Innowacje w pracy opiekuńczej i wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-IPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Innowacje w pracy opiekuńczej i wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Innowacje w pracy opiekuńczej, wychowawczej, pomocowej – istota, czynniki sprzyjające, czynniki utrudniające zaistnienie innowacji; sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą, w odniesieniu do szerszej wiedzy na temat rozwoju biologicznego, psychologicznego i społecznego człowieka; innowacje oparte o wykorzystanie samorządności dzieci i młodzieży, wolontariat, pomoc rówieśnicza, mediacje rówieśnicze czy projekt edukacyjny; wybrane metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: projekty w pracy opiekuńczo-wychowawczej, refleksyjne dzienniki; nowoczesne technologie w pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym; ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o uwarunkowaniach podejmowania przez nie działalności innowacyjnej; Umiejętności potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią związanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji działań opiekuńczych, wychowawczych czy socjalnych pod kątem ich innowacyjności; Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: WIEDZA 1. ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym; 2. ma uporządkowaną wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej oraz o uwarunkowaniach podejmowania przez nie działalności innowacyjnej; UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią do planowania innowacyjnych działań praktycznych; 2. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji działań opiekuńczych, wychowawczych czy socjalnych pod kątem ich innowacyjności; KOMPETENCJE 1. ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Innowacje w pracy opiekuńczej, wychowawczej szkoły, pomocowej – istota, czynniki sprzyjające, czynniki utrudniające zaistnienie innowacji. 2. Sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą, w odniesieniu do szerszej wiedzy na temat rozwoju biologicznego, psychologicznego i społecznego człowieka. 3. Nauczyciel jako innowator – jaki powinien być? 4. Innowacje oparte o wykorzystanie samorządności dzieci i młodzieży – nauczyciel jest koordynatorem, wolontariat, pomoc rówieśnicza, mediacje rówieśnicze oraz projekt edukacyjny. 5. Wybrane metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: programy wychowawczo-profilaktyczne szkoły. 6. Nowoczesne technologie w pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Pisarska A. (2023). Oddziaływać skutecznie. Profilaktyka oparta na podstawach naukowych i dowodach. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Poza Schematami. 2. Schulz R. (1989). Nauczyciel jako innowator, Warszawa: Wydawnictwo WSiP, s. 19-83. 3. Stawinoga R. (2017). Innowacja pedagogiczna – realizacja pasji czy formalności? [w:] Prima Educatione 1/2017, s. 155-171. 4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dostęp dnia 2.10.2023 r.). 5. Zawadzka-Bartnik E. (2018). Moda, chwyt reklamowy czy konieczność? – rozważania o istocie działań innowacyjnych w edukacji [w:] Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 50/2, s. 181-195. 6. Ziółkowski P. (2022). Rola innowacji pedagogicznych w szkole [w:] Edukacja-Rodzina-Społeczeństwo, 7/2022, s. 15-33. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Dobrołowicz W., Szmidt K. J., Paufal-Struzik I., Ostrowska U., Gralewski J., Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji, Wszechnica Polska, Warszawa 2006. 2. Innowacja pedagogiczna w tradycyjnej szkole oraz podczas edukacji zdalnej - https://blog.ceo.org.pl/innowacja-pedagogiczna-ok-zeszyt-w-tradycyjnej-szkole-oraz-podczas-edukacji-zdalnej/?fbclid=IwAR0i1eDTerH-GxMAAKkt6EERrop7Cow1b2udYbcF9GrxRVkxcZsAQrVtMSU (dostęp dnia 15.09.2023). 3. Klim-Klimaszewska A. (2011). Klasa autorska jako przykład innowacji pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej. W: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli nr 4, pp. 36-53. 4. Kotarba-Kańczugowska M., Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009. 5. Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Wyd. UMK, Toruń 2013, s. 13-28. 6. Strykowska-Nowakowska J. (2019). Działania innowacyjne w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Poznaniu [w] Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2019, s. 100-113. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - metoda problemowa - pogadanka - praca z tekstem - badanie w działaniu - praca w grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA: - godziny kontaktowe - 12h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 2h - samodzielna lektura tekstów - 2h - analiza projektów edukacyjnych szkół – 3h - analiza programów wychowawczo-profilaktycznych – 3h - przygotowanie i prezentacja metod innowacyjnych rozwiązań w pracy opiekuńczej i wychowawczej – 8h 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.