Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alkohol na różnych etapach życia. Szkody, rozpowszechnienie, przeciwdziałanie [20-FF-ARE] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Alkohol na różnych etapach życia. Szkody, rozpowszechnienie, przeciwdziałanie [20-FF-ARE]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
sala 1076/1077
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Marta Zin-Sędek
Literatura:

Thomas Babor, red., Alcohol: no ordinary commodity: research and public policy (Oxford ; New York: Oxford University Press, 2010).

Jean Kinney i in., Zrozumieć alkohol (Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 1996).

Jacek Moskalewicz, Łukasz Wieczorek, Dostępność, konsumpcja alkoholu i konsekwencje picia - trzy dekady doświadczeń, Alkoholizm i Narkomania 2009, Tom 22: nr 4, 305-337

Katarzyna Okulicz-Kozaryn i Marta Zin-Sędek, „Picie alkoholu w Polsce – wybrane wyniki badania Standaryzowany Europejski Sondaż na temat Alkoholu RARHA SEAS”, Świat Problemów, sierpień 2017.

Krzysztof Ostaszewski, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Marcin J. Sochocki, Maria Sokołowska, Joanna Szymańska, Jak zadbać o jakość w profilaktyce – System Rekomendacji Programów Profilaktycznych i Promocji Zdrowia Psychicznego, (Warszawa, Wydawnictwo Edukacyjne REMEDIUM, 2016)

Małgorzata Piekarzewska, Robert Wieczorkowski, i Alicja Zajenkowska-Kozłowska, „Stan zdrowia ludności Polski w 2014 r.” (Główny Urząd Statystyczny, 2016), http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2014-r-,6,6.html.

Marta Zin-Sędek, "Rozpowszechnienie i style picia alkoholu wśród osób starszych na podstawie wyników Standaryzowanego Europejskiego Sondażu na temat Alkoholu (RARHA SEAS)", Alcoholism and Drug Addiction/Alkoholizm i Narkomania 32 (1): 1-24, 2019 doi:10.5114/ain.2019.85765.

red. Jacek Moskalewicz, Robin Room, Betsy Thom, COMPARATIVE MONITORING OF ALCOHOL EPIDEMIOLOGY ACROSS THE EU.

Baseline assessment and suggestions for future action. Synthesis report. Warszawa 2016, dostęp: http://parpa.pl/images/file/Comparative%20monitoring%20of%20alcohol%20epidemiology%20across%20the%20EU.pdf

Zakres tematów:

Podczas zajęć zaprezentowane zostaną informacje na temat wzorów picia alkoholu oraz problemów związanych ze spożywaniem alkoholu na różnych etapach życia (od okresu prenatalnego do późnej starości) oraz ich rozpowszechnienie w kraju i na świecie. Uczestnicy poznają nie tylko szkody zdrowotne, ale także społeczne i ekonomiczne wynikające ze spożywania alkoholu.

Ponadto przedstawione zostaną strategie o udowodnionej skuteczności mające przeciwdziałać powstawaniu tych problemów takie jak: ograniczanie dostępności alkoholu realizowane na różnych poziomach administracji, działania profilaktyczne czy działania edukacyjne.

Zajęcia Kultura picia alkoholu - Polska na tle innych krajów europejskich

przekazana prezentacja wykładowcy oraz załączona lektura: red. Jacek Moskalewicz, Robin Room, Betsy Thom, COMPARATIVE MONITORING OF ALCOHOL EPIDEMIOLOGY ACROSS THE EU.

