Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semantyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-SEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Semantyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna elementarną terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie semantyki

- Ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie semantyki i pragmatyki wypowiedzi, a także lingwistyki tekstu; rozumie jej zastosowanie w logopedii.

Umiejętności:

- Potrafi analizować teoretyczne podstawy wiedzy o języku w zakresie semantyki; posiada zdolność oceny semantycznych relacji między wyrazami w systemie języka polskiego

- Potrafi ocenić semantyczne relacje między wyrazami w zdaniu.

Kompetencje społeczne:

- Ma świadomość specjalistycznej wiedzy o języku polskim

- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Dorota Zdunkiewicz-Jedynak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji w programie PP

Egzamin pisemny w aplikacji Forms

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wiedza o znaczeniach wyrazów a wiedza o świecie. Znaczenie (treść) wyrazu i zakres (oznaczanie).

2. Różne elementy znaczenia wyrazu: status presupozycji leksykalnej.

3. Znaczenie wypowiedzi. Znaczenie systemowe (konwencjonalne) a znaczenie kontekstowe (pragmatyczne ). Udział kontekstu w kształtowaniu znaczenia wypowiedzi - tzw. implikatury konwersacyjne. Mechanizmy odczytywania znaczeń implikowanych.

4. Struktura słownictwa. Pojęcie pola semantycznego: pole paradygmatyczne i syntagmatyczne.

5. Sposoby definiowania znaczeń. Wyrażenia niedefiniowalne (indefinibilia)

6. Kognitywistyczne ujęcie znaczenia. Analiza znaczenia jednostek języka - analizą struktur poznawczych (kognitywnych). Pojęcie językowego obrazu świata. Znaczenie sygnifikatywne (intelektualny komponent znaczenia) a znaczenie asocjacyjne (konotacje) . Opis konotacji semantycznych (leksykalnych) - na podstawie różnych operacji językowych . Wykorzystanie konotacji w tekstach użytkowych i artystycznych.

7. Zmiany semantyczne w zasobie leksykalnym – dawniej i współcześnie . Przyczyny zmian znaczenia wyrazów. Typy zmian znaczeniowych: specjalizacja (zawężenie znaczenia), generalizacja (uogólnienie, rozszerzenie znaczenia), przesunięcie (inaczej: przeniesienie) znaczenia ( w tym metaforyzacje i metonimizacje), melioryzacja i pejoratywizacja. Znaczenie etymologiczne i znaczenie realne. Zjawisko leksykalizacji.

8. Relacje semantyczne i formalne między wyrazami. Synonimia, hiponimia, komplementarność, antonimia właściwa, konwersja leksykalna. Różne oblicza niejednoznaczności: polisemia a homonimia. Źródła i typy homonimów. Typy polisemii. Znaczenie dosłowne a znaczenie przenośne. Znaczenie podstawowe i znaczenie poboczne.

9. Zjawisko mody językowej i jej wpływ na znaczenie wyrazów. Wpływ języków obcych na znaczenie wyrazów rodzimych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.

2. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Tokarski, Światy za słowami: wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013.

Uwagi:

Przedmiot obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu Lingwistycznych podstaw logopedii (w sylabusie tego przedmiotu uwzględniono nakład pracy studenta oraz punkty ECTS).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Dorota Zdunkiewicz-Jedynak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji w programie PP

Egzamin pisemny w aplikacji Forms

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wiedza o znaczeniach wyrazów a wiedza o świecie. Znaczenie (treść) wyrazu i zakres (oznaczanie).

2. Różne elementy znaczenia wyrazu: status presupozycji leksykalnej.

3. Znaczenie wypowiedzi. Znaczenie systemowe (konwencjonalne) a znaczenie kontekstowe (pragmatyczne ). Udział kontekstu w kształtowaniu znaczenia wypowiedzi - tzw. implikatury konwersacyjne. Mechanizmy odczytywania znaczeń implikowanych.

4. Struktura słownictwa. Pojęcie pola semantycznego: pole paradygmatyczne i syntagmatyczne.

5. Sposoby definiowania znaczeń. Wyrażenia niedefiniowalne (indefinibilia)

6. Kognitywistyczne ujęcie znaczenia. Analiza znaczenia jednostek języka - analizą struktur poznawczych (kognitywnych). Pojęcie językowego obrazu świata. Znaczenie sygnifikatywne (intelektualny komponent znaczenia) a znaczenie asocjacyjne (konotacje) . Opis konotacji semantycznych (leksykalnych) - na podstawie różnych operacji językowych . Wykorzystanie konotacji w tekstach użytkowych i artystycznych.

7. Zmiany semantyczne w zasobie leksykalnym – dawniej i współcześnie . Przyczyny zmian znaczenia wyrazów. Typy zmian znaczeniowych: specjalizacja (zawężenie znaczenia), generalizacja (uogólnienie, rozszerzenie znaczenia), przesunięcie (inaczej: przeniesienie) znaczenia ( w tym metaforyzacje i metonimizacje), melioryzacja i pejoratywizacja. Znaczenie etymologiczne i znaczenie realne. Zjawisko leksykalizacji.

8. Relacje semantyczne i formalne między wyrazami. Synonimia, hiponimia, komplementarność, antonimia właściwa, konwersja leksykalna. Różne oblicza niejednoznaczności: polisemia a homonimia. Źródła i typy homonimów. Typy polisemii. Znaczenie dosłowne a znaczenie przenośne. Znaczenie podstawowe i znaczenie poboczne.

9. Zjawisko mody językowej i jej wpływ na znaczenie wyrazów. Wpływ języków obcych na znaczenie wyrazów rodzimych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.

2. R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Tokarski, Światy za słowami: wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013.

Uwagi:

Przedmiot obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu Lingwistycznych podstaw logopedii (w sylabusie tego przedmiotu uwzględniono nakład pracy studenta oraz punkty ECTS).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Śniatkowski
Prowadzący grup: Dorota Zdunkiewicz-Jedynak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)