Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacje w pracy pedagoga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-MPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacje w pracy pedagoga
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt

Skrócony opis:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- Szczególny nacisk został położony na podlegające ocenie samodzielnie lub grupowo przez studentów wykonywane zadania –samodzielnie/grupowo przygotowane zajęcia warsztatowe określonej problematyki, dyskusje, itp.

- Proces nabywania przez studentów kompetencji społecznych oceniany jest poprzez bezpośrednią obserwację ich aktywności podczas zajęć (udział studentów w dyskusji, zaangażowanie w proces studiowania, zaangażowanie i umiejętności pracy grupowej, gotowość i umiejętności poszerzania wiedzy, itp.). Bezpośrednie interakcje pomiędzy nauczycielami akademickimi i studentami stwarzają nie tylko możliwość monitorowania nabywania kompetencji, ale aktywnego wpływu na ten proces.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Sprawiedliwość naprawcza a redystrybutywna – założenia i pola stosowania; rodzaje konfliktów, podłoża ich powstawania oraz sposobów rozwiązywania w procesie mediacyjnym; wybrane przykłady; zasady, cele mediacji i etapy mediacji; rola mediatora i zasady komunikacji; praktyczne ćwiczenia mediacyjne; mediacja w pracy pedagoga społecznego.

Literatura:

1. Czyżowska, N. (2018). Mediacje szkole – narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli. Fides et Ratio,2(34), 197–206.

2. Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

3. Duda, A.K., Łukasik, J. (2011). Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole. Pedagogiczne Konteksty Komunikacji, 4, 20–28

4. Kalisz, Z., Zienkiewicz, A. (2009). Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Warszawa: Wolters Kluwer.

5. Korybski, A. (1993). Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

6. Leszczyńska, E. (2011). Mediacje rówieśnicze jako forma rozwiązywania konfl iktów w szkole i przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym uczniów. W: W. Heller (red.), Czy polska szkoła ceni dobrą rozmowę. Komunikacja interpersonalna w edukacji (s. 30–46). Poznań–Kalisz: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny.

7. Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa (red.), W trosce o wychowanie (s. 239–251). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

8. Lewicka-Zelent, A., Percheta-Kowalik M. (2014). Mediacja sądowa w opinii nieletnich przejawiających i doświadczających przemocy. Resocjalizacja Polska, 8, 157–172.

9. Moore, W. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer.

10. Młynarczyk-Karabin, E. (2020). Znaczenie mediacji rówieśniczych w funkcjonowaniu społecznym dzieci ze spektrum autyzmu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 594(9), 41–50.

11. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji szkół gimnazjalnych. Studia Edukacyjne, 40, 127–148.

Google Scholar

12. Winiarska, A. (2018). Mediacje i inne „praktyki naprawcze” w środowisku szkolnym. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (s. 451–471). Warszawa: Wolters Kluwer.

13. Wojtanowicz, K. (2016). Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza. Studia Socialia Cracoviensia, 8(2), 145–155.

21. Wojtkowiak, M., Potaczała-Perz, K. (2014). Mediacja w profilaktyce szkolnej. Resocjalizacja Polska, 6, 135–150.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną wiedzę o roli mediatora i jego pracy w polu edukacji, wychowania, opieki, wsparcia;

ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych, związanych z powstawaniem i rozwiązywaniem konfliktów między jednostkami oraz grupami;

ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i wpływu komunikacji na owe relacje między ludźmi;

Umiejętności

wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zidentyfikować i opisać problem lub wskazać potrzeby;

potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu poprowadzenia sesji mediacyjnej, a także organizowania mediacji w pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej;

posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne;

potrafi udzielać informacji zwrotnej, wspierając innych w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i planowaniu własnych działań;

Kompetencje społeczne

jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach

- praca zespołowa na zajęciach

- zajęcia metodą warsztatową

Studenci przeprowadzają autorskie zajęcia grupowe oraz wspólnie omawiają cel zajęć, zastosowane metody i formy

Sprawdzanie obecności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Magdalena Madejska-Jacak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- Szczególny nacisk został położony na podlegające ocenie samodzielnie lub grupowo przez studentów wykonywane zadania –samodzielnie/grupowo przygotowane zajęcia warsztatowe określonej problematyki, dyskusje, itp.

- Proces nabywania przez studentów kompetencji społecznych oceniany jest poprzez bezpośrednią obserwację ich aktywności podczas zajęć (udział studentów w dyskusji, zaangażowanie w proces studiowania, zaangażowanie i umiejętności pracy grupowej, gotowość i umiejętności poszerzania wiedzy, itp.). Bezpośrednie interakcje pomiędzy nauczycielami akademickimi i studentami stwarzają nie tylko możliwość monitorowania nabywania kompetencji, ale aktywnego wpływu na ten proces.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Sprawiedliwość naprawcza a redystrybutywna – założenia i pola stosowania; rodzaje konfliktów, podłoża ich powstawania oraz sposobów rozwiązywania w procesie mediacyjnym; wybrane przykłady; zasady, cele mediacji i etapy mediacji; rola mediatora i zasady komunikacji; praktyczne ćwiczenia mediacyjne; mediacja w pracy pedagoga społecznego.

Literatura:

1. Czyżowska, N. (2018). Mediacje szkole – narzędzie rozwoju uczniów i nauczycieli. Fides et Ratio,2(34), 197–206.

2. Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

3. Duda, A.K., Łukasik, J. (2011). Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania sporów w szkole. Pedagogiczne Konteksty Komunikacji, 4, 20–28

4. Kalisz, Z., Zienkiewicz, A. (2009). Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Warszawa: Wolters Kluwer.

5. Korybski, A. (1993). Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

6. Leszczyńska, E. (2011). Mediacje rówieśnicze jako forma rozwiązywania konfl iktów w szkole i przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym uczniów. W: W. Heller (red.), Czy polska szkoła ceni dobrą rozmowę. Komunikacja interpersonalna w edukacji (s. 30–46). Poznań–Kalisz: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny.

7. Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa (red.), W trosce o wychowanie (s. 239–251). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

8. Lewicka-Zelent, A., Percheta-Kowalik M. (2014). Mediacja sądowa w opinii nieletnich przejawiających i doświadczających przemocy. Resocjalizacja Polska, 8, 157–172.

9. Moore, W. (2016). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa: Wolters Kluwer.

10. Młynarczyk-Karabin, E. (2020). Znaczenie mediacji rówieśniczych w funkcjonowaniu społecznym dzieci ze spektrum autyzmu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 594(9), 41–50.

11. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji szkół gimnazjalnych. Studia Edukacyjne, 40, 127–148.

Google Scholar

12. Winiarska, A. (2018). Mediacje i inne „praktyki naprawcze” w środowisku szkolnym. W: E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka (s. 451–471). Warszawa: Wolters Kluwer.

13. Wojtanowicz, K. (2016). Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza. Studia Socialia Cracoviensia, 8(2), 145–155.

Uwagi:

nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 h

przygotowanie się do ćwiczeń - 15 h

praca własna studenta- 20 h

50 pkt - 2 pkt ECTS

Metody kształcenia:

- metody oparte na praktycznej działalności studentów: zajęcia warsztatowe

- metody aktywizujące: metoda problemowa, studium przypadku, dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)