Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Higiena pracy pedagoga i wychowawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-HPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Higiena pracy pedagoga i wychowawcy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Life-work balance; wypalenie zawodowe nauczycieli; rozwój zawodowy nauczycieli; coaching grupowy; zarządzanie sobą w czasie; relaksacja; medytacja; obserwacje koleżeńskie. Znaczenie autorefleksji dla samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju zawodowego i procesów wypalenia zawodowego oraz zjawiska równowagi życia osobistego i zawodowego;

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia oraz jego potrzeb zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym;

Umiejętności

wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i psychologii, potrafi zinterpretować zjawiska psychiczne i społeczne oraz problemy w pracy zawodowej oraz aktywnie szukać ich rozwiązania;

potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem i dobrostanem w pracy zawodowej i życiu osobistym; dba przy tym o uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspiera ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy;

Kompetencje społeczne

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, oraz wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i wypowiada to podejście wśród innych;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iryna Androshchuk
Prowadzący grup: Iryna Androshchuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych oraz poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- esej erudycyjno-problemowy,

- zaliczenie na ocenę: egzamin pisemny w formie testu,

Pełny opis:

1. Life-work balance, - wyzwania i zagrożenia (wypalenie zawodowe nauczycieli)

2. Rozwój zawodowy nauczycieli i formy wspierania rozwoju zawodowego (coaching grupowy)

3. Rozwój osobisty i jego echa w życiu zawodowym (zarządzanie sobą w czasie; relaksacja; medytacja; obserwacje koleżeńskie).

4. Znaczenie autorefleksji dla samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

D. Allen, Getting Things Done W Praktyce : 10 Kroków Do Efektywności Bez Stresu. Gliwice: Helion; 2020.

J. Clear, Atomowe Nawyki : Drobne Zmiany Niezwykłe Efekty. Galaktyka, Łódź 2023.

Ch. Day, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

R. Tomaszewska-Lipiec, Praca Zawodowa - Życie Osobiste : Dysonans czy Synergia? Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego; 2018.

UZUPEŁNIAJĄCA:

J. Hattie, Widoczne uczenie się nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, warszawa 2013.

J. Madalińska-Michalak (red), Przywództwo nauczycieli, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2018.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- dyskusja dydaktyczna,

- analiza przypadków,

- analiza tekstów źródłowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 9 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 11 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)