyczna [EP-2S-KRA] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:35
sala 6302 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Durda-Dmitruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bazylko P., Masiewicz K., 77 dzieł sztuki z historią, Warszawa 2010 Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 Hermansdorfer M., Interpretacje, Wrocław 2005 Hodge S., Przewodnik po sztuce współczesnej, Arkady, Warszawa 2014 Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002 Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008 Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004 Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013 Osęka A., Strategia pająka, Warszawa 2011 Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, red. Jakub Banasiak, Warszawa 2009 Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, red. Kostyrko T., Dziamski G., Zydorowicz J., Poznań 2004 (wybór) Ostrowiecki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa-Kraków 1997. Literatura uzupełniająca: Bazylko P., Masiewicz K., Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Warszawa 2008 Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. Cotton Ch., Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010. Dziamski G., Lata dziewięćdziesiąte, Poznań 2000 Dąbrowski J., Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku. Artyści sztuka i polityka, t.2, Warszawa 2014 Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. Geron M., Malinowski J., Toruń 2009 Kruczkowska Z., Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002 Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, red.: G. Borkowski, M. Mazur, M. Branicka, Warszawa 2007 Porębski M., Krytycy i sztuka, Kraków 2004 Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Kraków 1966 Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009 (wybór) O fiktokrytyce: https://obieg.u-jazdowski.pl/numery/art-and-literature/beyond-fictocriticism blogi i portale poświęcone sztuce np. wsztuce.net; artinfo.pl; notes.na.6.tygodni.pl; fotografiakolekcjonerska.pl; portale społecznościowe o sztuce, pisma on-line np. magazynszum.pl, blogi np. artbazaar.blogspot.com; http://rastergallery.com/galeria/blog/; notes.na.6.tygodni.pl; http://biurotlumaczen.art.pl/tlumacze/ itp.) http://raster.art.pl/archiwa/archiwum_I_2002.htm http://postmedium.art http://postmedium.art/__trashed-2/ (podsumowania roku 2019) https://www.dwutygodnik.com/artykul/9704-nie-jestem-spokojna.html https://filozofuj.eu/pogawednik-filozoficzny-44-o-sztuce-wspolczesnej-i-filozofii/ Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“, „Magazyn sztuki” itp. Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”, „Przekrój” |
Zakres tematów: |
Zagadnienia: 1. Zapoznanie z różnymi sposobami patrzenia i oceny dzieła sztuki/zjawiska/artysty/twórczości oraz różnymi formami zapisu: opisami, esejami, tekstami krytycznymi, realizacjami multimedialnymi itp. poprzez czytanie i analizę tekstów krytycznych XX i XXI w. czy współczesnych realizacji multimedialnych 2. Zagadnienia warsztatu krytyka - omówienie wybranych dzieł sztuki oraz analiza tekstów im poświęconych 3. Mitotwórcze działanie krytyki – analiza przypadku 4. Krytyka - instancja mediująca pomiędzy artystą, dziełem a odbiorcą, jej znaczenie w kreacji mód, trendów, indywidualności w sztuce 5. Analiza wybranych przypadków krytyki w prasie, w telewizji, radiu, mediach społecznościowych 6. Analiza i ocena współczesnych dyskusji i debat krytycznych o sztuce (np. krytyka a rynek sztuki) 7. Samodzielna prezentacja uzgodnionych tematów (wypowiedź, tekst, działanie na portalu społecznościowym, facebooku czy blogu) dyskusja grupowa nad przypadkiem 8. Krytyka własnej twórczości/projektu/ dzieła/ wystawy - dyskusja grupowa nad przypadkiem 9. Polska krytyka II poł. XX w. i początku XXI w. – wybrani krytycy (np. Ł. Gorczyca i M. Kaczyński, J. Czapski, I. Kowalczyk, M. Barcikowska, A. Mazur, U. Czartoryska, D. Jarecka, G. Dziamski, M. Ujma, K. Breguła, A. Jakubowska, M. Małkowska, A. Rottenberg, T. Rudomino), teksty, formy wypowiedzi, tendencje (np. fiktokrytyka) 10. Aktualne wydarzenia w galeriach, muzeach, social mediach – krytyczny ogląd |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej (lub online na platformie TEAMS) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia: - opracowanie recenzji/tekstu krytycznego z wystawy - do 30.11.2024 - opracowanie i prezentacja tekstów krytycznych wybranego krytyka (terminy w zestawieniu tematów referatów) – na bieżąco • czynny udział w zajęciach, wyjściach, w dyskusjach • czytanie/opracowanie na bieżąco zadanych materiałów |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DUEP - ARM METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia. Analiza tekstów i obiektów artystycznych. Dyskusja. Metoda projektowa. Forma aktywności - nakład pracy studenta Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do zajęć, analiza dzieł sztuki: 10 Praca własna poszukiwawcza: 15 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.