Język angielski IV – B2 plus, poziom średnio-zaawansowany wyższy plus [51-0F-ANG4-B2p]
Semestr letni 2023/2024
Lektorat,
grupa nr 5
Przedmiot: | Język angielski IV – B2 plus, poziom średnio-zaawansowany wyższy plus [51-0F-ANG4-B2p] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Lektorat [LEK], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Dąbruś |
Literatura: |
Na zajęciach obowiązuje podręcznik wydawnictwa Pearson Roadmap B2+ wraz z zeszytem ćwiczeń. Oprócz tego na zajęciach wykorzystywane są materiały pochodzące m.in. z zasobów internetowych takich jak: • OneStopEnglish (Macmillan), • elt.oup.com (Oxford University Press), • Random Idea English, • psychologytoday.com i innych lub platform internetowych, np. ePanel Pearson. Dodatkowo używane są m.in. takie pozycje wydawnicze jak: • (New) English File Upper-Intermediate 3rd Edition + zeszyt ćwiczeń, C. Lathem-Koenig, C. Oxenden (OUP) • English Grammar in Use, R. Murphy (Cambridge) • Angielskie Wyrazy Kłopotliwe, R. Ociepa, R. Preston, A. Szcześniak (Egis) • Grammarway 3, 4, V. Evans and J. Dooley (Express Publishing) • Gramatyka języka angielskiego z ćwiczeniami, S. Maciaszczyk, A. Szarkowska (PWN) • Grammar Practice for Upper-Intermediate Students, S. Dignen and B. Viney with E. Walker and S. Elsworth (Pearson) • A Practical English Grammar, Thomson & Martinet (Oxford) • FCE Use of English 1, 2, V. Evans (Express Publishing) • Wordbuilder, G. Wellman (Heinemann) i inne. Do egzaminów ustnych wykorzystywane są takie czasopisma anglojęzyczne jak: • Polska Newsweek Learning English; • Psychologies • English Matters |
Zakres tematów: |
Unit 5A Słownictwo – przemieszczanie się, transport • rozmowa na temat sytuacji przedstawionych na fotografiach, podróżowania do pracy/szkoły, środków transportu, wyrażanie i uzasadnianie opinii i preferencji, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • ćwiczenia leksykalne – przemieszczanie się, transport • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji, wyrażanie i uzasadnienie opinii na temat treści tekstu • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu Gramatyka - czasy: Present Continuous, Past Continuous, Past Perfect Continuous, Future Continuous, czasowniki modalne + forma ciągła • ćwiczenia gramatyczne – czasy: Present Continuous, Past Continuous, Past Perfect Continuous, Future Continuous oraz czasowniki modalne + forma ciągła • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji • dyskusja na wybrany temat, relacjonowanie wydarzeń z przeszłości i teraźniejszości, wyrażanie sugestii, przyjmowanie lub odrzucanie sugestii, podawanie zalet i wad, wyrażanie i uzasadnianie opinii Unit 5B Słownictwo – krajobraz • rozmowa na temat miejsc przedstawionych na fotografiach, parków narodowych, wyrażanie i uzasadnianie opinii i preferencji, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • ćwiczenia leksykalne – krajobraz • rozumienie tekstu pisanego – wyszukiwanie określonych informacji • stosowanie strategii komunikacyjnych – domyślanie się znaczenia nieznanych słów z kontekstu Gramatyka - zdania imiesłowowe • ćwiczenia gramatyczne – zdania imiesłowowe Unit 5C Słownictwo – miejsce zamieszkania, kolokacje • rozmowa na temat pomieszczeń przedstawionych na fotografiach, podawanie cech charakteru osób w nich mieszkających, wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości • ćwiczenia leksykalne – miejsce zamieszkania, kolokacje Unit 5D Słownictwo – przyjmowanie gości; udzielanie rad i sugestii; • ćwiczenia leksykalne – przyjmowanie gości • rozumienie tekstu słuchanego – wyszukiwanie określonych informacji |
Metody dydaktyczne: |
