Mediacje w pracy pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-MPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje w pracy pedagoga |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami |
Skrócony opis: |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: - Szczególny nacisk został położony na podlegające ocenie samodzielnie lub grupowo przez studentów wykonywane zadania –samodzielnie/grupowo przygotowane zajęcia warsztatowe określonej problematyki, dyskusje, itp. - Proces nabywania przez studentów kompetencji społecznych oceniany jest poprzez bezpośrednią obserwację ich aktywności podczas zajęć (udział studentów w dyskusji, zaangażowanie w proces studiowania, zaangażowanie i umiejętności pracy grupowej, gotowość i umiejętności poszerzania wiedzy, itp.). Bezpośrednie interakcje pomiędzy nauczycielami akademickimi i studentami stwarzają nie tylko możliwość monitorowania nabywania kompetencji, ale aktywnego wpływu na ten proces. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Sprawiedliwość naprawcza a redystrybutywna – założenia i pola stosowania; rodzaje konfliktów, podłoża ich powstawania oraz sposobów rozwiązywania w procesie mediacyjnym; wybrane przykłady; zasady, cele mediacji i etapy mediacji; rola mediatora i zasady komunikacji; praktyczne ćwiczenia mediacyjne; mediacja w pracy pedagoga społecznego. |
Literatura: |
1. Czyżowska, N. (2018). Mediacje szkole – narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli. Fides et Ratio,2(34), 197–206. 2. Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 3. Duda, A.K., Łukasik, J. (2011). Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole. Pedagogiczne Konteksty Komunikacji, 4, 20–28 4. Kalisz, Z., Zienkiewicz, A. (2009). Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Warszawa: Wolters Kluwer. 5. Korybski, A. (1993). Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 6. Leszczyńska, E. (2011). Mediacje rówieśnicze jako forma rozwiązywania konfl iktów w szkole i przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym uczniów. W: W. Heller (red.), Czy polska szkoła ceni dobrą rozmowę. Komunikacja interpersonalna w edukacji (s. 30–46). Poznań–Kalisz: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 7. Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa (red.), W trosce o wychowanie (s. 239–251). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 8. Lewicka-Zelent, A., Percheta-Kowalik M. (2014). Mediacja sądowa w opinii nieletnich przejawiających i doświadczających przemocy. Resocjalizacja Polska, 8, 157–172. 9. Moore, W. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer. 10. Młynarczyk-Karabin, E. (2020). Znaczenie mediacji rówieśniczych w funkcjonowaniu społecznym dzieci ze spektrum autyzmu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 594(9), 41–50. 11. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji szkół gimnazjalnych. Studia Edukacyjne, 40, 127–148. Google Scholar 12. Winiarska, A. (2018). Mediacje i inne „praktyki naprawcze” w środowisku szkolnym. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (s. 451–471). Warszawa: Wolters Kluwer. 13. Wojtanowicz, K. (2016). Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza. Studia Socialia Cracoviensia, 8(2), 145–155. 21. Wojtkowiak, M., Potaczała-Perz, K. (2014). Mediacja w profilaktyce szkolnej. Resocjalizacja Polska, 6, 135–150. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uporządkowaną wiedzę o roli mediatora i jego pracy w polu edukacji, wychowania, opieki, wsparcia; ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych, związanych z powstawaniem i rozwiązywaniem konfliktów między jednostkami oraz grupami; ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i wpływu komunikacji na owe relacje między ludźmi; Umiejętności wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zidentyfikować i opisać problem lub wskazać potrzeby; potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu poprowadzenia sesji mediacyjnej, a także organizowania mediacji w pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej; posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne; potrafi udzielać informacji zwrotnej, wspierając innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i planowaniu własnych działań; Kompetencje społeczne jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy; |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach - praca zespołowa na zajęciach - zajęcia metodą warsztatową Studenci przeprowadzają autorskie zajęcia grupowe oraz wspólnie omawiają cel zajęć, zastosowane metody i formy Sprawdzanie obecności na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Madejska-Jacak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: - Szczególny nacisk został położony na podlegające ocenie samodzielnie lub grupowo przez studentów wykonywane zadania –samodzielnie/grupowo przygotowane zajęcia warsztatowe określonej problematyki, dyskusje, itp. - Proces nabywania przez studentów kompetencji społecznych oceniany jest poprzez bezpośrednią obserwację ich aktywności podczas zajęć (udział studentów w dyskusji, zaangażowanie w proces studiowania, zaangażowanie i umiejętności pracy grupowej, gotowość i umiejętności poszerzania wiedzy, itp.). Bezpośrednie interakcje pomiędzy nauczycielami akademickimi i studentami stwarzają nie tylko możliwość monitorowania nabywania kompetencji, ale aktywnego wpływu na ten proces. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Sprawiedliwość naprawcza a redystrybutywna – założenia i pola stosowania; rodzaje konfliktów, podłoża ich powstawania oraz sposobów rozwiązywania w procesie mediacyjnym; wybrane przykłady; zasady, cele mediacji i etapy mediacji; rola mediatora i zasady komunikacji; praktyczne ćwiczenia mediacyjne; mediacja w pracy pedagoga społecznego. |
|
Literatura: |
1. Czyżowska, N. (2018). Mediacje szkole – narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli. Fides et Ratio,2(34), 197–206. 2. Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 3. Duda, A.K., Łukasik, J. (2011). Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole. Pedagogiczne Konteksty Komunikacji, 4, 20–28 4. Kalisz, Z., Zienkiewicz, A. (2009). Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Warszawa: Wolters Kluwer. 5. Korybski, A. (1993). Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 6. Leszczyńska, E. (2011). Mediacje rówieśnicze jako forma rozwiązywania konfl iktów w szkole i przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym uczniów. W: W. Heller (red.), Czy polska szkoła ceni dobrą rozmowę. Komunikacja interpersonalna w edukacji (s. 30–46). Poznań–Kalisz: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 7. Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa (red.), W trosce o wychowanie (s. 239–251). Lublin: Wydawnictwo UMCS. 8. Lewicka-Zelent, A., Percheta-Kowalik M. (2014). Mediacja sądowa w opinii nieletnich przejawiających i doświadczających przemocy. Resocjalizacja Polska, 8, 157–172. 9. Moore, W. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer. 10. Młynarczyk-Karabin, E. (2020). Znaczenie mediacji rówieśniczych w funkcjonowaniu społecznym dzieci ze spektrum autyzmu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 594(9), 41–50. 11. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji szkół gimnazjalnych. Studia Edukacyjne, 40, 127–148. Google Scholar 12. Winiarska, A. (2018). Mediacje i inne „praktyki naprawcze” w środowisku szkolnym. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (s. 451–471). Warszawa: Wolters Kluwer. 13. Wojtanowicz, K. (2016). Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza. Studia Socialia Cracoviensia, 8(2), 145–155. |
|
Uwagi: |
nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 h przygotowanie się do ćwiczeń - 15 h praca własna studenta- 20 h 50 pkt - 2 pkt ECTS Metody kształcenia: - metody oparte na praktycznej działalności studentów: zajęcia warsztatowe - metody aktywizujące: metoda problemowa, studium przypadku, dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.