Tożsamości w supermarkecie kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3S-TSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tożsamości w supermarkecie kultury |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia kultury - badania i marketing, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Tożsamość jako nowy problem społeczny. 2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji. 3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane. 4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych. 5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości. 6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości. 7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych: bunt czy moda? Ćwiczenia: 1. Współczesne problemy z tożsamością – diagnoza sytuacji. 2. Indywidualizm w kulturze liberalnej i konsumpcyjnej. 3. Rywalizacja tożsamości w supermarkecie kultury. 4. Renesans tożsamości etnicznych i narodowych. 5. Swoi i obcy: społeczna natura obcości. 6. Żyd jako obcy - o antysemityzmie tradycyjnym i nowoczesnym w Polsce. 7. Źródła konfliktów etnicznych na wybranych przykładach. 8. Migracje wyzwaniem dla tożsamości społeczeństw przyjmujących i migrantów. 9. Kryzys migracyjny w Europie: naród etniczny vs naród obywatelski. 10. Funkcje i rodzaje nacjonalizmów (nacjonalizm banalny i gorący). 11. Tożsamości migracyjne: różnice pokoleniowe i płciowe. 12. Subkultury wykluczanych mniejszości. 13. Międzykulturowe i wewnątrzkulturowe zderzenie wartości: liberalizm kontra konserwatyzm. 14. Tożsamości religijne w wersji popkulturowej i fundamentalistycznej. 15. Fundamentalizm islamski jako tożsamość obronna i hipernowoczesna. 16. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie przemiany, jakim podlegają kultury i społeczeństwa w dobie globalizacji i wielokulturowości. Dostrzega zróżnicowanie współczesnych tożsamości zbiorowych i indywidualnych. Zna najnowszą historię europejskich migracji. Rozumie fenomen wielokulturowości zachodnich społeczeństw oraz nowe wyzwania dla tożsamości zbiorowych: po stronie społeczeństw przyjmujących i wysyłających imigrantów. Rozumie dynamikę większości i mniejszości kulturowej. Rozumie konflikt kulturowy pomiędzy liberalizmem i konserwatyzmem, relatywizmem i fundamentalizmem. Zna podstawowe wzory integracji społeczeństw wielokulturowych i wzory adaptacji imigrantów oraz ich potomków. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania dynamiki zmian identyfikacji zbiorowych w powiązaniu z globalnymi procesami społecznymi. Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny/test. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (prace domowe lub esej), sporządzenie prezentacji i wygłoszenie referatu. - Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez aktywność na zajęciach oraz merytoryczny wkład do dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Tożsamość jako nowy problem społeczny. 2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji. 3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane. 4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych. 5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości. 6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności 7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych: bunt czy moda? Ćwiczenia: 1. Współczesne problemy z tożsamością – diagnoza sytuacji. 2. Indywidualizm w kulturze liberalnej i konsumpcyjnej. 3. Rywalizacja tożsamości w supermarkecie kultury. 4. Renesans tożsamości etnicznych i narodowych. 5. Swoi i obcy: społeczna natura obcości. 6. Żyd jako obcy - o antysemityzmie tradycyjnym i nowoczesnym w Polsce. 7. Źródła konfliktów etnicznych na wybranych przykładach. 8. Migracje wyzwaniem dla tożsamości społeczeństw przyjmujących i migrantów. 9. Kryzys migracyjny w Europie: naród etniczny vs naród obywatelski. 10. Funkcje i rodzaje nacjonalizmów (nacjonalizm banalny i gorący). 11. Tożsamości migracyjne: różnice pokoleniowe i płciowe. 12. Subkultury wykluczanych mniejszości. 13. Międzykulturowe i wewnątrzkulturowe zderzenie wartości: liberalizm kontra konserwatyzm. 14. Tożsamości religijne w wersji pop-kulturowej i fundamentalistycznej. 15. Fundamentalizm islamski jako tożsamość obronna i hipernowoczesna. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa. 2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa. 3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa. 4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa. 5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018. • Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010. • Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013. • Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. • Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. • Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013. • Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. • Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. • Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018. • Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017 |
|
Uwagi: |
Wykłady odbywają się w odstępach co tygodniowych według planu zajęć na platformie MS Teams we wtorki od godz. 13.30 do 15.00 (kod do zespołu: dibk0m1) Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h Ćwiczenia: referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, praca pisemna na zaliczenie: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach. - Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Tożsamość jako nowy problem społeczny. 2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji. 3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane. 4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych. 5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości. 6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności 7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych Ćwiczenia: 1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji 2. Homo sapiens nadaje światu sens 3. Tożsamości zbiorowe w perspektywie globalnej 4. Tożsamości migracyjne: wyzwanie integracji 5. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne 6. Tożsamości migracyjne: zderzenie miedzykulturowe 7. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości 8. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne 9. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu 10. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy 11. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu 12. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii 13. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości” 14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii? 15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja” |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa. 2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa. 3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa. 4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa. 5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018. • Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010. • Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013. • Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. • Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. • Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013. • Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. • Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. • Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018. • Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017 |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h Ćwiczenia: referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium vs napisanie eseju: 30 h Egzamin pisemny w MS FORMS: 1.02.2022, godz. 13.00 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Tatiana Kanasz, Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny, kolokwium vs wejściówki oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach. - Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Tożsamość jako nowy problem społeczny. 