Demografia społeczna [SC-3F-DEM]
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Demografia społeczna [SC-3F-DEM] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Zin-Sędek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Główny Urząd Statystyczny. „Rozdział 1 Osoby starsze w Polsce”. W Sytuacja osób starszych w Polsce w 2019 r., 21–35. Warszawa, Białystok 2020: Główny Urząd Statystyczny, 2020. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2019-roku,2,2.html Główny Urząd Statystyczny. Jakość życia osób starszych w Polsce https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/jakosc-zycia-osob-starszych-w-polsce,26,2.html Godlewska, Ewa. „Integracja czy asymilacja? – współczesna polityka imigracyjna Austrii”. W Migranci i mniejszości jako obcy i swoi w przestrzeni polityczno-społecznej, 193–200. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2019. http://migranci-mniejszosci.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2020/02/Adamczyk-Sakson-Trosiak-2019-Migranci-i-mniejszo%C5%9Bci-jako-obcy-i-swoi-w-przestrzeni-polityczno-spo%C5%82ecznej.pdf. Janiszewska, Anna. „Zróżnicowanie przestrzenne starzenia się ludności na świecie”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 5, nr 331 (19 styczeń 2018): 91–113. https://doi.org/10.18778/0208-6018.331.06. Sadura, Przemysław, Urbańska Sylwia. Obcy w naszym kraju. Gniew, żal i strach podlaskiego pogranicza. https://krytykapolityczna.pl/kraj/obcy-w-naszym-kraju-podlasie-uchodzcy-stan-wyjatkowy-reportaz-badanie/ Łodziński, Sławomir. „Uchodźcy jako «podejrzana społeczność» (suspect community). Polska opinia publiczna wobec udzielania pomocy uchodźcom w okresie maj 2015 – grudzień 2018”. Studia Socjologiczno-Polityczne 10, nr 1 (2019): 32–60. https://doi.org/10.26343/0585556X11002. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. „Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2018 r.” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, 2019. https://www.gov.pl/attachment/c4e156a2-66c2-48b3-907c-0407d7ef27e1. Golinowska Stanisława „Srebrna gospodarka – ekonomiczny wymiar procesu starzenia się populacji” W Strategie i działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje. Str.134-147 https://brpo.gov.pl/sites/default/files/13541772380.pdf#page=134 Pietrzak, Nicole. Nowy pakt o migracji i azylu jako próba reformy polityki migracyjnej Unii Europejskiej. W Współczesne wyzwania nauk społecznych. Wybrane zagadnienia. ArchaeGraph Wydawnictwo Naukowe. Łódź 2021 https://www.archaegraph.pl/lib/l231bv/Ksiega_nauki-spoleczne_ebook-ktkespl5.pdf#page=138 Szukalski, Piotr. „Być dziadkiem we współczesnej Polsce. Szkic demograficzny”. Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, nr 7 (2019). http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/31091/2019-07%20By%C4%87%20dziadkiem%20we%20wsp%C3%B3%C5%82czesnej%20Polsce.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Szukalski, Piotr. „Małżeństwa polsko-ukraińskie – czy widoczny jest wpływ imigracji ukraińskiej do Polski?” Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, nr 2 (2019). http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/29081/2019-02%20Ma%C5%82ze%C5%84stwa%20polsko-ukrai%C5%84skie.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Szukalski, Piotr. „Ludność dużych miast w XXI wieku w Polsce”. Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, nr 12 (2020). https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/35957/2020-12%20Du%C5%BCe%20miasta%20w%20XXI%20wieku.pdf?sequence=1&isAllowed=y Śleszyński, Przemysław „Rozdział VI. MIGRACJE WEWNĘTRZNE”. W Sytuacja demograficzna Polski. Rządowa Rada Ludnościowa/The Government Population Council. Warszawa 2020 https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19782/rrl_sytuacja_demograficzna_polski_-_raport_2019-2020_final.pdf?sequence=1 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Starzenie się społeczeństw – przyczyny, wskaźniki, konsekwencje 2. Starzenie się społeczeństw – podejmowane polityki społeczne wobec osób starszych 3. Ruchy migracyjne społeczeństw (emigracje, imigracje) – przyczyny, wskaźniki, konsekwencje 4. Podejmowane przez państwa polityki wobec imigrantów 5. Ruchy migracyjne – migracja wewnętrzna – (regionalna, miasto wieś) – przyczyny, wskaźniki, konsekwencje |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- wykładowca prezentuje pokrótce zakres zagadnień i przekazuje lektury do opracowania przez studentów - studenci opracowują i prezentują zagadnienia zaproponowane przez wykładowcę - studenci opracowują i prezentują mini projekt badawczy: Praca w grupach po 4-6 osób 1. Wybrać jedno z zagadnień demograficznych (np. starzenie się społeczeństw, migracje wewnętrzne, emigracja, imigracja itp.) poruszanych na wykładach i ćwiczeniach; przedstawić je jako problem badawczy 2. Poszukać i opracować dane statystyczne 3. Poszukać i opracować wyniki badań sondażowych na dany temat (CBOS) 4. Zaprezentować analizę interpretację zebranych informacji. Źródła danych: www.stat.gov.pl http://ec.europa.eu/eurostat/data/database https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: frekwencja (nie więcej niż 2 nieobecności), udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie i prezentacja zadanych prac. Osoby wyróżniające się na zajęciach – dyskusje, opracowanie lektur, mini projektu badawczego, będą miały podwyższoną o 1 stopień ocenę z egzaminu. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw III DZSC-SKS Lektury czytają wszystkie osoby. Studenci prezentujący daną lekturę mają za zadanie wskazać w niej najważniejsze ich zdaniem wątki, uzasadnić swój wybór, zaproponować tematy do dyskusji w zakresie lektury. Na każdą lekturę należy przeznaczyć ok 20-25 min. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.