Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021 [2020Zn] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 19:00
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 94
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ewa Zasępa
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red.) (2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa, Wyd. SWPS Academica.

Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekła: struktura i uwarunkowania. Lublin, Wyd. UMCS.

Dobrzańska-Socha, B. (2013). Sytuacja utraty zdrowia: problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków, Wyd. UJ.

Gałkowski, T., Pisula, E. (red.) (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Kirenko, J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin, Wyd. UMCS.

Niedbalski, J., Racław, M., Żuchowska-Skiba, D. (2017). Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce. Łódź, Wyd. UŁ.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, Wyd. KUL.

Sakowicz-Boboryko, A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową: w kręgu odpowiedzialności. Warszawa, Wyd. Akad. Żak.

Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk, GWP.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (red.) (2013). Doświadczanie choroby i niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (2017). Niepełnosprawność intelektualna. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls.

Zych, A. (red.) (2017). Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 1-5. Katowice, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski.

Zakres tematów:

I – Wprowadzenie: wyjaśnienia terminologiczne dotyczące niepełnosprawności; rodzaje i stopnie niepełnosprawności; istnienie i godność osób z niepełnosprawnością

II – Modele niepełnosprawności; przystosowanie się do niepełnosprawności; radzenie sobie; osoba z niepełnosprawnościa w poszczególnych okresach zycia

III – psychologiczne problemy i doświadczenia osób z niepełnosprawnością

IV – Społeczne problemy osób z niepełnosprawnościa (związki intymne, praca, integracja społeczna)

V – Jakość życia osób z niepełnosprawnością

VI – Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością; stereotyp osoby z niepełnosprawnościa

VII – Pozytywna psychologia osoby z niepełnosprawnością

VIII – Niepełnosprawność wzroku

IX – Niepełnosprawność słuchu

X – Niepełnosprawność intelekltualna

XI – Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu

XII - Rodzina osoby z niepełnosprawnością

XIII – Osoba z niepełnosprawnością a wyzwania współczesnego świata

XIV – Pomoc psychologiczna osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, E-learning

W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Teams.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 30 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 60 godz.

przygotowanie się do zaliczenia - 30 godzin

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej (pytania testu jednokrotnego wyboru i pytania otwarte)

Uwagi:

gr. wykładowa I ZM/PY

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)