Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo dla osób chorych psychicznie i ich rodzin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PCP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo dla osób chorych psychicznie i ich rodzin
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:
Literatura:
Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- wyjaśnia psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną uwzględniając kontekst jednostki i jej najbliższego otoczenie

- potrafi scharakteryzować sytuacje psychologiczną i społeczną rodzin osób chorych psychicznie

- zna podstawowe metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi rozpoznawać konsekwencje choroby psychicznej dla pacjenta i jego rodziny

- potrafi zdiagnozować postawy społeczne wobec osób chorych psychicznie.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- zdolny do zaproponowania adekwatnych form pomocy psychologicznej wspierającej pacjenta i jego rodzinę.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Beata Hintze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 20 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi - w aplikacji Forms

Pełny opis:

Wykłady realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów - platforma Teams

Opis zagadnień:

1.Konsekwencje zachorowania na choroby psychiczne w różnych okresach życia dla realizacji zadań rozwojowych.

2. Metody poradnictwa wobec osób chorych psychicznie i ich rodzin w zależności od czasu trwania choroby.

4. Brzemię rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi.

3. Programy psychoedukacyjne – jedna z metod pracy z pacjentem i rodzinami.

4.Metody pomocy osobom chorym psychicznie z problemami w funkcjonowaniu poznawczym.

5. Metody pomoc w radzeniu sobie z psychologicznymi i społecznymi konsekwencjami choroby psychicznej.

6. Metody pomocy rodzinie w sytuacji samobójstwa osoby chorej psychicznie.

7. Trudności w procesie poradnictwa.

Literatura:

1. Anczewska i J. Wciórka (red. )(2007). Umacnianie nadzieja czy uprzedzenia. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Biblioteka Psychiatrii.

2. Czernikiewicz, A. (2010). Wpływ choroby i leczenia na zmianę relacji w rodzinie. Zmiana w postrzeganiu rodziny, zmiana w postrzeganiu chorego. W: J. Heitzman (red.) Psychoedukacja w praktyce lekarza psychiatry. Poznań: Termedia Wydawnictwo Medyczne.

3. Hintze, B. (2008). Oddziaływania psychoterapeutyczne wobec osób chorych na schizofrenię – doświadczenia własne. terapia w schizofrenii. Człowiek – Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 2,8, 83-97.

4. Wilczek –Rużyczka E. (2007). Komunikowanie się z chorym psychicznie. Wydawnictwo CZELEJ

5. Koszewska I. Pragłoska E (2007). O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju. PZWL

6. Rajewska, J. (2010). Zaburzenia psychotyczne przyczyną rozpadu rodziny. W: J. Heitzman J.(red) Psychoedukacja w praktyce lekarza psychiatry (s.49-59). Poznań: Termedia Wydawnictwo medyczne.

7. Hintze, B. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi W: Czabała, C & Kluczyńska, S. (red). Poradnictwo Psychologiczne. PWN

Uwagi:

Uczestnictwo w zajęciach 20

Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 30

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5

Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)