Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 3
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [2022L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bernadeta Szczupał | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia: realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (IBUK Libra) Muzyka-Furtak, E. (red.) (2015). Surdologopedia: teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Stepulak, M. Z. (2018). Światło i dźwięki: psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zaorska, M. (2021). Edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (surdotyflopedagogika): wybrane aspekty i obszary. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną: procesy poznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls. (IBUK Libra) Zasępa, E., Misiec, M. (2021). Doświadczając starości: zdrowie psychiczne osób starszych. Warszawa: Difin. Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Niepełnosprawność, modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością, proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. - Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością – analiza wybranych obszarów funkcjonowania osób z różnymi typami dysfunkcji (m.in. osób przewlekle chorych, osób z niepełnosprawnością ruchową, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób niewidomych i słabowidzących, osób głuchych i słabosłyszących, osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu). - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). Instytucje i organizacje pozarządowe działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. - Zagadnienia andragogiki specjalnej i gerontologii specjalnej – okres dorosłości i starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. - Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych - Sytuacja rodzin osób z niepełnosprawnością. Znaczenie wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością i jej rodziny. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami. Wybrane metody pracy z osobami z niepełnosprawnością. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykladowa dla I DZPS Wykłady zdalne - aplikacja MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azai5OD71joWtO1ZgnbrbrvTLfIt0rezaSf2NWIfNzso1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bb22eb9a-5667-44a5-9b23-1507958981c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kontakt do wykładowcy: bszczupal@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.