Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo i wspólnoty lokalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-SWL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczeństwo i wspólnoty lokalne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pogłębienie zagadnień takich jak: socjologia i społeczeństwo – socjologiczne spojrzenie na świat - korzyści, definicje społeczeństwa, typy społeczeństw i więzi społeczne; człowiek w społeczeństwie – kultura, socjalizacja, interakcje społeczne, kontrola społeczna, integracja społeczna; zbiorowości społeczne - grupa społeczna, organizacja, społeczność lokalna, naród, państwo; podziały społeczne – struktura społeczna i jej przemiany, klasy i warstwy, ruchliwość społeczna, nierówności społeczne, stratyfikacja a płeć, wiek, wykształcenia, status ekonomiczno-materialny; społeczeństwo obywatelskie – jako zbiorowość zwykłych obywateli usytuowanych i działających w przestrzeni pomiędzy państwem, rynkiem a sferą prywatną.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii stanowiącej istotne odniesienie teoretyczne pedagogiki;

ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych;

Umiejętności

potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych;

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią spokrewnionych do planowania innowacyjnych działań praktycznych;

potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych, oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;

wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i socjologii, potrafi zidentyfikować i opisać zjawiska społeczne;

potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych;

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;

jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Matysiak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru.

Pełny opis:

- Wprowadzenie do społeczności socjologii lokalnych.

- Zastosowanie koncepcji kapitału społecznego w badaniach społeczności lokalnych.

- Specyfika wiejskich społeczności lokalnych: przykład Polski.

- Społeczności lokalne w środowiskach wielkomiejskich.

- Demograficzne starzenie się na terenach wiejskich i w małych miastach: przykład USA.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Starosta, P. (1995). Poza metropolią: wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

- Putnam, R. D. (2008). Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Matysiak, I. (2014). Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Matysiak, I. (2019). Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Peters, D. J., Hamideh, S., Zarecor, K. E., & Ghandour, M. (2018). Using entrepreneurial social infrastructure to understand smart shrinkage in small towns. Journal of Rural Studies, 64, 39-49.

- Zarecor, K. E., Peters, D. J., & Hamideh, S. (2021). Rural Smart Shrinkage and Perceptions of Quality of Life in the American Midwest. In: Martinez, J., Mikkelsen, C., Phillips, R. (eds.). Handbook of Quality of Life and Sustainability (pp. 395-415). Springer.

- Domaradzka, A. (2021). Klucze do miasta: ruch miejski jako nowy aktor w polu polityki miejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

- Kajdanek, K. (2012). Suburbanizacja po polsku. Kraków: Zakład Wydawniczy" Nomos".

Uwagi:

Wykład z elementami interaktywnymi.

NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI:

- udział w wykładach - 30 h

- przygotowanie do egzaminu końcowego - 30 h

- zapoznanie się z literaturą - 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Zielińska
Prowadzący grup: Justyna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin końcowy odbędzie się w formie testu jednokrotnego wyboru i jednego pytania otwartego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów pedagogiki z socjologią jako jedną z nauk społecznych. Na kolejnych wykładach będzie omawiana problematyka związana z: klasami społecznymi, związkami między klasami a rynkiem pracy i systemem edukacji, zróżnicowaniem i nierównościami społecznymi (szczególnie ze względu na płeć i wiek), społecznościami lokalnymi w Polsce i koncepcją społeczeństwa obywatelskiego. W trakcie wykładu będą prezentowane zróżnicowane koncepcje teoretyczne oraz wyniki badań socjologicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa: PWN.

Domański Henryk (2017) Stratyfikacja klasowa w Polsce 1982-2015, w: Maciej Gdula, Michał Sutowski (red.), Klasy w Polsce. Teorie, dyskusje, badania, konteksty, Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych.

Sadura Przemysław (2017), Państwo, szkoła, klasy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Literatura uzupełniająca:

Berger Peter L. (2002), Zaproszenie do socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marks Karol, Engels Fryderyk (1949), Manifest Komunistyczny, w: Dzieła wybrane, tom I, s. 26-55.

Standing Guy (2011), The Precariat: The New Dangerous Class, Londyn: Bloomsbury Academic.

Okólski Marek (2018), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Szukalski Piotr (2008), Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, w: Jerzy T. Kowaleski i Piotr Szukalski (red.) Starzenie się ludności, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 153-185.

Jarosz Ewa (2013), Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Lewenstein Barbara (1999), Wspólnota społeczna a uczestnictwo lokalne, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Załęski Paweł Stefan (2012), Neoliberalizm i społeczeństwo obywatelskie, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Korolczuk Elżbieta (2017), Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – kryzys czy nowe otwarcie? Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych Krytyki Politycznej.

Uwagi:

Wykład z elementami interaktywnymi.

Nakład pracy studentki/ta:

- udział w wykładach - 30 h

- przygotowanie do egzaminu końcowego - 30 h

- zapoznanie się z literaturą - 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Bieńkowski
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza:

Ocena wiedzy z zakresu wspólnot lokalnych, na podstawie odpowiedzi na pytania w czasie egzaminu

Umiejętności:

Ocena umiejętności na podstawie analizy problemowej

Kompetencje:

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w dyskusji na wykładzie.

Pełny opis:

- Definiowanie społeczności lokalnej

- Kapitał społeczny w ujęciu: Bourdieu, Colemana, Putnama

- Rola organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczności lokalnej

- Oddolne, niesformalizowane inicjatywy w społecznościach lokalnych

- Wieś w badaniach socjologicznych

- Wiejska społeczność lokalna

-miasto w badaniach i pracach Elżbiety Tarkowskiej

- Miejskie inicjatywy lokalne – „Warszawska inicjatywa”, Miejsca aktywności lokalnej, Zespół wzmacniania wspólnoty lokalnej

Literatura:

Jałowiecki B. Szczepański M.S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar 2010.

Kaźmierczak T. (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko , wyd. ISP, Warszawa 2007.

Kaźmierczak T., Kapitał społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny – przegląd podejść, w: Rymsza M, Kaźmierczak T. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, wyd. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.

Matysiak I., Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi, wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.

Matysiak, I. Rola sołtysów we współczesnych społecznościach lokalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2014.

Putnam R, Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995

Trutkowski, C., Mandes, S. (2005). Kapitał społeczny w małych miastach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

Woźniak R.B., Dylematy uwarunkowań społecznych w rozwoju społeczności lokalnych. Edukacja humanistyczna nr2 (31) 2014.

Prokopczuk M. Pokrzywa A. Cobel-TokarskaM., Miasto na dyplomach. Szkoła profesor Elżbiety Tarkowskiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2017

Uwagi:

gr war II DUSC-SZS

Metody kształcenia

wykład: prezentacja multimedialna, wystąpienie

15 godzin - godziny kontaktowe

Nakład pracy studenta:

35 godzin - przegląd literatury przedmiotu

35 godzin - przygotowanie do zaliczenia

Punkty ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)