Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci od 0 do 3 roku życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-RPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci od 0 do 3 roku życia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:

Mikler-Chwastek A. (2009) Samodzielni w przedszkolu, w: Moje dziecko w przedszkolu, (red.) A. Jegier , Gdańsk.

Carr J. (1984) Pomoc dziecku upośledzonemu, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000) Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa.

Dzierżanka-Wyszyńska A. (1972) Rozwój psychomotorychny małego dziecka, Warszawa.

Finnie N.R. (1994) Domowa pielęgnacja małego dziecka z porażeniem mózgowym, Warszawa.

Hundertmarck G. (1993) Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, Warszawa.

Kielin J. red. (2002) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Gdańsk.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Rozumie stałe następstwo okresów rozwojowych dziecka.

Student zna przebieg rozwoju dziecka od okresu prenatalnego do 3 roku życia ze szczególnym uwzględnieniem zmian w rozwoju intelektualnym, komunikacyjnym, emocjonalnym i społecznym.

Student rozumie rolę czynników zaburzających rozwój niemowlęcia i dziecka w wieku poniemowlęcym, różnicuje rozwój prawidłowy i zaburzony.

Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów. Orientuje się w profilaktyce zaburzeń rozwojowych u dzieci.

umiejętności

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. Na podstawie obserwacji i analizy zachowania dzieci potrafi dostrzec przejawy rozwoju prawidłowego i zaburzonego.

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. Wie, do kogo się zwrócić o pomoc w przypadku ostrzej manifestujących się zaburzeń rozwojowych.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Potrafi wspierać dzieci w rozwoju w warunkach domowych i wychowania żłobkowego.

Kompetencje społeczne

Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Student potrafi zaplanować przebieg spotkania indywidualnego z rodzicami dziecka u którego obserwuje się nieprawidłowości w funkcjonowaniu w celu nawiązania współpracy i włączenia ich w proces terapeutyczny.

Student potrafi nawiązać współpracę ze specjalistami, tj. psychologiem , logopedą, aby pomóc dziecku u którego obserwuje nieprawidłowości w rozwoju.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)