Nauczanie języków obcych to złożony proces, który wymaga zróżnicowanych metod i technik dydaktycznych tak, jak zróżnicowani są studenci poddawani temu procesowi. Stąd też wybór podejścia komunikacyjnego jako metody dydaktycznej wydaje się najlepszym z możliwych, ponieważ jest silnie eklektyczne z pozostałymi metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi. Można wyodrębnić następujące metody dydaktyczne w pracy ze studentem: a) metoda podająca – objaśnienie lub wyjaśnienie • wykład informacyjny • pogadanka (wstępna, utrwalająca, kontrolna) b) metoda problemowa • wykład problemowy • wykład konwersatoryjne • dyskusja dydaktyczna • burza mózgów c) metoda praktyczna • ćwiczenia przedmiotowe Na czas edukacji on-line udostępniane są studentom również karty pracy, które student opracowuje samodzielnie na podstawie podręcznika i zeszytu ćwiczeń w określonym czasie. Po upływie terminu nadsyłania prac, nauczyciel weryfikuje karty pracy, odnosi się do odpowiedzi udzielonych na pytania otwarte, komentując je, a do pozostałych treści zamkniętych przesyła klucz poprawnych odpowiedzi. Student ma możliwość konsultowania uwag, pytań poprzez pocztę APS lub aplikację MSTeams. Oprócz tego studenci korzystają również z e-learning, który należy raczej do konwencjonalnych metod dydaktycznych, ale wyposażony jest w niekonwencjonalne środki dydaktyczne. Zakładając, iż zajęcia będą odbywały się w trybie synchronicznym przez aplikację MSTeams metody dydaktyczne nie będą różniły się od tych prowadzonych w sali. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie toku nauki student poddawany jest systematycznej ocenie osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się. Sposoby oceniania to: • testy sprawdzające stopień opanowania słownictwa, gramatyki, umiejętności słuchania i czytania w języku obcym (test uważa się za zaliczony po uzyskaniu wyniku na poziomie min. 60% ustalonej punktacji); • aktywność podczas zajęć (prace domowe, karty pracy, dłuższe wypowiedzi na określony wcześniej temat) • elementem niezbędnym do uzyskania zaliczenia jest również frekwencja Stosuje się następujące kryteria oceniania dla poszczególnych umiejętności: Znajomości gramatyki i słownictwa BARDZO DOBRY • Student poprawnie stosuje poznane słownictwo z rozdziału 5A, 5B, 5C, 5D; bezbłędnie lub niemal bezbłędnie posługuje się wyrażeniami przyszłości(be supposed to, be set to, be expected to, should, czas Present Continuous, Future Continuous). DOBRY • Student, popełniając nieliczne błędy, stosuje poznane słownictwo i na ogół poprawnie posługuje się gramatyką z Unitu 5A, 5B, 5C, 5D; DOSTATECZNY • Student, popełniając liczne błędy, stosuje poznane słownictwo i nie zawsze poprawnie posługuje się gramatyką z Unitu 5A, 5B, 5C, 5D NIEDOSTATECZNY • Student, posługuje się bardzo ograniczonym zakresem słownictwa i popełnia bardzo liczne błędy w konstrukcji i zastosowaniu zagadnień gramatycznych z Unitu 5A, 5B, 5C, 5D; Słuchanie BARDZO DOBRY • Student znajduje w tekście informacje nie popełniając większych błędów; poprawnie dobiera osoby do zdań. • Student określa myśl główną oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, nie popełniając większych błędów. • Student określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, nie popełniając większych błędów; poprawnie dobiera ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania. DOBRY • Student znajduje w tekście informacje popełniając nieliczne błędy; na ogół poprawnie dobiera osoby do zdań. • Student określa myśl główną oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając nieliczne błędy. • Student określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając nieliczne błędy; na ogół poprawnie dobiera ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania. DOSTATECZNY • Student z pewną trudnością znajduje w tekście informacje popełniając dość liczne błędy; dobierając osoby do zdań popełnia liczne błędy. • Student