2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji. 3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane. 4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych. 5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości. 6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności 7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych Ćwiczenia: 1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji 2. Homo sapiens nadaje światu sens 3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości 4. Tożsamości zbiorowe w perspektywie globalnej 5. Tożsamości migracyjne: imigranci z Europy Wschodniej a wewnątrzunijni migranci w Polsce – jakie problemy i wyzwania? 6. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe 7. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne 8. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości 9. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne 10. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu 11. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy 12. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu 13. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii 14. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości” 15. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii? 16. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja” |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa. 2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa. 3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa. 4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa. 5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018. • Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010. • Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013. • Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. • Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. • Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013. • Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. • Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. • Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018. • Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017 • Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h Ćwiczenia: referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium vs wejściówek: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Tatiana Kanasz, Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny, kolokwium vs wejściówki oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach. - Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Tożsamość jako nowy problem społeczny. 2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji. 3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane. 4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych. 5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości. 6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności 7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych Ćwiczenia: 1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji 2. Homo sapiens nadaje światu sens 3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości 4. Tożsamości migracyjne: imigranci z Europy Wschodniej a wewnątrzunijni migranci w Polsce – jakie problemy i wyzwania? 5. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe 6. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne 7. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości 8. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne 9. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu 10. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy 11. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu 12. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii 13. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości” 14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii? 15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja” |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa. 2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa. 3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa. 4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa. 5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018. • Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010. • Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013. • Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. • Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. • Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013. • Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. • Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. • Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018. • Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017 • Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h Ćwiczenia: referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium i wejściówek: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny, kolokwium vs wejściówki oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach. - Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Tożsamość jako nowy problem społeczny. 2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji. 3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane. 4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych. 5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości. 6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności 7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych Ćwiczenia: 1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji 2. Homo sapiens nadaje światu sens 3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości 4. Tożsamości pokoleniowe. 5. Wojny kulturowe jako kuźnia spolaryzowanych tożsamości 6. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe 7. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne 8. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości 9. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne 10. Tożsamości narodowe: między patriotyzmem a nacjonalizmem 11. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy 12. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu 13. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii 14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii? 15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja” |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa. 2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa. 3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa. 4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa. 5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018. • Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010. • Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013. • Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. • Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. • Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013. • Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. • Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. • Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018. • Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017 • Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf - Twenge Jean M., Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata, Sopot 2024. |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h Ćwiczenia: referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium i wejściówek: 30 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.