Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dynamika grupy i procesy grupowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-DGP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dynamika grupy i procesy grupowe
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia będą mieć charakter warsztatowy. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat procesów grupowych, obserwując zachowanie własnej grupy ćwiczeniowej podczas aktywności podejmowanych w trakcie zajęć.

Cykl życia grupy; stadia i napięcia społeczne podczas kształtowania się grupy; zróżnicowanie ról grupowych i ich efekt na zachowanie jednostki; rodzaje struktur grupowych; rola reguł i norm w życiu grupy; budowanie klimatu grupowego i zarządzanie konfliktem w grupie; stymulowanie procesów grupowych – podejmowanie decyzji, innowacyjność, wydajność grupowa. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma zaawansowaną wiedzę na temat konfliktów grupowych i sposobów ich rozwiązywania;

ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych; grupie społecznej i procesach w niej przebiegających;

ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w grupie;

ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą;

Umiejętności

potrafi dokonać obserwacji zjawisk psychospołecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;

wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym;

posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne;

potrafi pracować w zespole;

umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania;

potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;

Kompetencje społeczne

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Roszak
Prowadzący grup: Martyna Karwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

WIEDZA - rozmowa, zadania praktyczne

UMIEJĘTNOŚCI - rozmowa, zadania praktyczne, obserwacja, prezentacje graficzne (mapy myśli)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozmowa, obserwacja, zadania praktyczne, prezentacje graficzne (mapy myśli)

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone będą w formie warsztatów, podczas których uczestnicy doświadczą procesów grupowych, obserwując zachowanie własnej grupy ćwiczeniowej. Tematyka zajęć obejmie następujące zagadnienia:

1. Podstawowa charakterystyka grup (funkcje grupy, cykl życia grupy, rodzaje struktur grupowych, myślenie o grupach - kategoryzacja społeczna, stereotypy).

2. Stadia i napięcia społeczne podczas kształtowania się grupy.

3. Role grupowe - klasyfikacja, zróżnicowanie, ich efekt na zachowanie jednostki.

4. Reguły i normy w życiu grupy.

5. Budowanie klimatu grupowego.

6. Efektywność zadaniowa grup.

7. Stymulowanie procesów grupowych – podejmowanie decyzji, innowacyjność, wydajność grupowa.

8. Władza i przywództwo w grupie - style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy.

9. Konflikt w grupie - zarządzanie konfliktem w grupie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brown, R. (2000). Procesy grupowe. Gdańsk: GWP (rozdział 7)

Oyster, C. K. (2000). Grupy. Warszawa: Zysk i S-ka (rozdziały 1-3, 5-10)

Literatura uzupełniająca:

Belbin, R.M., (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.

Besta, T., Kosakowska-Berezecka, N. (2017). Między grupami. Przewodnik po relacjach z ludźmi, którzy się od nas różnią. Sopot: Smak słowa.

Crisp, R.J., Turner, R.N. (2015). Psychologia społeczna (Rozdział 4). Warszawa: PWN.

Kaplan, M.F., Wilke, H. (2005). Motywacja poznawcza i społeczna w procesie grupowego podejmowania decyzji. W: Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (red.), Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych (s. 405-427). Gdańsk: GWP.

Kerr, N.L. (2005). Przyrost motywacji w grupach zadaniowych – aspekty i perspektywy. W: Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (red.), Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych (s. 350-370). Gdańsk: GWP.

Uwagi:

Stosowane metody uczenia się:

- wykład połączony z prezentacją multimedialną w wykonaniu wykładowcy

- burza mózgów

- mapy myśli

- warsztat przeprowadzony przez studentów

- dyskusja

- metody waloryzacyjne

- praca z tekstem

Nakład pracy osoby studiującej:

1. Godziny kontaktowe - 10 godzin

2. Przygotowanie się do zajęć - 10 godzin

3. Przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)