z pewną trudnością określa myśl główną oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając dość liczne błędy. • Student z pewną trudnością określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełniając dość liczne błędy; dobierając ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania, popełnia liczne błędy. NIEDOSTATECZNY • Student z trudnością znajduje w tekście informacje, popełnia przy tym liczne błędy; dobierając osoby do zdań popełnia bardzo liczne błędy. • Student z trudnością określa myśl główną oraz z trudem znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełnia przy tym liczne błędy. • Student z trudnością określa myśl główną i kontekst sytuacyjny oraz z trudem znajduje w tekście informacje szczegółowe, popełnia przy tym liczne błędy; dobierając ilustracje do fragmentów wysłuchanego nagrania, popełnia bardzo liczne błędy. Czytanie BARDZO DOBRY • Student bezbłędnie lub niemal bezbłędnie znajduje określone informacje w tekstach; bezbłędnie rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi; z łatwością określa główną myśl tekstu/poszczególnych części tekstu z łatwością rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, nie popełnia większych błędów przy dobieraniu brakujących zdań do osób opisanych w tekście. DOBRY • Student znajduje określone informacje w tekstach, popełniając nieliczne błędy; na ogół rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi; określa główną myśl tekstu/poszczególnych części tekstu. • na ogół poprawnie rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, popełnia pewne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do luk w tekście. DOSTATECZNY • Student z pewną trudnością znajduje określone informacje w tekstach, popełniając liczne błędy; często nie rozróżnia formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi; nie zawsze poprawnie określa myśl główną tekstu/poszczególnych części tekstu. • nie zawsze poprawnie rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, popełnia dość liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do luk w tekście. • popełnia dość liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do osób opisanych w tekście. NIEDOSTATECZNY • Student z trudnością znajduje określone informacje w tekstach, popełniając bardzo liczne błędy; z trudnością określa myśl główną tekstu/poszczególnych części tekstu; nie widzi różnicy między teksem formalnym i nieformalnym; • nieudolnie rozpoznaje związki miedzy poszczególnymi częściami tekstu, popełnia liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do luk w tekście; • popełnia liczne błędy przy dobieraniu brakujących zdań do osób opisanych w tekście. Mówienie (kryteria stosowane również w przypadku egzaminu ustnego końcowego) BARDZO DOBRY • Student potrafi porozumiewać się z łatwością, bardzo swobodnie, płynnie i bez wahania; • Student jego wymowa, akcent i intonacja są na ogół poprawne i nie zakłócają komunikacji; • Student potrafi w swoich wypowiedziach poprawnie zastosować bogaty zakres struktur leksykalno - gramatycznych i funkcji językowych zgodnie z kryteriami szczegółowymi dot. Stosowania odpowiednich środków językowych; • Student potrafi umiejętnie zastosować liczne strategie kompensujące braki w wiedzy dot. Środków językowych i nie wykorzystuje w komunikacji języka polskiego; • Student potrafi swobodnie i poprawnie nawiązać i podtrzymać rozmowę, stosując różnorodne formy grzecznościowe w obrębie tematów ujętych w rozkładzie materiału, a także wykraczających poza zakres obowiązkowy; • Student potrafi swobodnie uzyskać i przekazać informacje oraz wyjaśnienia w obrębie podanych zagadnień; • Student potrafi precyzyjnie i szczegółowo opisać osoby, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności w obrębie podanych zagadnień; • Student