Technologie informatyczne w pracy badawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD-1D-TEI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informatyczne w pracy badawczej |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wiedza: Zna programy do analizy danych i posiada wiedzę o dostępnych zbiorach danych. Umiejętności: Posiada umiejętności posługiwania się internetowymi platformami badawczymi, obsługi internetowych platform współpracy badawczej oraz wyszukiwania zbiorów danych do analiz. |
Pełny opis: |
1. Programy do analizy danych ilościowych. 2. Programy do analizy danych jakościowych. 3. Inne programy do analizy np. danych okulograficznych czy badań neuromarketingowych. 4. Programy do analizy dużych zbiorów danych, idee analizy dużych zbiorów danych. 5. Internetowe platformy współpracy badawczej, np.: Mendeley, Scopus. 6. Dostępne bazy danych w Polsce – np. CBOS, Diagnoza społeczna. 7. Dostępne zagraniczne bazy danych. 8. Internetowe platformy badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wywiązywanie się z bieżących zadań wykonywanych podczas zajęć. Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu końcowego przygotowanego z wykorzystaniem omawianych na zajęciach narzędzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Krejtz, Konrad Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Krejtz, Konrad Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Wybrane artykuły będą przekazane podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Konrad Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Programy do analizy danych ilościowych, zarówno komercyjne: SPSS, Statistica; jak i darmowe: PSPP, SOFA, SalStat, PAST, gretl, JASP, jamovi 2. Programy do analizy danych jakościowych, zarówno komercyjne: Maxqda, Atlas, nVivio; jak i darmowe: aquad, Cassandre, CLAN 3. Inne programy do analiz np. danych okulograficznych czy badań neuromarketingowych np. PyGaze (darmowe) 4. Praca zespołowa: Compendium plus program/y komercyjne (1-2) 5. Programy do analizy dużych zbiorów danych, oraz idee analizy dużych zbiorów danych, np. Cassandre, KNIME, lumify 6. Internetowe platformy współpracy badawczej, np.: Mendeley, Scopus, Academia, Research Gate 7. Dostępne bazy danych w Polsce – np. CBOS, Diagnoza społeczna, GUS (i urzędy statystyczne), Archiwum Danych Jakościowych, BDL, Otwarte Dane, PAN, CBS 8. Dostępne zagraniczne bazy danych, m.in. bazy uniwersytetów amerykańskich (Floryda, Pittsburgh), ElectionGuide, 9. Internetowe platformy badawcze - wybrane 2-3 darmowe oraz 2-3 komercyjne 10. Archiwa ogólne i tematyczne (wybrane), archiwa prasowe, DŻS BN 11. Google Hacking czyli wszystkie „myki” związane ze stosowaniem operatorów 12. Wyszukiwarki alternatywne dla Google. 13. Meta i Multi wyszukiwarki. 14. Wyszukiwarki naukowe, np. https://aminer.org/, http://www.opengrey.eu/, https://www.base-search.net/, https://worldwidescience.org/, https://www.refseek.com/ 15. Narzędzia projektu Knightlab do prezentacji danych: https://juxtapose.knightlab.com/; https://scene.knightlab.com/; http://soundcite.knightlab.com/; http://storyline.knightlab.com/; https://storymap.knightlab.com/; http://timeline.knightlab.com/ 16. Raportowanie online: prezi, infogram |
|
Literatura: |
