Semantyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-SEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Semantyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna elementarną terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie semantyki - Ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie semantyki i pragmatyki wypowiedzi, a także lingwistyki tekstu; rozumie jej zastosowanie w logopedii. Umiejętności: - Potrafi analizować teoretyczne podstawy wiedzy o języku w zakresie semantyki; posiada zdolność oceny semantycznych relacji między wyrazami w systemie języka polskiego - Potrafi ocenić semantyczne relacje między wyrazami w zdaniu. Kompetencje społeczne: - Ma świadomość specjalistycznej wiedzy o języku polskim - Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji w programie PP Egzamin pisemny w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Wiedza o znaczeniach wyrazów a wiedza o świecie. Znaczenie (treść) wyrazu i zakres (oznaczanie). 2. Różne elementy znaczenia wyrazu: status presupozycji leksykalnej. 3. Znaczenie wypowiedzi. Znaczenie systemowe (konwencjonalne) a znaczenie kontekstowe (pragmatyczne ). Udział kontekstu w kształtowaniu znaczenia wypowiedzi - tzw. implikatury konwersacyjne. Mechanizmy odczytywania znaczeń implikowanych. 4. Struktura słownictwa. Pojęcie pola semantycznego: pole paradygmatyczne i syntagmatyczne. 5. Sposoby definiowania znaczeń. Wyrażenia niedefiniowalne (indefinibilia) 6. Kognitywistyczne ujęcie znaczenia. Analiza znaczenia jednostek języka - analizą struktur poznawczych (kognitywnych). Pojęcie językowego obrazu świata. Znaczenie sygnifikatywne (intelektualny komponent znaczenia) a znaczenie asocjacyjne (konotacje) . Opis konotacji semantycznych (leksykalnych) - na podstawie różnych operacji językowych . Wykorzystanie konotacji w tekstach użytkowych i artystycznych. 7. Zmiany semantyczne w zasobie leksykalnym – dawniej i współcześnie . Przyczyny zmian znaczenia wyrazów. Typy zmian znaczeniowych: specjalizacja (zawężenie znaczenia), generalizacja (uogólnienie, rozszerzenie znaczenia), przesunięcie (inaczej: przeniesienie) znaczenia ( w tym metaforyzacje i metonimizacje), melioryzacja i pejoratywizacja. Znaczenie etymologiczne i znaczenie realne. Zjawisko leksykalizacji. 8. Relacje semantyczne i formalne między wyrazami. Synonimia, hiponimia, komplementarność, antonimia właściwa, konwersja leksykalna. Różne oblicza niejednoznaczności: polisemia a homonimia. Źródła i typy homonimów. Typy polisemii. Znaczenie dosłowne a znaczenie przenośne. Znaczenie podstawowe i znaczenie poboczne. 9. Zjawisko mody językowej i jej wpływ na znaczenie wyrazów. Wpływ języków obcych na znaczenie wyrazów rodzimych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012. 2. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. R. Tokarski, Światy za słowami: wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013. |
|
Uwagi: |
Przedmiot obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu Lingwistycznych podstaw logopedii (w sylabusie tego przedmiotu uwzględniono nakład pracy studenta oraz punkty ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji w programie PP Egzamin pisemny w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Wiedza o znaczeniach wyrazów a wiedza o świecie. Znaczenie (treść) wyrazu i zakres (oznaczanie). 2. Różne elementy znaczenia wyrazu: status presupozycji leksykalnej. 3. Znaczenie wypowiedzi. Znaczenie systemowe (konwencjonalne) a znaczenie kontekstowe (pragmatyczne ). Udział kontekstu w kształtowaniu znaczenia wypowiedzi - tzw. implikatury konwersacyjne. Mechanizmy odczytywania znaczeń implikowanych. 4. Struktura słownictwa. Pojęcie pola semantycznego: pole paradygmatyczne i syntagmatyczne. 5. Sposoby definiowania znaczeń. Wyrażenia niedefiniowalne (indefinibilia) 6. Kognitywistyczne ujęcie znaczenia. Analiza znaczenia jednostek języka - analizą struktur poznawczych (kognitywnych). Pojęcie językowego obrazu świata. Znaczenie sygnifikatywne (intelektualny komponent znaczenia) a znaczenie asocjacyjne (konotacje) . Opis konotacji semantycznych (leksykalnych) - na podstawie różnych operacji językowych . Wykorzystanie konotacji w tekstach użytkowych i artystycznych. 7. Zmiany semantyczne w zasobie leksykalnym – dawniej i współcześnie . Przyczyny zmian znaczenia wyrazów. Typy zmian znaczeniowych: specjalizacja (zawężenie znaczenia), generalizacja (uogólnienie, rozszerzenie znaczenia), przesunięcie (inaczej: przeniesienie) znaczenia ( w tym metaforyzacje i metonimizacje), melioryzacja i pejoratywizacja. Znaczenie etymologiczne i znaczenie realne. Zjawisko leksykalizacji. 8. Relacje semantyczne i formalne między wyrazami. Synonimia, hiponimia, komplementarność, antonimia właściwa, konwersja leksykalna. Różne oblicza niejednoznaczności: polisemia a homonimia. Źródła i typy homonimów. Typy polisemii. Znaczenie dosłowne a znaczenie przenośne. Znaczenie podstawowe i znaczenie poboczne. 9. Zjawisko mody językowej i jej wpływ na znaczenie wyrazów. Wpływ języków obcych na znaczenie wyrazów rodzimych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012. 2. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. R. Tokarski, Światy za słowami: wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013. |
|
Uwagi: |
Przedmiot obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu Lingwistycznych podstaw logopedii (w sylabusie tego przedmiotu uwzględniono nakład pracy studenta oraz punkty ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.