Dynamika grupy i procesy grupowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-DGP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dynamika grupy i procesy grupowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia będą mieć charakter warsztatowy. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat procesów grupowych, obserwując zachowanie własnej grupy ćwiczeniowej podczas aktywności podejmowanych w trakcie zajęć. Cykl życia grupy; stadia i napięcia społeczne podczas kształtowania się grupy; zróżnicowanie ról grupowych i ich efekt na zachowanie jednostki; rodzaje struktur grupowych; rola reguł i norm w życiu grupy; budowanie klimatu grupowego i zarządzanie konfliktem w grupie; stymulowanie procesów grupowych – podejmowanie decyzji, innowacyjność, wydajność grupowa. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma zaawansowaną wiedzę na temat konfliktów grupowych i sposobów ich rozwiązywania; ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych; grupie społecznej i procesach w niej przebiegających; ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w grupie; ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą; Umiejętności potrafi dokonać obserwacji zjawisk psychospołecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska; wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym; posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne; potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole; Kompetencje społeczne docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Roszak | |
Prowadzący grup: | Martyna Karwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: WIEDZA - rozmowa, zadania praktyczne UMIEJĘTNOŚCI - rozmowa, zadania praktyczne, obserwacja, prezentacje graficzne (mapy myśli) KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozmowa, obserwacja, zadania praktyczne, prezentacje graficzne (mapy myśli) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone będą w formie warsztatów, podczas których uczestnicy doświadczą procesów grupowych, obserwując zachowanie własnej grupy ćwiczeniowej. Tematyka zajęć obejmie następujące zagadnienia: 1. Podstawowa charakterystyka grup (funkcje grupy, cykl życia grupy, rodzaje struktur grupowych, myślenie o grupach - kategoryzacja społeczna, stereotypy). 2. Stadia i napięcia społeczne podczas kształtowania się grupy. 3. Role grupowe - klasyfikacja, zróżnicowanie, ich efekt na zachowanie jednostki. 4. Reguły i normy w życiu grupy. 5. Budowanie klimatu grupowego. 6. Efektywność zadaniowa grup. 7. Stymulowanie procesów grupowych – podejmowanie decyzji, innowacyjność, wydajność grupowa. 8. Władza i przywództwo w grupie - style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy. 9. Konflikt w grupie - zarządzanie konfliktem w grupie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brown, R. (2000). Procesy grupowe. Gdańsk: GWP (rozdział 7) Oyster, C. K. (2000). Grupy. Warszawa: Zysk i S-ka (rozdziały 1-3, 5-10) Literatura uzupełniająca: Belbin, R.M., (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP. Besta, T., Kosakowska-Berezecka, N. (2017). Między grupami. Przewodnik po relacjach z ludźmi, którzy się od nas różnią. Sopot: Smak słowa. Crisp, R.J., Turner, R.N. (2015). Psychologia społeczna (Rozdział 4). Warszawa: PWN. Kaplan, M.F., Wilke, H. (2005). Motywacja poznawcza i społeczna w procesie grupowego podejmowania decyzji. W: Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (red.), Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych (s. 405-427). Gdańsk: GWP. Kerr, N.L. (2005). Przyrost motywacji w grupach zadaniowych – aspekty i perspektywy. W: Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (red.), Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych (s. 350-370). Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody uczenia się: - wykład połączony z prezentacją multimedialną w wykonaniu wykładowcy - burza mózgów - mapy myśli - warsztat przeprowadzony przez studentów - dyskusja - metody waloryzacyjne - praca z tekstem Nakład pracy osoby studiującej: 1. Godziny kontaktowe - 10 godzin 2. Przygotowanie się do zajęć - 10 godzin 3. Przeczytanie i przyswojenie treści z literatury obowiązkowej - 10 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.