Baseline assessment and suggestions for future action. Synthesis report. Warszawa 2016, dostęp: http://parpa.pl/images/file/Comparative%20monitoring%20of%20alcohol%20epidemiology%20across%20the%20EU.pdf

Zadano pracę w grupach nad opracowaniem poszczególnych elementów kultury picia alkoholu - dane dla Polski na tle innych krajów eurpoejskich

Zajęcia: Problem uzależnienia od alkoholu

Lektury do przeczytania:

Wzory spożywania alkoholu. Leczenie osób

uzależnionych od alkoholu. Dostęp: http://parpa.pl/index.php/e-publikacje/category/5-uzaleznienie-od-alkoholu?download=51:wzory-spozywania-alkoholu-leczenie-osob-uzaleznionych-od-alkoholu-broszura

Czy warto podjąć leczenie odwykowe? O leczeniu osób pijących alkohol szkodliwie i uzależnionych. Dostęp: http://parpa.pl/index.php/e-publikacje/category/5-uzaleznienie-od-alkoholu?download=42:czy-warto-podjac-leczenie-odwykowe-o-leczeniu-osob-pijacych-alkohol-szkodliwie-i-uzaleznionych-broszura

Czy moje picie jest już problemem? O zaburzeniach związanych z używaniem alkoholu. Dostęp: http://parpa.pl/index.php/e-publikacje/category/5-uzaleznienie-od-alkoholu?download=41:czy-moje-picie-jest-juz-problemem-o-zaburzeniach-zwiazanych-z-uzywaniem-alkoholu-broszura

Studenci opracowują pisemnie (min.. 1 strona maszynopisu) na podstawie lektur 1 zagadnienie (z 3 zaproponowanych):

- autodiagnoza - Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu AUDIT - wady i zalety

- mity na temat uzależnienia i leczenia - na podstawie lektur + własne propozycje

- sposoby leczenia osoby uzależnionej od alkoholu w Polsce

Zajęcia: Alkohol a ciąża, alkohol a płód

Prezentacja wykładowcy na temat Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych FASD

Film "Wieczne dziecko"

Praca do wykonania w grupach:

przygotowanie projektu ulotki skierowanej do kobiet w ciąży na temat wpływu alkoholu na płód,

przygotowanie projektu ulotki skierowanej do kobiet w wieku rozrodczym (15-49 lat) na temat szkodliwości picia alkoholu w czasie ciąży,

przegląd kampanii społecznych dotyczących FASD (w Polsce i na świecie) – cel, do kogo są skierowane, jakie narzędzia i kanały dystrybucji zostały wykorzystane,

przygotowanie propozycji sposobów motywowania kobiet w ciąży do zachowania abstynencji.

Zajecia Alkohol a młodzież

Lektura:

Picie alkoholu przez młodzież w kontekście okresu dojrzewania, Joanna Sadowska-Mazuryk, Anna Tomczuk-Ismer,Andrzej Jakubczyk, Marcin Wojnar

Alkoholizm i Narkomania 2013, Tom 26, nr 2, 167–185

Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, pod redakcją Joanny Mazur, Agnieszki Małkowskiej-Szkutnik, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2018

„Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną.” Raport z ogólnopolskich badań ankietowych zrealizowanych w 2015 r. Europejski program badań ankietowych w szkołach ESPAD. KBPN, PARPA, IPiN, 2015 r.

Praca domowa do wykonania w grupach:

Studenci mają za zadanie uaktualnić dane przedstawione w artykule na podstawie opublikowanych wyników badań HBSC oraz ESPAD. Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia".

Zajecia: Alkohol a dorośli – miejsca pracy, rodzina, kierowcy

Lektura:

Broszura "Nadużywanie alkoholu a problem przemocy domowej"

Rozdział: 18 "Alkohol w miejscu pracy" z książki Woronowicz B.T (2008) "Na zdrowie! Jak poradzić sobie z uzależnieniem od alkoholu"

Prezentacja wykładowcy pt.: Nietrzeźwość kierowców

Praca domowa: udział w quizie

Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia".

Zajęcia: Alkohol a osoby starsze

Prezentacja wykładowcy na temat problemów związanych z piciem alkoholu przez osoby starsze.

Praca domowa: udział w quizie

Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia".

Zajęcia: Alkohol nie jest zwykłym towarem

Główne wątki: dlaczego alkohol jest towarem reglamentowanym, jakie zyski i koszty wiążą się z piciem alkoholu, jaki jest polski model rozwiązywania problemów alkoholowych.

