Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacje w pracy opiekuńczej i wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-IPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Innowacje w pracy opiekuńczej i wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Innowacje w pracy opiekuńczej, wychowawczej, pomocowej – istota, czynniki sprzyjające, czynniki utrudniające zaistnienie innowacji; sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą, w odniesieniu do szerszej wiedzy na temat rozwoju biologicznego, psychologicznego i społecznego człowieka; innowacje oparte o wykorzystanie samorządności dzieci i młodzieży, wolontariat, pomoc rówieśnicza, mediacje rówieśnicze czy projekt edukacyjny; wybrane metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: projekty w pracy opiekuńczo-wychowawczej, refleksyjne dzienniki; nowoczesne technologie w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym;

ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o uwarunkowaniach podejmowania przez nie działalności innowacyjnej;

Umiejętności

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią związanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych;

potrafi dokonać obserwacji i interpretacji działań opiekuńczych, wychowawczych czy socjalnych pod kątem ich innowacyjności;

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

WIEDZA

1. ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym;

2. ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o uwarunkowaniach podejmowania przez nie działalności innowacyjnej;

UMIEJĘTNOŚCI

1. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią do planowania innowacyjnych działań praktycznych;

2. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji działań opiekuńczych, wychowawczych czy socjalnych pod kątem ich innowacyjności;

KOMPETENCJE

1. ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Innowacje w pracy opiekuńczej, wychowawczej szkoły, pomocowej – istota, czynniki sprzyjające, czynniki utrudniające zaistnienie innowacji.

2. Sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą, w odniesieniu do szerszej wiedzy na temat rozwoju biologicznego, psychologicznego i społecznego człowieka.

3. Nauczyciel jako innowator – jaki powinien być?

4. Innowacje oparte o wykorzystanie samorządności dzieci i młodzieży – nauczyciel jest koordynatorem, wolontariat, pomoc rówieśnicza, mediacje rówieśnicze oraz projekt edukacyjny.

5. Wybrane metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: programy wychowawczo-profilaktyczne szkoły.

6. Nowoczesne technologie w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Pisarska A. (2023). Oddziaływać skutecznie. Profilaktyka oparta na podstawach naukowych i dowodach. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Poza Schematami.

2. Schulz R. (1989). Nauczyciel jako innowator, Warszawa: Wydawnictwo WSiP, s. 19-83.

3. Stawinoga R. (2017). Innowacja pedagogiczna – realizacja pasji czy formalności? [w:] Prima Educatione 1/2017, s. 155-171.

4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dostęp dnia 2.10.2023 r.).

5. Zawadzka-Bartnik E. (2018). Moda, chwyt reklamowy czy konieczność? – rozważania o istocie działań innowacyjnych w edukacji [w:] Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 50/2, s. 181-195.

6. Ziółkowski P. (2022). Rola innowacji pedagogicznych w szkole [w:] Edukacja-Rodzina-Społeczeństwo, 7/2022, s. 15-33.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Dobrołowicz W., Szmidt K. J., Paufal-Struzik I., Ostrowska U., Gralewski J., Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji, Wszechnica Polska, Warszawa 2006.

2. Innowacja pedagogiczna w tradycyjnej szkole oraz podczas edukacji zdalnej - https://blog.ceo.org.pl/innowacja-pedagogiczna-ok-zeszyt-w-tradycyjnej-szkole-oraz-podczas-edukacji-zdalnej/?fbclid=IwAR0i1eDTerH-GxMAAKkt6EERrop7Cow1b2udYbcF9GrxRVkxcZsAQrVtMSU (dostęp dnia 15.09.2023).

3. Klim-Klimaszewska A. (2011). Klasa autorska jako przykład innowacji pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej. W: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli nr 4, pp. 36-53.

4. Kotarba-Kańczugowska M., Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009.

5. Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Wyd. UMK, Toruń 2013, s. 13-28.

6. Strykowska-Nowakowska J. (2019). Działania innowacyjne w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Poznaniu [w] Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019, s. 100-113.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- metoda problemowa

- pogadanka

- praca z tekstem

- badanie w działaniu

- praca w grupach

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

- godziny kontaktowe - 12h

- godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 2h

- samodzielna lektura tekstów - 2h

- analiza projektów edukacyjnych szkół – 3h

- analiza programów wychowawczo-profilaktycznych – 3h

- przygotowanie i prezentacja metod innowacyjnych rozwiązań w pracy opiekuńczej i wychowawczej – 8h

1 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)