Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie i koncepcje szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-TKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie i koncepcje szkoły
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Szkoła jako zjawisko społeczno-pedagogiczne. Szkoła jako instytucja, organizacja, system, środowisko, świat społeczny, wspólnota, kultura. Różne rodzaje szkół. Rozważania nad przyszłością szkoły – między nowoczesnością a ponowoczesnością. Teoria szkoły a koncepcja szkoły. Teoria szkoły w literaturze polskiej, niemieckiej i angielskiej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w dyskursach na temat szkoły oraz rozumie różne koncepcje teoretyczne dotyczące szkoły;

posiada szeroką wiedzę na temat szkoły i jej przemian oraz prognoz na temat przyszłości szkoły;

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych teorii i koncepcji szkoły, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;

Umiejętności

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i innych dyscyplin w celu analizy zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych zachodzących w szkole; potrafi identyfikować szkołę jako system, instytucję, organizację, wspólnotę i środowisko wychowawcze;

potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych związanych ze szkołą oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji, zinterpretować te zjawiska;

potrafi prezentować własne stanowiska na temat szkoły, teorii i koncepcji szkoły oraz przyszłości szkoły, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Szymański
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Szymański
Prowadzący grup: Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga
Prowadzący grup: Danuta Uryga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie efektów uczenia się zostanie sprawdzone na podstawie:

- aktywności w pracy zespołowej i indywidualnej w trakcie zajęć, w szczególności w trakcie tych zadań, które polegają na obserwacji i analizie procesów i zjawisk zachodzących we współczesnej szkolne, odnoszenia wiedzy teoretycznej do praktyki pedagogicznej, oraz wyrażania własnej, popartej argumentami opinii na ten temat;

- oceny eseju zaliczeniowego; kryteria oceny uwzględniają: poprawność w stosowaniu w oparciu o zaleconą literaturę pojęć ważnych dla dyskursów na temat szkoły, znajomość i stosowanie podstawowych teorii i koncepcji dotyczących szkoły, ogólną wiedzę na temat współczesnej szkoły.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje:

- wprowadzenie w relacje teorii i praktyki, w perspektywie naukowej (pedagogika jako nauka stosowana) oraz aktywności zawodowej o profilu pedagogicznym;

- eksplorację wiedzy i osobistych doświadczeń dotyczących szkoły;

- prezentację kluczowych teorii i koncepcji dotyczących szkoły, identyfikację ich obecności w dyskursach edukacyjnych i wpływu wywieranego na sposób działania instytucji edukacyjnych;

- pogłębioną analizę szkoły jako środowiska społecznego.

Literatura:

Dobrowolska B. (2012). Scholiologia – o szkole interdyscyplinarnie, „Życie Szkoły”, nr 11.

Januszewska E., Kulesza M., Kwiatkowski M., Odrowąż-Coates A., Perkowska-Klejman A., Wiatr M. (2015). W poszukiwaniu teorii szkoły. "Pedagogika Społeczna" 3(57).

Kuźma J. (2013). Nauka o szkole. Teorie i wizje przyszłej szkoły. „Roczniki Pedagogiczne”, nr 2.

Rubacha K. (2008)/ Budowanie teorii pedagogicznych, [w:] Pedagogika, PWN, Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Warszawa.

Woleński J. (2002). Teoria, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 4, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Uwagi:

Metody uczenia się:

- praca warsztatowa (indywidualna i zespołowa) z elementami wykładu i krótką wypowiedzią pisemną (podsumowanie zajęć)

- lektura i analiza literatury przedmiotu;

- tworzenie tematycznej wypowiedzi pisemnej (esej).

Nakład pracy osoby studiującej (ECTS: 3):

godziny kontaktowe: 9h

samodzielne wyszukiwanie informacji: 6h

zapoznanie się z literaturą: 25h

przygotowanie eseju: 25h

określonej formy zaliczenia przedmiotu (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30

godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)