Fonacja pozakrtaniowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-FOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonacja pozakrtaniowa |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie zagadnienia onkologopedii - Zna i rozumie skutki laryngektomii całkowitej i innych zabiegów w przypadkach raka w obszarze orofacjalnym - Zna i rozumie podstawy rehabilitacji głosu po laryngektomii. Umiejętności: - Potrafi stosować onkologopedię z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii - Potrafi przeprowadzić diagnozowanie logopedyczne osoby po laryngektomii całkowitej - Potrafi stworzyć odpowiedni program terapii logopedycznej dla osoby po laryngektomii całkowitej. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, jest wrażliwy na kwestię niepełnosprawności oraz szczególnej sytuacji życiowej osób po laryngektomii - Jest gotów do współpracy z innymi specjalistami (lekarzami, psychologami, fizjoterapeutami), ma świadomość szerokiego (nie tylko logopedycznego) zakresu usprawniania osób po laryngektomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Wymagana obecność na zajęciach 2. Ocena aktywności i ustnych wypowiedzi słuchacza podczas zajęć 2. Ocena wypowiedzi słuchacza nt. oglądanych filmów DVD z nagraniami pacjentów po laryngektomii 3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia. 2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia. 3. Skutki laryngektomii. ĆWICZENIA: 1. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej. 2. Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia. 3. Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. 2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz. 3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok 4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok. 5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115. 6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160). 7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa. 8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012. 9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL. 10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. 2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok. 3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok. 4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,. 6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3. 8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26. 9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie; ćwiczenia (w tym zajęcia praktyczne); filmy z nagraniami pacjentów po laryngektomii; dyskusja dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe – wykład 5 godz., ćwiczenia -10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Wymagana obecność na zajęciach (zajęcia on-line poprzez aplikację Teams) 2. Ocena aktywności i ustnych wypowiedzi słuchacza podczas zajęć 2. Ocena wypowiedzi słuchacza nt. oglądanych filmów DVD z nagraniami pacjentów po laryngektomii 3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia. 2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia. 3. Skutki laryngektomii. ĆWICZENIA: 1. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej. 2. Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia. 3. Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów po laryngektomii. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. 2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz. 3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok 4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok. 5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115. 6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160). 7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa. 8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012. 9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL. 10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. 2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok. 3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok. 4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,. 6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3. 8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26. 9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10. 10. Serkies K. (2017). "Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 212-226), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 11. Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H. (2017). "Rehabilitacja głosu i mowy po operacji krtani". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 227-239), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 12. Pruszewicz A., Obrębowski A., Kraśny J. (2018). "Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych (całkowite i częściowe laryngektomie)". W: "Wprowadzenie do neurologopedii" (s. 379-386), red. A. Obrębowski, Termedia, Poznań. Dodatkowe materiały dla studentów umieszczone w zakładce: Pliki w zespole Teams |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone on-line poprzez aplikację Teams zgodnie z terminarzem określonym w planie zajęć. Kod do grupy zajęciowej został przekazany studentom wiadomością przez USOSmail. METODY KSZTAŁCENIA: Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie; ćwiczenia (w tym zajęcia praktyczne); filmy z nagraniami pacjentów po laryngektomii; dyskusja dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe – wykład 5 godz., ćwiczenia -10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Wymagana obecność na zajęciach 2. Ocena aktywności i ustnych wypowiedzi słuchacza podczas zajęć 2. Ocena wypowiedzi słuchacza nt. oglądanych filmów DVD z nagraniami pacjentów po laryngektomii 3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia. 2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia. 3. Skutki laryngektomii. ĆWICZENIA: 1. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej. 2. Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia. 3. Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów po laryngektomii. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. 2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz. 3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok 4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok. 5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115. 6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160). 7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa. 8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012. 9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL. 10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. 2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok. 3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok. 4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,. 6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3. 8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26. 9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10. 10. Serkies K. (2017). "Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 212-226), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 11. Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H. (2017). "Rehabilitacja głosu i mowy po operacji krtani". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 227-239), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 12. Pruszewicz A., Obrębowski A., Kraśny J. (2018). "Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych (całkowite i częściowe laryngektomie)". W: "Wprowadzenie do neurologopedii" (s. 379-386), red. A. Obrębowski, Termedia, Poznań. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie; ćwiczenia (w tym zajęcia praktyczne); filmy z nagraniami pacjentów po laryngektomii; dyskusja dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe – wykład 5 godz., ćwiczenia -10 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.