Antropologia kulturowa [PE-2F-AKU]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia kulturowa [PE-2F-AKU] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 112 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Link do dysku Google (materiały): https://drive.google.com/drive/folders/1s1218X9e3sUe6voRMAHxOaUR5YMF3YVZ?usp=sharing |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna - Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury. - Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury. - Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi. - Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej. - Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań. - Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności. - Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego - Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy - Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998) Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy (Francja, Laurent Orluc 2011) Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa. Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wyk II DUPE https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ccd9bad87314cc096c6b0fa4967d7d6%40thread.tacv2/conversations?groupId=1043573c-0991-4997-ad45-bbbd7fd43c50&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.