Psychopatologia rozwoju [10-5F-PRU]
Semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychopatologia rozwoju [10-5F-PRU] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Hintze |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2. Selingman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003) Psychopatologia. Poznań, wydawnictwo Zysk i S-ka 3. Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS 4. Czabała C., Kluczyśka S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, PWN rozdziały: II Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych – Sokołowska E., IV poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji – Pawliczuk W. Literatura uzupełniająca: 1. Remberk B. (2015). Psychozy o wczesnym początku: diagnoza, przebieg i rokowanie. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii. 2. Czabała C., Kluczyśka S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, PWN rozdział III- Poradnictwo dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 3. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 4. Antonovsky A. (2005), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 5. Jelonkiewicz I. (2012), Stres a zdrowie młodzieży. Studia empiryczne i propozycje działań profilaktycznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
Zakres tematów: |
1. Koncepcje normy, zdrowia psychicznego oraz patologii 2. Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży - specyfika 3. Czynniki wpływające na zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania - psychospołeczne i biologiczne (interakcja czynników): - Teorie systemowe zaburzeń psychicznych - Koncepcje humanistyczne zaburzeń psychicznych - Koncepcje poznawcze zaburzeń psychicznych - Teoria podatności i stresu na przykładzie schizofrenii 4. Psychozy o wczesnym początku. Diagnoza, przebieg i konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania: - Diagnozowanie ryzykownego stanu psychicznego - Schizofrenia, choroba afektywna jedno i dwubiegunowa w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości – trudności w realizacji zadań rozwojowych - Zaburzenia poznawcze w psychozach a funkcjonowanie psychospołeczne 5. Zaburzenia osobowości – trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym - klasyfikacja zaburzeń osobowości - używanie substancji psychoaktywnych a uzależnienie - zachowania agresywne i autoagresywne 6. Zaburzenia okresu późnej dorosłości: - psychozy endogenne i egzogenne - łagodne zaburzenia pamięci a choroby otępienne 7. Współczesne metody leczenia i oddziaływań terapeutycznych: - modelowe ośrodki rehabilitacji socjopsychiatrycznej dla młodzieży - treningi funkcji poznawczych - psychiatria środowiskowa - programy zapobiegania stygmatyzacji i wykluczeniu |
Metody dydaktyczne: |
wykład, omówienie zagadnień teoretycznych popartych prezentacją przypadków oraz stosowanych w praktyce metod oddziaływań terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości z całości materiału- 30 pytań - test jednokrotnego wyboru, zalicza 51%. |
Uwagi: |
warunek |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.