Wychowanie techniczne – metodyka [10-1S-WTM]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie techniczne – metodyka [10-1S-WTM] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jan Jelinek | ||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://dzieciecafizyka.pl/ | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. 3. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 4. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; Literatura uzupełniająca 1. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 2. Serie scenariuszy o tematyce technicznej publikowane na łamach czasopisma „Bliżej przedszkola” w latach 2014-2016. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny). Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych. Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów. Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce. Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda zadań, ćwiczenia, przygotowanie modeli dydaktycznych. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa dla III EPW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.