Alkohol na różnych etapach życia. Szkody, rozpowszechnienie, przeciwdziałanie [20-FF-ARE]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Alkohol na różnych etapach życia. Szkody, rozpowszechnienie, przeciwdziałanie [20-FF-ARE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 19:00 - 20:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Zin-Sędek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektura obowiązkowa Jadwiga Fudała, Kama Dąbrowska. Środowisko pracy a alkohol. Działania profilaktyczne i aspekty prawne. II. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2013. Jak nadmierne picie wpływa na funkcjonowanie rodziny?, PARPA, SPS, 2019 Jak nadużywanie alkoholu przez rodzica wpływa na dzieci?, PARPA, SPS, 2019 Joanna Mazur, Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC (Warszawa: Instytut Matki i Dziecka, 2018) Katarzyna Łukowska, Rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz ograniczanie dostępności alkoholu w gminach i miastach: przewodnik dla samorządowców (Warszawa: Mazowieckie Centrum Profilaktyki Społecznej, 2018). Jacek Moskalewicz, Łukasz Wieczorek, Dostępność, konsumpcja alkoholu i konsekwencje picia - trzy dekady doświadczeń, Alkoholizm i Narkomania 2009, Tom 22: nr 4, 305-337 Nadużywanie alkoholu a problem przemocy domowej, broszura, PARPA, IPZ Joanna Sadowska-Mazuryk i in., „Picie alkoholu przez młodzież w kontekście okresu dojrzewania”, Alkoholizm i Narkomania 26, nr 2 (2013): 167–85 Janusz Sierosławski, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2019 r. (Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Instytut Psychiatrii i Neurologii, 2020) Bohdan Tadeusz Woronowicz,. Na zdrowie!: jak poradzić sobie z uzależnieniem od alkoholu. Poznań; Warszawa: Media Rodzina ; Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, 2008, str. 230-233 Literatura uzupełniająca: Thomas Babor, red., Alcohol: no ordinary commodity: research and public policy (Oxford ; New York: Oxford University Press, 2010). Jean Kinney i in., Zrozumieć alkohol (Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 1996). Katarzyna Okulicz-Kozaryn i Marta Zin-Sędek, „Picie alkoholu w Polsce – wybrane wyniki badania Standaryzowany Europejski Sondaż na temat Alkoholu RARHA SEAS”, Świat Problemów, sierpień 2017. Krzysztof Ostaszewski, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Marcin J. Sochocki, Maria Sokołowska, Joanna Szymańska, Jak zadbać o jakość w profilaktyce – System Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego, (Warszawa, Wydawnictwo Edukacyjne REMEDIUM, 2016) Małgorzata Piekarzewska, Robert Wieczorkowski, i Alicja Zajenkowska-Kozłowska, „Stan zdrowia ludności Polski w 2014 r.” (Główny Urząd Statystyczny, 2016), http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2014-r-,6,6.html. Marta Zin-Sędek "Rozpowszechnienie i style picia alkoholu wśród osób starszych na podstawie wyników Standaryzowanego Europejskiego Sondażu na temat Alkoholu (RARHA SEAS)", Alcoholism and Drug Addiction/Alkoholizm i Narkomania 32 (1): 1-24, 2019 doi:10.5114/ain.2019.85765. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Alkohol jest wytworem kultury. Jego spożywanie w danym społeczeństwie jest zmienne historycznie i kulturowo. Alkohol też jako legalny towar konsumpcyjny jest z jednej strony źródłem dochodów państwa, a z drugiej jednak, jako uzależniająca substancja psychoaktywna zmieniająca stan świadomości, jest przyczyną wielu obciążeń zarówno dla otoczenia jednostki (rodzina, praca), jak i instytucji państwa (z obszaru służby zdrowia, pomocy społecznej, organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości itp.). W przeciwdziałanie skutkom problemowego picia alkoholu jest zaangażowanych wiele podmiotów. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną problemy związane ze spożywaniem alkoholu na różnych etapach życia (od okresu prenatalnego do późnej starości) oraz ich rozpowszechnienie w kraju i na świecie. Uczestnicy poznają nie tylko szkody zdrowotne, ale także społeczne i ekonomiczne wynikające ze spożywania alkoholu. Ponadto przedstawione zostaną strategie o udowodnionej skuteczności mające przeciwdziałać powstawaniu problemów społecznych m.in. ograniczanie dostępności alkoholu realizowane na różnych poziomach administracji, działania profilaktyczne czy działania edukacyjne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje tematu przez prowadzacą, praca z tekstem, prezentacje studentów, dyskusje grupowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1.przygotowania do zajęć (przygotowanie do zajęć, w tym przygotowanie pracy domowej, znajomość lektur), 2.aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, prezentacja lektury, prezentacja pracy grupy), 3.obecność (dozwolone 2 nieobecności bez konsekwencji, w przypadku kolejnych 2 niezbędne jest okazanie zwolnienia i przygotowanie eseju na wskazany temat, przedmiot może zaliczyć osoba, która ma nie więcej niż 4 nieobecności); 100% obecność podniesie o 0,5 stopnia ocenę końcową, 4.przygotowanne przez studenta prezentacje wygłoszone przed grupę 5. liczba punków z quizów wiedzy |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
fakultet: III rok SC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.