Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tutoring szkolny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-TSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tutoring szkolny
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Specyfika i zasady tutoringu szkolnego. Znaczenie dydaktyczne i wychowawcze tutoringu. Implementacja tutoringu w środowisku szkolnym – założenia, egzemplifikacje, wyzwania. Relacja nauczyciel-uczeń a relacja tutorska. Rola nauczyciela oraz uczniów w procesie tutoringu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna i rozumie założenia tutoringu w środowisku szkoły oraz w kontekście zadań realizowanych przez nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcę w świetlicy oraz jego znaczenie w procesie osiągania celów edukacyjnych, sposoby jego wdrażania, a także wyzwania z tymi związane;

zna i rozumie zadania specjalistów implementujących tutoring w placówkach edukacyjnych;

bazując na wiedzy teoretycznej z zakresu tutoringu, wie jak zaplanować sposób wdrażania tutoringu w środowisku szkolnym, zwłaszcza w procesie realizacji zadań nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcy w świetlicy;

Umiejętności

potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy, a także motywujące ucznia do nauki, przezwyciężania trudności edukacyjnych i wychowawczych, pracy nad sobą, a także analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania edukacyjne adekwatnie do celów rozwojowych uczniów oraz ich osiągnięć;

potrafi dokonać identyfikacji wdrażania elementów spersonalizowanych strategii wspierania edukacji człowieka w praktyce edukacyjnej, uwzględniając specyfikę środowiska szkolnego;

potrafi wspierać rozwój zainteresowań, kreatywności, umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia poprzez dobór właściwych treści nauczania, zadań i form pracy z tutorowanym;

potrafi wspierać innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;

Kompetencje społeczne

jest gotów/-owa do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji tutorskich;

jest gotów/-owa do implementacji uniwersalnych zasad profesjonalnej i etycznej realizacji działań tutorskich oraz podejmowania refleksji nad dylematami etycznymi im towarzyszącymi;

jest gotów/-owa do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy tutorem a uczestnikami procesów edukacyjnych;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Jarosław Korczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

1. jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w dyskursie i aktywnościach realizowanych podczas zajęć;

2. poziomu merytorycznego realizacji zadań indywidualnych i grupowych zamieszczonych w portfolio;

3. poziomu merytorycznego prezentacji wybranego tematu podejmowanego w trakcie zajęć.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. poziomu merytorycznego prezentacji wybranego tematu podejmowanego w trakcie zajęć.

2. jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w dyskursie i aktywnościach realizowanych podczas zajęć;

3. poziomu merytorycznego realizacji zadań indywidualnych i grupowych zamieszczonych w portfolio.

Kompetencje społeczne:

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w dyskursie i aktywnościach realizowanych podczas zajęć;

2. poziomu merytorycznego realizacji zadań indywidualnych i grupowych zamieszczonych w portfolio;

3. poziomu merytorycznego prezentacji dotyczącej wybranego tematu podejmowanego w trakcie zajęć.

Pełny opis:

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie do terminu Tutoring. Geneza, definicja, cele i formy działania. Tutoring a nauczanie. Tutoring szkolny jako wspieranie ucznia w procesie edukacyjnym.

2. Poznanie - Nauczyciel, tutorowany, szkoła, rodzice (talenty, mocne i słabe strony, preferowane style uczenia się, wartości, plany rozwojowe).

3. Wyznaczenie celów edukacyjnych, (dyskusja, interpretacja, określanie priorytetów).

4. Realizacja celów edukacyjnych (treści, metody i techniki pracy z uczniem, plan rozwoju, sposoby mierzenia postawionych celów, wdrażania elementów spersonalizowanej strategii wspierania edukacji).

5. Weryfikacja celów edukacyjnych oraz korekcja stosowanych metod tutorskich.

Literatura:

Literatura:

1. Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls

2. Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer

3. Sarnat-Ciastko, A., (2016), Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin

4. Nita Piotr (red.) (2018) PORADNIK TUTORA SZKOLNEGO: Częstochowa, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie

Uwagi:

Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, prezentacja, quiz.

Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności)

liczba godzin kontaktowych: 12

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10

liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań do portfolio: 8

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)