Seminarium dyplomowe magisterskie - 4 i złożenie pracy [PE-2F-MR4]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Seminarium,
grupa nr 11
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 4 i złożenie pracy [PE-2F-MR4] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 11 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 16:35 - 19:00
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Anna Mikler-Chwastek | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bogdanowicz M. (1985), Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994), Metoda W. Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa. Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2009), Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk Borecka I.:Biblioterapia formą terapii pedagogicznej.-Wyd.2 uzup.- Wałbrzych: Wydaw. Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu, 2008. Brudnik E. (2002), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie cz2, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce Folejewska R., Zarzycka I. (2005), Spróbujmy inaczej: metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, WSiP, Warszawa Gordon E.: Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, Warszawa 1997. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP, Warszawa http://www.klanza.poznan.pl/metoda-klanzy/ Jąder – TabołM. (2015), Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków. KarbowniczekJ. (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo Kielar - Turska M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa Affolter F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP. Pietrzkiewicz (red.), O poznawaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kielce. Baley S. (1962), Zachowanie się zwierząt i dzieci wobec przedmiotów ułożonych na podstawie [w:] Materiały do nauczania psychologii, seria II, t. 2b, red. L. Wołoszynowa, PZWS, Warszawa. Borkowska M. (1998), Znaczenie wielozmysłowej stymulacji w rozwoju dziecka [w:] Warszawskie warsztaty neurologiczne. Materiafy wybrane 1996-1997, Wydawnic¬two Poradni Diagnostyki i Terapii Neurologicznej Polek, Warszawa. Borkowska M., Wagh K. (2010), Integracja sensoryczna na co dzień, PZWL, Warszawa. Chachulska T. (1999), Ręce matki. - ciało dziecka [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, red. H. Olechnowicz, WSiP, Warszawa. Dzierżanka-Wyszyńska A. (1972), Rozwój psychomotoryki małego dziecka. Kształtowanie nawyków posługiwania się przedmiotem codziennego użytku, PZWS, Warszawa. Eichelberger W. (2001), Ciałko, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa Eliot L. (2003), Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań. Froehlich A. (1998), Stymulacja od podstaw WSiP, Warszawa. Hwang M. (2010). Metoda integracji sensorycznej w terapii małych dzieci niepełnosprawnych. [w:] Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak (red). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo UMSC. Kielin J. (2002), Rozwój manipulacji [w:] Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, GWP, Gdańsk. Knill Ch. (1997), Dotyk i komunikacja, Wydawnictwo Centrum Pomocy Psycholo-giczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa. Lisówna S., Niektóre zaburzenia chwytania i ruchów rąk małego dziecka, “Pediatria Polska" 1962, nr 1. Lisówna S., Rozwój umiejętności chwytania w pierwszym roku życia dziecka [w:] Psychologia wychowawcza - materiały i konsultacje 1964, nr 1. Maas V. F. (2007), Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundajca Innowacja Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa. Maas V.F. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa. Mikler-Chwastek A, Dotykowe poznawanie otoczenia. Diagnoza i wspomaganie rozwoju małych dzieci, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca Kruk-Lasockiej J., Walewskiej J. praca zbiorowa pod redakcją(2010), Wspomaganie rozwoju dziecka u progu edukacji włączającej, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych Krzyżewska J. (1998), Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, AU OMEGA, Suwałki Kwaśniewska M. (2009), Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej, [w:]Dziecko sześcioletnie w szkole, red. J. Karczewska, M. Kwaśniewska, WP ZNP, Kielce. Kwiatkowska M. (1985), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa. Minor E. (2009), Poznanie przez działanie. Gry i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Difin, Warszawa. Ordon U. , (2008) hasło; Metody aktywizujące,[w:]Nowe oblicza pedagogiki. Pojęcia. Przedstawiciele. Literatura., red. A. Marzec, E. Sadowska, E. Piwowarska, wyd. AJD, Częstochowa. Piotrowska A. (2013), Jak rozumieć istotę wspierania aktywności własnej dziecka w wieku przedszkolnym?,[w:]Zajęcia wspierające rozwój dziecka w wieku 3-6 lat. Materiały edukacyjne dla nauczycieli i rodziców, koordynator projektu Otwarte Przedszkole M. A. Pleskot, MSCDN, Warszawa. Rainka A., Taranko K. (2011), Spotkanie z dramą. Praktyczne zastosowania metody w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk Rau K., Ziętkiewicz E. (2000), Jak aktywizować uczniów „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań, Oficyna Wydawnicza G&P Rychetsky K.:Kinezjologia edukacyjna w europejskiej perspektywie, Wrocław 2007. Sherborbne W. (2012), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP, 1992. Vopel K. W. (2009), Witajcie uszy!, JEDNOŚĆ, Kielce. Wójcik E. (2000), Metody aktywizujące w pedagogice grup, RUBIKON, Kraków Zacłona Z. (2010), Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, Nowy Sącz Odowska-Szlachcic B. (2010), Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk. Olechnowicz H. (1999), Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku, WSiP, Warszawa. Olechnowicz H. (1999), Opanowanie świata rzeczy: tworzywa i zabawki [w:] U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, red. H. Olechnowicz, WSiP, Warszawa. Olechnowicz H. (2004), Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje, WSiP, Warszawa. Szuman S. (1967), Geneza przedmiotu - rzeczy w rozwoju spostrzeżeń dziecka [w:] Materiały do nauczania psychologii, seria II, t. 2b, red. L. Woloszynowa, PZWS, Warszawa. Szuman S. (1985), Badania nad rozwojem i znaczeniem gestu wskazywania i ruchu rzucania za siebie oraz wykrzykników wskazujących i wyrazów stwierdzających nieobecność u dziecka [w:] Dzieła wybrane, t. l, red. M. Przełącznikowa, WSiP, Warszawa. Wiśniewska M. (2014), Sensoryczny Bruno – historia chłopca z nadwrażliwością systemów zmysłowych, EMPIS, Warszawa. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Praca z dzieckiem w przedszkolu. Badanie preferencji dotykowych małych dzieci |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody asymilacji wiedzy metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega praca dyplomowa. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. seminaryjna II ZU/PE - dr Anna Mikler-Chwastek ECTS 8 zajęcia: 60h przygotowanie literatury 20h prowadzenie badań 30h pisanie pracy 100 h metody asymilacji wiedzy metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.