Podstawy metodologii badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-3F-PBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Procedura badawcza pedagogiki w odniesieniu do planowania prac licencjackich. Przegląd metod, technik i narzędzi badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników), formułowanie pytań badawczych i hipotez. Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego i/lub metod analizy danych jakościowych. Wnioskowanie na podstawie wyników badań, czytanie raportów z badań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię stosowaną w obrębie metodologii badań społecznych. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej. Umiejętności Potrafi ocenić przydatność podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych do realizacji zadań badawczych związanych z działalnością na polu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności badawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w polskich i zagranicznych badaniach naukowych, przewiduje skutki, w wymiarze psychicznym i fizycznym, konkretnych działań badawczych z punktu widzenia uczestników badania. Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska badawcze oraz dyskutować o nich czy czynnie uczestniczyć w debacie. Potrafi dokonać obserwacji i analizy wybranych kwestii społecznych pod kątem projektowanego badania. Kompetencje społeczne Jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy poprzez działania o charakterze badawczym, sam tworzy wiedzę. Jest gotów(-owa) do empirycznego rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmowania celowej współpracy na rzecz dobra wychowanków i tego środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Renata Nguyen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia zostaną podane przez osoby prowadzące poszczególne grupy ćwiczeniowe. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - zadania na zajęciach - kolokwium końcowe |
|
Pełny opis: |
- Metoda naukowa w edukacji - Podejście ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych - Etapy procesu badawczego - Gdzie szukać inspiracji do badań? - Gdzie i jak szukać literatury przedmiotu? - Formułowanie pytań i hipotez badawczych - Czym jest zmienna i jakie są jej rodzaje? - Schematy badawcze; - Operacjonalizacja zmiennych i tworzenia wskaźników zmiennych; - Skale pomiarowe; - Rzetelność i trafność pomiaru; - Omówienie wybranych metod zbierania danych (np., kwestionariusz ankiety, wywiad fokusowy) - Próba i populacja; - Techniki doboru próby; - Raportowanie badań ilościowych i jakościowych; |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: - aktywności na zajęciach - praca indywidualna, parach i grupach - metoda stolików eksperckich - eksperyment klasowy - obserwacja klasowa 2 ECTS 15 godzin kontaktowych 20 godzin na zapoznanie się z literaturą przedmiotu 10 godzin na przygotowanie się do zajęć 5 godzin na przygotowanie się do kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia zostaną podane przez osoby prowadzące poszczególne grupy ćwiczeniowe. |
|
Pełny opis: |
- Metoda naukowa w edukacji - Podejście ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych - Etapy procesu badawczego - Gdzie szukać inspiracji do badań? - Gdzie i jak szukać literatury przedmiotu? - Formułowanie pytań i hipotez badawczych - Czym jest zmienna i jakie są jej rodzaje? - Schematy badawcze; - Operacjonalizacja zmiennych i tworzenia wskaźników zmiennych; - Skale pomiarowe; - Rzetelność i trafność pomiaru; - Omówienie wybranych metod zbierania danych (np., kwestionariusz ankiety, wywiad fokusowy) - Próba i populacja; - Techniki doboru próby; - Raportowanie badań ilościowych i jakościowych; |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia i stosowane metody dydaktyczne zostaną podane przez osoby prowadzące poszczególne grupy ćwiczeniowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.