Praktyka asystencka w poradniach rehabilitacyjnych, specjalnych przedszkolach dla dzieci z wadą słuchu [10-5P-STP1a]
Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka asystencka w poradniach rehabilitacyjnych, specjalnych przedszkolach dla dzieci z wadą słuchu [10-5P-STP1a] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2016/2017 [2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Prożych |
Literatura: |
Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej, Warszawa 1982 Eckert U. test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu, Warszawa 2001 Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, wyd. WSIP, Warszawa 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna.Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Włoch S., Włoch A. diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie "Żak" 2009 |
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka: pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów 3. Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonowania dziecka z wadą słuchu oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka. 4. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka z wadą słuchu lub przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem prowadzącym grupę przedszkolną. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej dziecka oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki dziecka lub całej grupy przedszkolnej. Poznanie grupy oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem w celu dokonania charakterystyki grupy bądź wybranego dziecka. 5. Student , jako asystent nauczyciela, wychowawcy lub innego opiekuna praktyki: hospituje zajęcia w wymiarze 15 godzin, zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Prowadzi dokumentację dotyczącą obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych |
Metody dydaktyczne: |
Metody oparte na obserwacji, wywiadzie, analiza dokumentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć. 2. Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni po uprzednim ustaleniu terminu, dla studentów stacjonarnych nie później niż do 30 września danego roku akademickiego. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. 3. Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a) program praktyki b) Kartę praktykanta APS c) dokumentację przebiegu praktyk: - protokoły hospitacji 15 zajęć - diagnoza dziecka /grupy - opinia praktykanta o przebiegu praktyki 4. Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I STP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.