Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stresu, kryzysu i traumy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PKT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu, kryzysu i traumy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Wybrane teorie stresu: transakcyjna koncepcja Lazarusa i Folkman, stres w ujęciu Antonovsky’ego. Uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu w kontekście zdrowia jednostki. Stres zawodowy i zespół wypalenia zawodowego. Radzenie sobie ze stresem – strategie, style. Techniki radzenia sobie ze stresem.

Pojęcie i charakterystyka kryzysu psychologicznego. Teorie kryzysu. Obszary kryzysów. Stany transkryzysowe. Modele i metody interwencji kryzysowej. Ogólne idee, założenia, cele, zasady i etapy. Zakres działań i kompetencje osób prowadzących interwencje kryzysowe.

Trauma. Kryzysy traumatyczne. ASD i PTSD-diagnoza i formy pomocy.

Literatura:

James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA

Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne

Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa: Difin.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- potrafi objaśniać wybrane teorie stresu, kryzysu i interwencji kryzysowej

- potrafi opisać uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu

- potrafi scharakteryzować cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej

- potrafi analizować zależności między czynnikami stresującymi a stanem zdrowia jednostki.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie

- potrafi zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach sytuacyjnych

- potrafi przeprowadzić diagnozę ASD i PTSD

- potrafi wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania

- ma pogłębioną świadomość poziomu swoich umiejętności radzenia sobie ze stresem; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny w formie testu wiadomości

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kluczyńska
Prowadzący grup: Sylwia Kluczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)