Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonacja pozakrtaniowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-FOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonacja pozakrtaniowa
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie zagadnienia onkologopedii

- Zna i rozumie skutki laryngektomii całkowitej i innych zabiegów w przypadkach raka w obszarze orofacjalnym

- Zna i rozumie podstawy rehabilitacji głosu po laryngektomii.

Umiejętności:

- Potrafi stosować onkologopedię z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii

- Potrafi przeprowadzić diagnozowanie logopedyczne osoby po laryngektomii całkowitej

- Potrafi stworzyć odpowiedni program terapii logopedycznej dla osoby po laryngektomii całkowitej.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, jest wrażliwy na kwestię niepełnosprawności oraz szczególnej sytuacji życiowej osób po laryngektomii

- Jest gotów do współpracy z innymi specjalistami (lekarzami, psychologami, fizjoterapeutami), ma świadomość szerokiego (nie tylko logopedycznego) zakresu usprawniania osób po laryngektomii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Lipiec
Prowadzący grup: Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Wymagana obecność na zajęciach

2. Ocena aktywności i ustnych wypowiedzi słuchacza podczas zajęć

2. Ocena wypowiedzi słuchacza nt. oglądanych filmów DVD z nagraniami pacjentów po laryngektomii

3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia.

2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia.

3. Skutki laryngektomii.

ĆWICZENIA:

1. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej.

2. Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia.

3. Ćwiczenia praktyczne

z zakresu rehabilitacji głosu i mowy.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa.

2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz.

3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok

4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok.

5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115.

6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160).

7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.

8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012.

9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL.

10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,.

2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok.

3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok.

4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk.

5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,.

6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk.

7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3.

8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26.

9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie; ćwiczenia (w tym zajęcia praktyczne); filmy z nagraniami pacjentów po laryngektomii; dyskusja dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe – wykład 5 godz., ćwiczenia -10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Lipiec
Prowadzący grup: Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Wymagana obecność na zajęciach (zajęcia on-line poprzez aplikację Teams)

2. Ocena aktywności i ustnych wypowiedzi słuchacza podczas zajęć

2. Ocena wypowiedzi słuchacza nt. oglądanych filmów DVD z nagraniami pacjentów po laryngektomii

3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia.

2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia.

3. Skutki laryngektomii.

ĆWICZENIA:

1. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej.

2. Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia.

3. Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów po laryngektomii.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa.

2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz.

3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok

4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok.

5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115.

6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160).

7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.

8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012.

9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL.

10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,.

2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok.

3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok.

4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk.

5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,.

6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk.

7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3.

8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26.

9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10.

10. Serkies K. (2017). "Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 212-226), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk.

11. Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H. (2017). "Rehabilitacja głosu i mowy po operacji krtani". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 227-239),

red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk.

12. Pruszewicz A., Obrębowski A., Kraśny J. (2018). "Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych (całkowite i częściowe laryngektomie)". W: "Wprowadzenie do neurologopedii" (s. 379-386), red. A. Obrębowski, Termedia, Poznań.

Dodatkowe materiały dla studentów umieszczone w zakładce: Pliki w zespole Teams

Uwagi:

Zajęcia prowadzone on-line poprzez aplikację Teams zgodnie z terminarzem określonym w planie zajęć. Kod do grupy zajęciowej został przekazany studentom wiadomością przez USOSmail.

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie; ćwiczenia (w tym zajęcia praktyczne); filmy z nagraniami pacjentów po laryngektomii; dyskusja dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe – wykład 5 godz., ćwiczenia -10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Lipiec
Prowadzący grup: Dorota Lipiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Wymagana obecność na zajęciach

2. Ocena aktywności i ustnych wypowiedzi słuchacza podczas zajęć

2. Ocena wypowiedzi słuchacza nt. oglądanych filmów DVD z nagraniami pacjentów po laryngektomii

3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WYKŁAD:

1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia.

2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia.

3. Skutki laryngektomii.

ĆWICZENIA:

1. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej.

2. Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia.

3. Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów po laryngektomii.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa.

2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz.

3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok

4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok.

5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115.

6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160).

7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.

8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012.

9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL.

10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,.

2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok.

3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok.

4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk.

5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,.

6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk.

7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3.

8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26.

9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10.

10. Serkies K. (2017). "Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 212-226), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk.

11. Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H. (2017). "Rehabilitacja głosu i mowy po operacji krtani". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 227-239),

red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk.

12. Pruszewicz A., Obrębowski A., Kraśny J. (2018). "Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych (całkowite i częściowe laryngektomie)". W: "Wprowadzenie do neurologopedii" (s. 379-386), red. A. Obrębowski, Termedia, Poznań.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie; ćwiczenia (w tym zajęcia praktyczne); filmy z nagraniami pacjentów po laryngektomii; dyskusja dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe – wykład 5 godz., ćwiczenia -10 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)