Pedagogika społeczna [PE-3F-PSP1]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [PE-3F-PSP1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Szostakowska |
Literatura: |
1. Cichosz M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 50-88. 2. Elementarz III sektora. Stowarzyszenie Klon/Jawor. Warszawa 2005. 3. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom. V, wyd. Żak, Warszawa 2003, hasło: starość - s. 945-949, starość-starzenie - się s. 949-950. 4. Forma P. (2017). Kobieta w rodzinie i życiu zawodowym – czas na rozwój czy dylemat współczesności. [w] Studia nad rodziną (45) 2017/rok XXI, s. 81-99. 5. Górka-Strzałkowska A. (2021). Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Kargulowa A. (1995). Kilka uwag na temat przesłanek metodologicznych pedagogiki społecznej. [w:] Forum Oświatowe nr 1-2/1995, s. 47- 56. 7. Kawula S. (2009). Daleka i bliska perspektywa socjalizacji dziecka - globalność i lokalność [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 118-121. 8. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek, s. 49-61. 9. Kawula S. (2009). Środowisko życia, a środowisko wychowawcze człowieka. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 34-38. 10. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 185-201. 11. Olubiński A. (2009). Siły społeczne, jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 163-170. 12. Olubiński A. (2009). Zasady aktywizacji sił społecznych w pracy socjalno-wychowawczej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 173-189. 13. Pilch T. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom II, hasło: Kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak, s. 527-528. 14. Przecławska A., Theiss W. (1999). Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 17-26. 15. Przecławska A., W. Theiss (red.) (1996). Pedagogika społeczna nowe zadania i szanse, [w:] Pedagogika społeczna kręgi poszukiwań, (red.) A. Przecławska, Warszawa, s. 9-28. 16. Smolińska-Theiss B. (1982). Siły ludzkie w teorii pedagogiki społecznej. [w:] Studia pedagogiczne, t. XLVI/1982, s. 73-80. 17. Szarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa – rozdział 1, 7. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 9-21. 18. Szlendak T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 194-213. 19. Szostakowska K. (2021). Rodzinna opieka nad seniorem – trudna lekcja życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s. 115-145. 20. Theiss M. (2006). Kapitał społeczny środowiska lokalnego – pojęcie i problemy. [w:] Theiss W., Skrzypczak B. (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Warszawa: Wydawnictwo, s. 109-125. 21. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 83-85. 22. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179 – 191. 23. Wiatr W. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej – quasi -szkoły między uspołecznieniem a parentokracją. [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 193 – 205. 24. Zych A. (2010). Leksykon gerontologii- – wybrane hasła (starzenie się – biologiczne, psychiczne, społeczne). Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 167-168. |
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zajęcia wprowadzające - omówienie sylabusa oraz warunków zaliczenia przedmiotu 2. Podstawy teoretyczne pedagogiki społecznej - zarys problematyki pedagogiki społecznej 3. Prekursorzy polskiej pedagogiki społecznej – Kamiński Aleksander, Radlińska Helena, Wroczyński Ryszard 4. Oddziaływanie środowiska na rodzinę 5. Środowisko, przestrzeń życia człowieka 6. Organizacje pozarządowe – III sektor 7. Globalizacja – znaczenie dla jednostek i grup społecznych na świecie 8. Siły ludzkie, siły społeczne, empowerment, kapitał społeczny, kapitał ludzki – wskazanie różnic i cech wspólnych poszczególnych pojęć 9. Szkoła jako środowisko wychowawcze 10. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne: Starość i starzenie się jako problem pedagogiczny i społeczny 11. Diagnoza środowiska lokalnego oraz omówienie wybranego problemu społecznego 12. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące |
Metody dydaktyczne: |
METODY DYDAKTYCZNE: - lektura artykułów i innych materiałów - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach - przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat - opracowanie mapy myśli dotyczącej prekursorów polskiej pedagogiki społecznej - metoda eksponująca – film - własne refleksje dotyczące obejrzanych filmów - przygotowanie projektu fundacji lub stowarzyszenia - wyszukanie przejawów globalizacji i wzorów kulturowych w mediach i w Internecie - metoda JIGSAW - prezentacja wybranego artykułu lub kampanii społecznej wraz z własną interpretacją problemu społecznego dotyczącego starości i starzenia się - opracowanie diagnozy środowiska lokalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 30h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 30h - przygotowanie zajęć na wybrany temat – 15h - opracowanie mapy myśli – 5h - przygotowanie projektu fundacji bądź stowarzyszenia - 15h - wyszukanie przejawów globalizacji i wzorów kulturowych w mediach i w Internecie – 5h - własne refleksje dotyczące obejrzanych filmów – 10h - wyszukanie artykułu lub kampanii społecznej wraz z własną interpretacją problemu społecznego dotyczącego starości i starzenia się – 5h - opracowanie diagnozy środowiska lokalnego – 25h - przygotowanie zajęć podsumowujących – 10h 150 godzin - 5 pkt. ECTS WYMAGANIA: 1. Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach - 15% oceny 2. Prowadzenie zajęć na wybrany temat – 30% oceny 3. Przygotowanie mapy myśli dotyczącej prekursorów polskiej pedagogiki społecznej – 5% oceny 4. Przygotowanie projektu fundacji bądź stowarzyszenia - 15% oceny 5. Wyszukanie artykułu lub kampanii społecznej wraz z własną interpretacją problemu społecznego dotyczącego starości i starzenia się – 5% oceny 6. Opracowanie diagnozy środowiska lokalnego – 25% oceny 7. Przygotowanie zajęć podsumowujących – 5% oceny 5. Przygotowanie pytań podsumowujących - 10% oceny |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DZPE 1 (ASK+EDC) ZESPÓŁ W TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AXFZ9OTJp1BLQS_wyFfBiFXBnf5yoX6phVS2-iPrGdr41%40thread.tacv2/conversations?groupId=328a335a-1302-4bd1-a588-d0c85c2bb669&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.