Alkohol na różnych etapach życia. Szkody, rozpowszechnienie, przeciwdziałanie [20-FF-ARE]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Alkohol na różnych etapach życia. Szkody, rozpowszechnienie, przeciwdziałanie [20-FF-ARE] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Marta Zin-Sędek |
Literatura: |
Thomas Babor, red., Alcohol: no ordinary commodity: research and public policy (Oxford ; New York: Oxford University Press, 2010). Jean Kinney i in., Zrozumieć alkohol (Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 1996). Jacek Moskalewicz, Łukasz Wieczorek, Dostępność, konsumpcja alkoholu i konsekwencje picia - trzy dekady doświadczeń, Alkoholizm i Narkomania 2009, Tom 22: nr 4, 305-337 Katarzyna Okulicz-Kozaryn i Marta Zin-Sędek, „Picie alkoholu w Polsce – wybrane wyniki badania Standaryzowany Europejski Sondaż na temat Alkoholu RARHA SEAS”, Świat Problemów, sierpień 2017. Krzysztof Ostaszewski, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Marcin J. Sochocki, Maria Sokołowska, Joanna Szymańska, Jak zadbać o jakość w profilaktyce – System Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego, (Warszawa, Wydawnictwo Edukacyjne REMEDIUM, 2016) Małgorzata Piekarzewska, Robert Wieczorkowski, i Alicja Zajenkowska-Kozłowska, „Stan zdrowia ludności Polski w 2014 r.” (Główny Urząd Statystyczny, 2016), http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2014-r-,6,6.html. Marta Zin-Sędek, "Rozpowszechnienie i style picia alkoholu wśród osób starszych na podstawie wyników Standaryzowanego Europejskiego Sondażu na temat Alkoholu (RARHA SEAS)", Alcoholism and Drug Addiction/Alkoholizm i Narkomania 32 (1): 1-24, 2019 doi:10.5114/ain.2019.85765. red. Jacek Moskalewicz, Robin Room, Betsy Thom, COMPARATIVE MONITORING OF ALCOHOL EPIDEMIOLOGY ACROSS THE EU. Baseline assessment and suggestions for future action. Synthesis report. Warszawa 2016, dostęp: http://parpa.pl/images/file/Comparative%20monitoring%20of%20alcohol%20epidemiology%20across%20the%20EU.pdf |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć zaprezentowane zostaną informacje na temat wzorów picia alkoholu oraz problemów związanych ze spożywaniem alkoholu na różnych etapach życia (od okresu prenatalnego do późnej starości) oraz ich rozpowszechnienie w kraju i na świecie. Uczestnicy poznają nie tylko szkody zdrowotne, ale także społeczne i ekonomiczne wynikające ze spożywania alkoholu. Ponadto przedstawione zostaną strategie o udowodnionej skuteczności mające przeciwdziałać powstawaniu tych problemów takie jak: ograniczanie dostępności alkoholu realizowane na różnych poziomach administracji, działania profilaktyczne czy działania edukacyjne. Zajęcia Kultura picia alkoholu - Polska na tle innych krajów europejskich przekazana prezentacja wykładowcy oraz załączona lektura: red. Jacek Moskalewicz, Robin Room, Betsy Thom, COMPARATIVE MONITORING OF ALCOHOL EPIDEMIOLOGY ACROSS THE EU. Baseline assessment and suggestions for future action. Synthesis report. Warszawa 2016, dostęp: http://parpa.pl/images/file/Comparative%20monitoring%20of%20alcohol%20epidemiology%20across%20the%20EU.pdf Zadano pracę w grupach nad opracowaniem poszczególnych elementów kultury picia alkoholu - dane dla Polski na tle innych krajów eurpoejskich Zajęcia: Problem uzależnienia od alkoholu Lektury do przeczytania: Wzory spożywania alkoholu. Leczenie osób uzależnionych od alkoholu. Dostęp: http://parpa.pl/index.php/e-publikacje/category/5-uzaleznienie-od-alkoholu?download=51:wzory-spozywania-alkoholu-leczenie-osob-uzaleznionych-od-alkoholu-broszura Czy warto podjąć leczenie odwykowe? O leczeniu osób pijących alkohol szkodliwie i uzależnionych. Dostęp: http://parpa.pl/index.php/e-publikacje/category/5-uzaleznienie-od-alkoholu?download=42:czy-warto-podjac-leczenie-odwykowe-o-leczeniu-osob-pijacych-alkohol-szkodliwie-i-uzaleznionych-broszura Czy moje picie jest już problemem? O zaburzeniach związanych z używaniem alkoholu. Dostęp: http://parpa.pl/index.php/e-publikacje/category/5-uzaleznienie-od-alkoholu?download=41:czy-moje-picie-jest-juz-problemem-o-zaburzeniach-zwiazanych-z-uzywaniem-alkoholu-broszura Studenci opracowują pisemnie (min.. 1 strona maszynopisu) na podstawie lektur 1 zagadnienie (z 3 zaproponowanych): - autodiagnoza - Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT - wady i zalety - mity na temat uzależnienia i leczenia - na podstawie lektur + własne propozycje - sposoby leczenia osoby uzależnionej od alkoholu w Polsce Zajęcia: Alkohol a ciąża, alkohol a płód Prezentacja wykładowcy na temat Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych FASD Film "Wieczne dziecko" Praca do wykonania w grupach: przygotowanie projektu ulotki skierowanej do kobiet w ciąży na temat wpływu alkoholu na płód, przygotowanie projektu ulotki skierowanej do kobiet w wieku rozrodczym (15-49 lat) na temat szkodliwości picia alkoholu w czasie ciąży, przegląd kampanii społecznych dotyczących FASD (w Polsce i na świecie) – cel, do kogo są skierowane, jakie narzędzia i kanały dystrybucji zostały wykorzystane, przygotowanie propozycji sposobów motywowania kobiet w ciąży do zachowania abstynencji. Zajecia Alkohol a młodzież Lektura: Picie alkoholu przez młodzież w kontekście okresu dojrzewania, Joanna Sadowska-Mazuryk, Anna Tomczuk-Ismer,Andrzej Jakubczyk, Marcin Wojnar Alkoholizm i Narkomania 2013, Tom 26, nr 2, 167–185 Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, pod redakcją Joanny Mazur, Agnieszki Małkowskiej-Szkutnik, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2018 „Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną.” Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2015 r. Europejski program badań ankietowych w szkołach ESPAD. KBPN, PARPA, IPiN, 2015 r. Praca domowa do wykonania w grupach: Studenci mają za zadanie uaktualnić dane przedstawione w artykule na podstawie opublikowanych wyników badań HBSC oraz ESPAD. Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia". Zajecia: Alkohol a dorośli – miejsca pracy, rodzina, kierowcy Lektura: Broszura "Nadużywanie alkoholu a problem przemocy domowej" Rozdział: 18 "Alkohol w miejscu pracy" z książki Woronowicz B.T (2008) "Na zdrowie! Jak poradzić sobie z uzależnieniem od alkoholu" Prezentacja wykładowcy pt.: Nietrzeźwość kierowców Praca domowa: udział w quizie Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia". Zajęcia: Alkohol a osoby starsze Prezentacja wykładowcy na temat problemów związanych z piciem alkoholu przez osoby starsze. Praca domowa: udział w quizie Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia". Zajęcia: Alkohol nie jest zwykłym towarem Główne wątki: dlaczego alkohol jest towarem reglamentowanym, jakie zyski i koszty wiążą się z piciem alkoholu, jaki jest polski model rozwiązywania problemów alkoholowych. Prezentacja wykładowcy na temat specyfiki alkoholu jako towaru Lektura obowiązkowa - fragment I rodziału publikacji "K. Łukowskiej "Rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz ograniczanie dostępności alkoholu w gminach i miastach. Przewodnik dla samorządowców" Lektury dodatkowe - raport z projektu Alice Rap (w języku angielskim), raport Instutu Łazarskiego - oba dotyczące kosztów związanych z alkoholem oraz podsumowanie publikacji P. Andersona pt. Alkohol w Europie -perspektywa zdrowia publicznego. Praca domowa: udział w quizie Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia". Zajęcia: Strategie rozwiązywania problemów alkoholowych – ograniczenie dostępności Główne wątki: ograniczenie dostępności fizycznej alkoholu (miejsca sprzedaży i spożywania alkoholu, czas, minimalny wiek zakupu alkoholu), ograniczenie dostępności ekonomicznej - cena alkoholu i co na nią wpływa. Lektury: Moskalewicz J., Wieczorek Ł. (2009), Dostępność, konsumpcja alkoholu i konsekwencje picia - trzy dekady doświadczeń; Alkoholizm i Narkomania, str. 305-337 Anderson P., Beumberg B. ALKOHOL W EUROPIE - PERSPEKTYWA ZDROWIA PUBLICZNEGO. RAPORT DLA KOMISJI EUROPEJSKIEJ. PODSUMOWANIE; tłum. Jacek Moskalewicz; do przeczytania str. 11-13 Praca domowa: udział w quizie Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia". Zajęcia: Strategie rozwiązywania problemów alkoholowych – ograniczenie reklamy alkoholu Główne wątki: dlaczego ograniczana jest reklama napojów alkoholowych, w jaki sposób? Prezentacja wykładowcy na temat uregulowań prawnych w zakresie reklamy napojów alkoholowych. Praca domowa: prezentacja przgotowana przez grupy - analiza reklam alkoholu dostępnych w przezstrzeni publicznej. Zajęcia: Działania profilaktyczne i edukacyjne Główne wątki: jakie są poziomy profilaktyki, do kogo jest kierowana profilaktyka problemów alkoholowych, przykłady działań edukacyjnych Lektury: "Standardy profilaktyki" opracowane przez dr. K. Ostaszewskiego Rozdział III publikacji "Rekomendacje do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2020 roku". Zajęcia: Rekomendowane programy profilaktyczne o potwierdzonej skuteczności oparte na dowodach naukowych Główne wątki: co to znaczy profilaktyka oparta na dowodach naukowych, cel i zasoby "Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego". Praca domowa: Prezentacja przez grupy wybranych programów profilaktycznych przygotowana na podstawie lektury z poprzednich zajeć oraz opisu programów profilaktycznych znajdujących się na stronie internetowej https://www.programyrekomendowane.pl/. Podsumowanie zajęć: Przygotowanie indywidualnie przez każdego studenta podsumowania wg schematu przekazanego przez prowadzacą. |
Metody dydaktyczne: |
Korekta metod na czas edukacji on-line: - studenci przygotowują prezentację w Power Point; - wykładowca przekazuje lektury lub prezentacje w pdf - studenci opracowują zagadnienia zaproponowane przez wykładowcę Od 26 marca zajęcia publikowane na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia". |
Metody i kryteria oceniania: |
Korekta metod na czas edukacji on-line: Prace domowe w formie eseju lub prezentacji indywidualnej i/lub grupowej, quizu wiedzy. Do każdego tematu zajęć będzie obowiązkowa praca domowa. Oceniona zostanie każda praca domowa. Średnia z tych ocen będzie wpisana do USOS. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZSC Forma kontaktu: e-mail grupowy, raz w tygodniu przekazanie przez wykładowcę prezentacji i/lub lektury wraz z zagadnieniami do opracowania przez studenów w programie Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.