Polityka oświatowa w perspektywie krajowej i międzynarodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-POK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka oświatowa w perspektywie krajowej i międzynarodowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pojęcie, istota i cele polityki oświatowej. Geneza i przemiany polityki oświatowej. Podmiot, przedmiot oraz uwarunkowania polityki oświatowej. System oświaty w perspektywie ogólnej teorii systemów. Budowa systemu – komponenty, zasady tworzenia i modyfikowania – i jego funkcjonowanie w perspektywie OTS. Zastosowanie OTS w analizie i konstruowaniu systemu edukacji. Społeczne, demograficzne, polityczne, ekonomiczne uwarunkowania systemów edukacyjnych. Edukacja jako źródło rozwoju społecznego i ekonomicznego państw. Rola uwarunkowań w dokonywaniu zmian w systemach oświatowych. Systemy oświatowe w Europie i na świecie - edukacja wielu prędkości i wynikające z tego konsekwencje społeczno-ekonomiczne. Polityka edukacyjna w Polsce i na świecie - priorytety i możliwości działania. Przemiany edukacyjne w krajach europejskich i pozaeuropejskich – identyfikacja obszarów. Możliwe scenariusze w perspektywie dokumentów strategicznych i raportów edukacyjnych. Podstawowe programy europejskie na rzecz edukacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna na poziomie rozszerzonym metodologię badań komparatystycznych, w tym paradygmaty, zróżnicowanie podejść, możliwości i ograniczenia. ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu krajowego systemu oświaty; zna systemy oświaty w wybranych krajach OECD; Umiejętności potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, demografii, socjologii i ekonomii w celu analizy zjawisk oświatowych w kraju i zagranicą; potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych i oświatowych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych; potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Piwowarski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Piwowarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Piwowarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane uwarunkowania funkcjonowania oświaty. Ważniejsze akty prawne i raporty dotyczące systemów oświaty. Szkolnictwo na wsi wyzwaniem dla polityki oświatowej. Szkolnictwo niepubliczne i kapitał naukowy w polityce oświatowej w wybranych krajach. Nierówności oświatowe - perspektywa międzynarodowa. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dwojakie traktowanie polityki oświatowej. Uwarunkowania demograficzne, finansowe, kadrowe (ocena pracy nauczyciela) oraz skutki dla polityki oświatowej (w tym: zdarzeń nieprzewidzianych - na przykładzie Covid 19) - z perspektywy krajowej i międzynarodowej. Szkolnictwo na wsi, rola szkolnictwa niepublicznego - przykład Polski i wybranych krajów. Ważniejsze akty prawne (polskie) i raporty (polskie i zagraniczne); strategie wdrażania reform oświatowych. Rola edukacji i kapitału naukowego w rozwoju społecznym i gospodarczym (Polska na tle międzynarodowym). Nierówności oświatowe na tle nierówności społecznych - perspektywa międzynarodowa. |
|
Literatura: |
- Human Development Report 2021-22. hdr.undp.org - Kupisiewicz, Cz. (1999). Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Warszawa, Wydawnictwo Żak - Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych - Piwowarski, R. (2013). Uwarunkowania i tendencje zmian edukacyjnych w Polsce. "Edukacja" 2013, nr 3 - Piwowarski, R. (2020). Czy praca nauczyciela jest ceniona? W: J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska (red.). Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania...Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - Piwowarski, R. (2022). Szkoła dla wsi w Polsce i na świecie - konteksty społeczne i kulturowe. "Edukacja Międzykulturowa" 2022, nr 3 - Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków, Impuls - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dziennik Ustaw 1991 nr 95 poz. 425 - Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Dziennik Ustaw 1999 nr 12 poz. 96 - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Dziennik Ustaw 2017 poz. 59 - Wroczyński, R. (1988). Marian Falski i reformy szkolne w Rzeczypospolitej. Warszawa, PWN |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę - na podstawie wypowiedzi pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Piwowarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Piwowarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane uwarunkowania funkcjonowania oświaty. Ważniejsze akty prawne i raporty dotyczące systemów oświaty. Polityka nakładów na edukację; płace nauczycielskie Szkolnictwo na wsi wyzwaniem dla polityki oświatowej. Szkolnictwo niepubliczne i kapitał naukowy w polityce oświatowej w wybranych krajach. Nierówności oświatowe - perspektywa międzynarodowa. Sposób pomiaru efektów kształcenia: zaliczenie przedmiotu (zal.) - na podstawie wypowiedzi pisemnej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dwojakie traktowanie polityki oświatowej. Uwarunkowania demograficzne, finansowe, kadrowe (ocena pracy nauczyciela) oraz skutki dla polityki oświatowej (w tym: zdarzeń nieprzewidzianych - na przykładzie Covid 19) - z perspektywy krajowej i międzynarodowej. Szkolnictwo na wsi, rola szkolnictwa niepublicznego - przykład Polski i wybranych krajów. Ważniejsze akty prawne (polskie) i raporty (polskie i zagraniczne); strategie wdrażania reform oświatowych. Rola edukacji i kapitału naukowego w rozwoju społecznym i gospodarczym (Polska na tle międzynarodowym). Nierówności oświatowe na tle nierówności społecznych - perspektywa międzynarodowa. |
|
Literatura: |
- Human Development Report 2023-2024. hdr.undp.org - Kupisiewicz, Cz. (1999). Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Warszawa, Wydawnictwo Żak - Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych - Piwowarski, R. (2013). Uwarunkowania i tendencje zmian edukacyjnych w Polsce. "Edukacja" 2013, nr 3 - Piwowarski, R. (2020). Czy praca nauczyciela jest ceniona? W: J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska (red.). Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania...Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - Piwowarski, R. (2022). Szkoła dla wsi w Polsce i na świecie - konteksty społeczne i kulturowe. "Edukacja Międzykulturowa" 2022, nr 3 - Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków, Impuls - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dziennik Ustaw 1991 nr 95 poz. 425 - Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Dziennik Ustaw 1999 nr 12 poz. 96 - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Dziennik Ustaw 2017 poz. 59 - Wroczyński, R. (1988). Marian Falski i reformy szkolne w Rzeczypospolitej. Warszawa, PWN |
|
Uwagi: |
Metody pracy dydaktycznej: wykłady z prezentacją, dyskusja/komentowanie przekazu wizualnego. 50 godzin, 3pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.