potrafi swobodnie i precyzyjnie wyrazić i uzasadnić swoje opinie, poglądy i emocje w obrębie podanych zagadnień • Student potrafi trafnie i swobodnie wyrazić pewność, przypuszczenie oraz wątpliwości dotyczące • Student poprawnie używa zdarzeń przeszłych, teraźniejszych i przyszłych w obrębie podanych zagadnień; • Student potrafi swobodnie dostosować rejestr wypowiedzi do sytuacji (styl formalny /nieformalny); DOBRY • Student potrafi porozumiewać się płynnie i bez wahania; • Student jego wymowa, akcent i intonacja są na ogół poprawne i nie zakłócają komunikacji; • Student potrafi w swoich wypowiedziach poprawnie zastosować struktury leksykalno-gramatyczne i funkcje językowe zgodnie z kryteriami szczegółowymi dot. stosowania odpowiednich środków językowych (powyżej); • Student potrafi zastosować strategie kompensujące braki w wiedzy dot. środków językowych i nie wykorzystuje w komunikacji języka polskiego; • Student potrafi poprawnie nawiązać i podtrzymać rozmowę, stosując adekwatne formy grzecznościowe w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi uzyskać i przekazać informacje oraz wyjaśnienia w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi szczegółowo opisać osoby, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi precyzyjnie przedstawić fakty z przeszłości i teraźniejszości oraz szczegółowo zrelacjonować zdarzenia z przeszłości, opisując doświadczenia swoje i osób trzecich; • Student potrafi precyzyjnie wyrazić i uzasadnić swoje opinie, poglądy i emocje w obrębie wymaganych zagadnień; • Student potrafi precyzyjnie przedstawić opinie osób trzecich • Student potrafi przedstawić liczne zalety i wady różnych rozwiązań i kwestii problemowych oraz liczne argumenty za i przeciw w obrębie tematów ujętych w rozkładzie materiału; • Student potrafi dostosować rejestr wypowiedzi do sytuacji (styl formalny / nieformalny); DOSTATECZNY • potrafi porozumiewać się dość płynnie, ale zdarza mu się przerywać wypowiedź, aby zyskać czas na zastanowienie i odpowiedni dobór środków językowych; potrzebuje też w • rozmowie wsparcia ze strony rozmówcy i stosuje liczne powtórzenia; • jego wymowa, akcent i intonacja, mimo licznych błędów, nie zakłócają komunikacji; • potrafi w swoich wypowiedziach poprawnie zastosować niektóre struktury leksykalno-gramatyczne i funkcje językowe; • potrafi skutecznie zastosować najbardziej podstawowe strategie kompensujące braki w wiedzy dot. środków językowych, ale często używa w komunikacji języka polskiego; • potrafi poprawnie nawiązać i podtrzymać prostą rozmowę, stosując podstawowe formy grzecznościowe w obrębie wymaganych zagadnień; • potrafi uzyskać i przekazać najprostsze informacje oraz wyjaśnienia w obrębie wymaganych zagadnień; NIEDOSTATECZNY • nie potrafi porozumiewać się płynnie, często przerywa wypowiedź, aby zyskać czas na zastanowienie i odpowiedni dobór środków językowych, potrzebuje w rozmowie stałego wsparcia ze strony rozmówcy, stosuje bardzo liczne powtórzenia; • popełnia bardzo liczne błędy w wymowie, akcencie i intonacji, które częściowo zakłócają komunikację; • ma poważne trudności z zastosowaniem w swoich wypowiedziach odpowiednich struktury leksykalno-gramatycznych i funkcji językowych; • sporadycznie i nieumiejętnie stosuje pojedyncze, najprostsze strategie kompensujące braki w wiedzy dot. środków językowych i bardzo często korzysta w komunikacji z języka polskiego; • z trudem i sporadycznie potrafi poprawnie nawiązać i podtrzymać prostą rozmowę, • nieporadnie stosując podstawowe formy grzecznościowe w obrębie wymaganych zagadnień: • z trudem i sporadycznie potrafi uzyskać i przekazać najprostsze informacje oraz wyjaśnienia w obrębie wymaganych zagadnień; |
Uwagi: |
lektorat II rok |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.