Tutoring szkolny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-TSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tutoring szkolny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Specyfika i zasady tutoringu szkolnego. Znaczenie dydaktyczne i wychowawcze tutoringu. Implementacja tutoringu w środowisku szkolnym – założenia, egzemplifikacje, wyzwania. Relacja nauczyciel-uczeń a relacja tutorska. Rola nauczyciela oraz uczniów w procesie tutoringu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna i rozumie założenia tutoringu w środowisku szkoły oraz w kontekście zadań realizowanych przez nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcę w świetlicy oraz jego znaczenie w procesie osiągania celów edukacyjnych, sposoby jego wdrażania, a także wyzwania z tymi związane; zna i rozumie zadania specjalistów implementujących tutoring w placówkach edukacyjnych; bazując na wiedzy teoretycznej z zakresu tutoringu, wie jak zaplanować sposób wdrażania tutoringu w środowisku szkolnym, zwłaszcza w procesie realizacji zadań nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcy w świetlicy; Umiejętności potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy, a także motywujące ucznia do nauki, przezwyciężania trudności edukacyjnych i wychowawczych, pracy nad sobą, a także analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania edukacyjne adekwatnie do celów rozwojowych uczniów oraz ich osiągnięć; potrafi dokonać identyfikacji wdrażania elementów spersonalizowanych strategii wspierania edukacji człowieka w praktyce edukacyjnej, uwzględniając specyfikę środowiska szkolnego; potrafi wspierać rozwój zainteresowań, kreatywności, umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia poprzez dobór właściwych treści nauczania, zadań i form pracy z tutorowanym; potrafi wspierać innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; Kompetencje społeczne jest gotów/-owa do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji tutorskich; jest gotów/-owa do implementacji uniwersalnych zasad profesjonalnej i etycznej realizacji działań tutorskich oraz podejmowania refleksji nad dylematami etycznymi im towarzyszącymi; jest gotów/-owa do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy tutorem a uczestnikami procesów edukacyjnych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w dyskursie i aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. poziomu merytorycznego realizacji zadań indywidualnych i grupowych zamieszczonych w portfolio; 3. poziomu merytorycznego prezentacji wybranego tematu podejmowanego w trakcie zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. poziomu merytorycznego prezentacji wybranego tematu podejmowanego w trakcie zajęć. 2. jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w dyskursie i aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 3. poziomu merytorycznego realizacji zadań indywidualnych i grupowych zamieszczonych w portfolio. Kompetencje społeczne: Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w dyskursie i aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. poziomu merytorycznego realizacji zadań indywidualnych i grupowych zamieszczonych w portfolio; 3. poziomu merytorycznego prezentacji dotyczącej wybranego tematu podejmowanego w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny 1. Wprowadzenie do terminu Tutoring. Geneza, definicja, cele i formy działania. Tutoring a nauczanie. Tutoring szkolny jako wspieranie ucznia w procesie edukacyjnym. 2. Poznanie - Nauczyciel, tutorowany, szkoła, rodzice (talenty, mocne i słabe strony, preferowane style uczenia się, wartości, plany rozwojowe). 3. Wyznaczenie celów edukacyjnych, (dyskusja, interpretacja, określanie priorytetów). 4. Realizacja celów edukacyjnych (treści, metody i techniki pracy z uczniem, plan rozwoju, sposoby mierzenia postawionych celów, wdrażania elementów spersonalizowanej strategii wspierania edukacji). 5. Weryfikacja celów edukacyjnych oraz korekcja stosowanych metod tutorskich. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls 2. Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer 3. Sarnat-Ciastko, A., (2016), Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin 4. Nita Piotr (red.) (2018) PORADNIK TUTORA SZKOLNEGO: Częstochowa, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, prezentacja, quiz. Nakład pracy studenta (z zachowaniem założenia, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności) liczba godzin kontaktowych: 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 liczba godzin przeznaczonych na realizację zadań do portfolio: 8 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.