Prezentacja wykładowcy na temat specyfiki alkoholu jako towaru

Lektura obowiązkowa - fragment I rodziału publikacji "K. Łukowskiej "Rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz ograniczanie dostępności alkoholu w gminach i miastach. Przewodnik dla samorządowców"

Lektury dodatkowe - raport z projektu Alice Rap (w języku angielskim), raport Instutu Łazarskiego - oba dotyczące kosztów związanych z alkoholem oraz podsumowanie publikacji P. Andersona pt. Alkohol w Europie -perspektywa zdrowia publicznego.

Praca domowa: udział w quizie

Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia".

Zajęcia: Strategie rozwiązywania problemów alkoholowych – ograniczenie dostępności

Główne wątki: ograniczenie dostępności fizycznej alkoholu (miejsca sprzedaży i spożywania alkoholu, czas, minimalny wiek zakupu alkoholu), ograniczenie dostępności ekonomicznej - cena alkoholu i co na nią wpływa.

Lektury:

Moskalewicz J., Wieczorek Ł. (2009), Dostępność, konsumpcja alkoholu i konsekwencje picia - trzy dekady doświadczeń; Alkoholizm i Narkomania, str. 305-337

Anderson P., Beumberg B. ALKOHOL W EUROPIE - PERSPEKTYWA ZDROWIA PUBLICZNEGO. RAPORT DLA KOMISJI EUROPEJSKIEJ. PODSUMOWANIE; tłum. Jacek Moskalewicz; do przeczytania str. 11-13

Praca domowa: udział w quizie

Materiały do pracy oraz szczegółowe wytyczne zamieszczone zostaną na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia".

Zajęcia: Strategie rozwiązywania problemów alkoholowych – ograniczenie reklamy alkoholu

Główne wątki: dlaczego ograniczana jest reklama napojów alkoholowych, w jaki sposób?

Prezentacja wykładowcy na temat uregulowań prawnych w zakresie reklamy napojów alkoholowych.

Praca domowa: prezentacja przgotowana przez grupy - analiza reklam alkoholu dostępnych w przezstrzeni publicznej.

Zajęcia: Działania profilaktyczne i edukacyjne

Główne wątki: jakie są poziomy profilaktyki, do kogo jest kierowana profilaktyka problemów alkoholowych, przykłady działań edukacyjnych

Lektury:

"Standardy profilaktyki" opracowane przez dr. K. Ostaszewskiego

Rozdział III publikacji "Rekomendacje do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2020 roku".

Zajęcia: Rekomendowane programy profilaktyczne o potwierdzonej skuteczności oparte na dowodach naukowych

Główne wątki: co to znaczy profilaktyka oparta na dowodach naukowych, cel i zasoby "Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego".

Praca domowa: Prezentacja przez grupy wybranych programów profilaktycznych przygotowana na podstawie lektury z poprzednich zajeć oraz opisu programów profilaktycznych znajdujących się na stronie internetowej https://www.programyrekomendowane.pl/.

Podsumowanie zajęć:

Przygotowanie indywidualnie przez każdego studenta podsumowania wg schematu przekazanego przez prowadzacą.

Metody dydaktyczne:

Korekta metod na czas edukacji on-line:

- studenci przygotowują prezentację w Power Point;

- wykładowca przekazuje lektury lub prezentacje w pdf

- studenci opracowują zagadnienia zaproponowane przez wykładowcę

Od 26 marca zajęcia publikowane na Microsoft Teams, zespół "Alkohol na różnych etapach życia".

Metody i kryteria oceniania:

Korekta metod na czas edukacji on-line:

Prace domowe w formie eseju lub prezentacji indywidualnej i/lub grupowej, quizu wiedzy.

Do każdego tematu zajęć będzie obowiązkowa praca domowa. Oceniona zostanie każda praca domowa. Średnia z tych ocen będzie wpisana do USOS.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa III DZSC

Forma kontaktu: e-mail grupowy, raz w tygodniu przekazanie przez wykładowcę prezentacji i/lub lektury wraz z zagadnieniami do opracowania przez studenów w programie Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)