Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 19:00
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 94 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Ewa Zasępa | ||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar. Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica. Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekła: struktura i uwarunkowania. Lublin, Wyd. UMCS. Dobrzańska-Socha, B. (2013). Sytuacja utraty zdrowia: problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków, Wyd. UJ. Gałkowski, T., Pisula, E. (red.) (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Kirenko, J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin, Wyd. UMCS. Niedbalski, J., Racław, M., Żuchowska-Skiba, D. (2017). Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce. Łódź, Wyd. UŁ. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, Wyd. KUL. Sakowicz-Boboryko, A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową: w kręgu odpowiedzialności. Warszawa, Wyd. Akad. Żak. Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (2017). Niepełnosprawność intelektualna. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls. Zych, A. (red.) (2017). Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 1-5. Katowice, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski. |
||||||||||
Zakres tematów: |
I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością II – Modele niepełnosprawności; przystosowanie się do niepełnosprawności; radzenie sobie; osoba z niepełnosprawnościa w poszczególnych okresach zycia III – psychologiczne problemy i doświadczenia osób z niepełnosprawnością IV – Społeczne problemy osób z niepełnosprawnościa (związki intymne, praca, integracja społeczna) V – Jakość życia osób z niepełnosprawnością VI – Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością; stereotyp osoby z niepełnosprawnościa VII – Pozytywna psychologia osoby z niepełnosprawnością VIII – Niepełnosprawność wzroku IX – Niepełnosprawność słuchu X – Niepełnosprawność intelekltualna XI – Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu XII - Rodzina osoby z niepełnosprawnością XIII – Osoba z niepełnosprawnością a wyzwania współczesnego świata XIV – Pomoc psychologiczna osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams. Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 30 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 60 godz. przygotowanie się do zaliczenia - 30 godzin |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej (pytania testu jednokrotnego wyboru i pytania otwarte) |
||||||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa I ZM/PY |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.