Pamuła-Cieślak N. (2008). Wybrane wyszukiwarki zasobów naukowych w Internecie. Toruńskie Studia Bibliograficzne, nr 1. Inne wybrane artykuły zostaną przekazane w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Konrad Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATÓW: 1. Programy do analizy danych ilościowych, zarówno komercyjne: SPSS, Statistica; jak i darmowe: PSPP, SOFA, SalStat, PAST, gretl, JASP, jamovi 2. Programy do analizy danych jakościowych, zarówno komercyjne: Maxqda, Atlas, nVivio; jak i darmowe: aquad, Cassandre, CLAN 3. Inne programy do analiz np. danych okulograficznych czy badań neuromarketingowych np. PyGaze (darmowe) 4. Praca zespołowa: Compendium plus program/y komercyjne (1-2) 5. Programy do analizy dużych zbiorów danych, oraz idee analizy dużych zbiorów danych, np. Cassandre, KNIME, lumify 6. Internetowe platformy współpracy badawczej, np.: Mendeley, Scopus, Academia, Research Gate 7. Dostępne bazy danych w Polsce – np. CBOS, Diagnoza społeczna, GUS (i urzędy statystyczne), Archiwum Danych Jakościowych, BDL, Otwarte Dane, PAN, CBS 8. Dostępne zagraniczne bazy danych, m.in. bazy uniwersytetów amerykańskich (Floryda, Pittsburgh), ElectionGuide, 9. Internetowe platformy badawcze - wybrane 2-3 darmowe oraz 2-3 komercyjne 10. Archiwa ogólne i tematyczne (wybrane), archiwa prasowe, DŻS BN 11. Google Hacking czyli wszystkie „myki” związane ze stosowaniem operatorów 12. Wyszukiwarki alternatywne dla Google. 13. Meta i Multi wyszukiwarki. 14. Wyszukiwarki naukowe, np. https://aminer.org/, http://www.opengrey.eu/, https://www.base-search.net/, https://worldwidescience.org/, https://www.refseek.com/ 15. Narzędzia projektu Knightlab do prezentacji danych: https://juxtapose.knightlab.com/; https://scene.knightlab.com/; http://soundcite.knightlab.com/; http://storyline.knightlab.com/; https://storymap.knightlab.com/; http://timeline.knightlab.com/ 16. Raportowanie online: prezi, infogram |
|
Literatura: |
Pamuła-Cieślak N. (2008). Wybrane wyszukiwarki zasobów naukowych w Internecie. Toruńskie Studia Bibliograficzne, nr 1. Inne wybrane artykuły zostaną przekazane w czasie zajęć. |
|
Uwagi: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Obecność - 20% Aktywność w trakcie zajęć - 50% Referat/Prezentacja na uzgodniony z prowadzącym temat - 30% Wymagane minimum: 51% Oceny pozytywne: 5.0 --> 91-100% 4.5 --> 81-90% 4.0 --> 71-80% 3.5 --> 61-70% 3.0 --> 51-60% METODY DYDAKTYCZNE: Mini-wykład Prezentacja Zajęcia warsztatowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Romaniuk | |
Prowadzący grup: | Miłosz Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności związane z obsługą programów komputerowych, przydatnych w pracy badacza. |
|
Pełny opis: |
1. Zastosowanie MS Word w pisarstwie naukowym (menedżer źródeł Word, przypisy, tabele w stylu APA) 2. Zastosowanie MS Word w pisarstwie naukowym (redaktor, śledzenie zmian, komentarze, pisownia i gramatyka, Microsoft Translator, dyktafon) 3. Reference managers (Zotero, Mendeley) 4. Naukowe wyszukiwarki źródeł 5. Akademickie portale społecznościowe, internetowe platformy współpracy badawczej 6. Zastosowanie MS Excel w wizualizacji danych - tworzenie wykresów 7. Tworzenie i zarządzanie notatkami (OneNote, Microsoft Lens) 8. Programy do analizy danych ilościowych (SPSS, JASP, jamovi) 9. Programy do analizy danych jakościowych (MAXQDA, aquad, QualCoder) 10. Bazy danych 11. Przygotowanie posterów naukowych (PowerPoint, Publisher, Genial.ly) |
|
Literatura: |
Teksty i materiały przekazywane w trakcie zajęć. |
|
Uwagi: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Aktywność w trakcie zajęć - 20% Referat/Prezentacja na uzgodniony z prowadzącym temat - 40% Wkład w pisanie artykułu naukowego - 40% Wymagane minimum: 51% Oceny pozytywne: 5.0 --> 91-100% 4.5 --> 81-90% 4.0 --> 71-80% 3.5 --> 61-70% 3.0 --> 51-60% METODY DYDAKTYCZNE: Mini-wykład Prezentacja Zajęcia warsztatowe |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.