Społeczeństwo i wspólnoty lokalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-SWL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo i wspólnoty lokalne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pogłębienie zagadnień takich jak: socjologia i społeczeństwo – socjologiczne spojrzenie na świat - korzyści, definicje społeczeństwa, typy społeczeństw i więzi społeczne; człowiek w społeczeństwie – kultura, socjalizacja, interakcje społeczne, kontrola społeczna, integracja społeczna; zbiorowości społeczne - grupa społeczna, organizacja, społeczność lokalna, naród, państwo; podziały społeczne – struktura społeczna i jej przemiany, klasy i warstwy, ruchliwość społeczna, nierówności społeczne, stratyfikacja a płeć, wiek, wykształcenia, status ekonomiczno-materialny; społeczeństwo obywatelskie – jako zbiorowość zwykłych obywateli usytuowanych i działających w przestrzeni pomiędzy państwem, rynkiem a sferą prywatną. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii stanowiącej istotne odniesienie teoretyczne pedagogiki; ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych; Umiejętności potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych; potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią spokrewnionych do planowania innowacyjnych działań praktycznych; potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych, oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska; wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i socjologii, potrafi zidentyfikować i opisać zjawiska społeczne; potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych; Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej; jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie do społeczności socjologii lokalnych. - Zastosowanie koncepcji kapitału społecznego w badaniach społeczności lokalnych. - Specyfika wiejskich społeczności lokalnych: przykład Polski. - Społeczności lokalne w środowiskach wielkomiejskich. - Demograficzne starzenie się na terenach wiejskich i w małych miastach: przykład USA. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Starosta, P. (1995). Poza metropolią: wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. - Putnam, R. D. (2008). Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Matysiak, I. (2014). Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Matysiak, I. (2019). Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Peters, D. J., Hamideh, S., Zarecor, K. E., & Ghandour, M. (2018). Using entrepreneurial social infrastructure to understand smart shrinkage in small towns. Journal of Rural Studies, 64, 39-49. - Zarecor, K. E., Peters, D. J., & Hamideh, S. (2021). Rural Smart Shrinkage and Perceptions of Quality of Life in the American Midwest. In: Martinez, J., Mikkelsen, C., Phillips, R. (eds.). Handbook of Quality of Life and Sustainability (pp. 395-415). Springer. - Domaradzka, A. (2021). Klucze do miasta: ruch miejski jako nowy aktor w polu polityki miejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Kajdanek, K. (2012). Suburbanizacja po polsku. Kraków: Zakład Wydawniczy" Nomos". |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 30 h - przygotowanie do egzaminu końcowego - 30 h - zapoznanie się z literaturą - 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin końcowy odbędzie się w formie testu jednokrotnego wyboru i jednego pytania otwartego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów pedagogiki z socjologią jako jedną z nauk społecznych. Na kolejnych wykładach będzie omawiana problematyka związana z: klasami społecznymi, związkami między klasami a rynkiem pracy i systemem edukacji, zróżnicowaniem i nierównościami społecznymi (szczególnie ze względu na płeć i wiek), społecznościami lokalnymi w Polsce i koncepcją społeczeństwa obywatelskiego. W trakcie wykładu będą prezentowane zróżnicowane koncepcje teoretyczne oraz wyniki badań socjologicznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa: PWN. Domański Henryk (2017) Stratyfikacja klasowa w Polsce 1982-2015, w: Maciej Gdula, Michał Sutowski (red.), Klasy w Polsce. Teorie, dyskusje, badania, konteksty, Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych. Sadura Przemysław (2017), Państwo, szkoła, klasy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Literatura uzupełniająca: Berger Peter L. (2002), Zaproszenie do socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marks Karol, Engels Fryderyk (1949), Manifest Komunistyczny, w: Dzieła wybrane, tom I, s. 26-55. Standing Guy (2011), The Precariat: The New Dangerous Class, Londyn: Bloomsbury Academic. Okólski Marek (2018), Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Szukalski Piotr (2008), Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, w: Jerzy T. Kowaleski i Piotr Szukalski (red.) Starzenie się ludności, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 153-185. Jarosz Ewa (2013), Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Lewenstein Barbara (1999), Wspólnota społeczna a uczestnictwo lokalne, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Załęski Paweł Stefan (2012), Neoliberalizm i społeczeństwo obywatelskie, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. Korolczuk Elżbieta (2017), Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – kryzys czy nowe otwarcie? Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych Krytyki Politycznej. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami interaktywnymi. Nakład pracy studentki/ta: - udział w wykładach - 30 h - przygotowanie do egzaminu końcowego - 30 h - zapoznanie się z literaturą - 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Ocena wiedzy z zakresu wspólnot lokalnych, na podstawie odpowiedzi na pytania w czasie egzaminu Umiejętności: Ocena umiejętności na podstawie analizy problemowej Kompetencje: Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w dyskusji na wykładzie. |
|
Pełny opis: |
- Definiowanie społeczności lokalnej - Kapitał społeczny w ujęciu: Bourdieu, Colemana, Putnama - Rola organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczności lokalnej - Oddolne, niesformalizowane inicjatywy w społecznościach lokalnych - Wieś w badaniach socjologicznych - Wiejska społeczność lokalna -miasto w badaniach i pracach Elżbiety Tarkowskiej - Miejskie inicjatywy lokalne – „Warszawska inicjatywa”, Miejsca aktywności lokalnej, Zespół wzmacniania wspólnoty lokalnej |
|
Literatura: |
Jałowiecki B. Szczepański M.S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar 2010. Kaźmierczak T. (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko , wyd. ISP, Warszawa 2007. Kaźmierczak T., Kapitał społeczny a rozwój społeczno-ekonomiczny – przegląd podejść, w: Rymsza M, Kaźmierczak T. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, wyd. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007. Matysiak I., Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi, wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019. Matysiak, I. Rola sołtysów we współczesnych społecznościach lokalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 2014. Putnam R, Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995 Trutkowski, C., Mandes, S. (2005). Kapitał społeczny w małych miastach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". Woźniak R.B., Dylematy uwarunkowań społecznych w rozwoju społeczności lokalnych. Edukacja humanistyczna nr2 (31) 2014. Prokopczuk M. Pokrzywa A. Cobel-TokarskaM., Miasto na dyplomach. Szkoła profesor Elżbiety Tarkowskiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2017 |
|
Uwagi: |
gr war II DUSC-SZS Metody kształcenia wykład: prezentacja multimedialna, wystąpienie 15 godzin - godziny kontaktowe Nakład pracy studenta: 35 godzin - przegląd literatury przedmiotu 35 godzin - przygotowanie do zaliczenia Punkty ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.