Psychologia stresu, kryzysu i traumy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu, kryzysu i traumy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wybrane teorie stresu: transakcyjna koncepcja Lazarusa i Folkman, stres w ujęciu Antonovsky’ego. Uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu w kontekście zdrowia jednostki. Stres zawodowy i zespół wypalenia zawodowego. Radzenie sobie ze stresem – strategie, style. Techniki radzenia sobie ze stresem. Pojęcie i charakterystyka kryzysu psychologicznego. Teorie kryzysu. Obszary kryzysów. Stany transkryzysowe. Modele i metody interwencji kryzysowej. Ogólne idee, założenia, cele, zasady i etapy. Zakres działań i kompetencje osób prowadzących interwencje kryzysowe. Trauma. Kryzysy traumatyczne. ASD i PTSD-diagnoza i formy pomocy. |
Literatura: |
James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa: Difin. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - potrafi objaśniać wybrane teorie stresu, kryzysu i interwencji kryzysowej - potrafi opisać uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu - potrafi scharakteryzować cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej - potrafi analizować zależności między czynnikami stresującymi a stanem zdrowia jednostki. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie - potrafi zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach sytuacyjnych - potrafi przeprowadzić diagnozę ASD i PTSD - potrafi wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania - ma pogłębioną świadomość poziomu swoich umiejętności radzenia sobie ze stresem; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny w formie testu wiadomości |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.