Myśli o sztuce XX i XXI wieku [EP-2F-MYS]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Myśli o sztuce XX i XXI wieku [EP-2F-MYS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 6302 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Durda-Dmitruk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Baumgarth C. (1987) Futuryzm. Warszawa. D’Alleva A. (2008) Metody i teorie historii sztuki. Kraków Grabska B., Morawska E. (oprac., 1969) Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa. Hansen O. (2005) Ku formie otwartej. Warszawa. Kandinsky W. (1996) O duchowości w sztuce. Łódź. Kandinsky W. (1986) Punkt, linia a płaszczyzna. Warszawa. Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012. Le Corbusier (2013) Kiedy katedry były białe. Warszawa. Strzemiński Wł. (1928) Unizm w malarstwie. Strzemiński Wł. (1958) Teoria widzenia Żmijewski A., Stosowane sztuki społeczne https://utw.uj.edu.pl/documents/6082181/a7f451e7-eb99-4ee9-8ddc-e1f2bf984438 Literatura uzupełniająca: Bomanowska M. (2011) 7 rozmów o Katarzynie Kobro. Łódź. Gropius W. (2014). Pełnia architektury. Kraków. Gryglewicz T., Czy powrót modernizmu? http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)-s195-205/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)-s195-205.pdf Kotula A., Krakowski P. (1973) Sztuka abstrakcyjna. Warszawa. Matracka-Kościelny A. (red.), Dźwięk – Słowo – Obraz – Myśl. Rozmowy artystów, teoretyków i krytyków sztuki... Podkowa Leśna 1997, s. 47 Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań. Przyboś J., Rytm i rym, „Linia“, 1931, nr 2 Strzemiński Wł. Kobro K., Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego (1930) Strzemińska N. (1999) Katarzyna Kobro. Warszawa. Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013 Sztuka świata t. IX Turowski A. (1979) W kręgu konstruktywizmu. Warszawa. Ponadto - materiały dot. twórczości danego artysty współczesnego oraz preferowanej przez niego literatury |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu Myśli o sztuce - zagadnienia, literatura 2. Sztuka jako brama do transcendencji - rozważania teoretyczne Wassilija Kandinskiego (O duchowości w sztuce) 3. O środka wyrazu - refleksja teoretyczna (W. Kandinski, Punk, linia a płaszczyzna) 4. O świadomości widzenia malarskiego i koncepcji wielu realizmów (Wł. Strzemiński, Teoria widzenia i Unizm w malarstwie) 5. O roli manifestu w sztuce na postawie manifestów futurystycznych 6. Modernizm i modernizmy (np. Le Corbusier, O. Hansen - forma otwarta, współczesne interpretacje) 7. O społecznym funkcjonowaniu sztuki (A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne) 8. D. Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety dawnych mistrzów. 9. Współczesne manifesty i ich rola i znaczenie (np. Marina Abramovic, „Manifest życia artysty”, Jiro Yoshihara, Gutai Art Manifesto, Yves Klein Chelsea Hotel Manifesto, Fluxus manifest, manifest eko-art, film „Manifesto”) 10. Kantor – zapiski 11. Własny manifest |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia z tekstem i prezentacjami multimedialnymi.Dyskusja. Metoda projektowa. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - ocena na podstawie: - oceny referatu - wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów) - opracowanego własnego manifestu - obecność na zajęciach (możliwe max. 1 nieobecność) |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUEP 1 Forma aktywności - nakład pracy studenta Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do zajęć, analiza dzieł sztuki: 10 Praca własna poszukiwawcza: 15 Interpretacja zaliczająca zajęcia: 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.