Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamości w supermarkecie kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3S-TSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tożsamości w supermarkecie kultury
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia kultury - badania i marketing, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.

2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.

3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.

4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.

5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.

6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości.

7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych: bunt czy moda?

Ćwiczenia:

1. Współczesne problemy z tożsamością – diagnoza sytuacji.

2. Indywidualizm w kulturze liberalnej i konsumpcyjnej.

3. Rywalizacja tożsamości w supermarkecie kultury.

4. Renesans tożsamości etnicznych i narodowych.

5. Swoi i obcy: społeczna natura obcości.

6. Żyd jako obcy - o antysemityzmie tradycyjnym i nowoczesnym w Polsce.

7. Źródła konfliktów etnicznych na wybranych przykładach.

8. Migracje wyzwaniem dla tożsamości społeczeństw przyjmujących i migrantów.

9. Kryzys migracyjny w Europie: naród etniczny vs naród obywatelski.

10. Funkcje i rodzaje nacjonalizmów (nacjonalizm banalny i gorący).

11. Tożsamości migracyjne: różnice pokoleniowe i płciowe.

12. Subkultury wykluczanych mniejszości.

13. Międzykulturowe i wewnątrzkulturowe zderzenie wartości: liberalizm kontra konserwatyzm.

14. Tożsamości religijne w wersji popkulturowej i fundamentalistycznej.

15. Fundamentalizm islamski jako tożsamość obronna i hipernowoczesna.

16. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie przemiany, jakim podlegają kultury i społeczeństwa w dobie globalizacji i wielokulturowości.

Dostrzega zróżnicowanie współczesnych tożsamości zbiorowych i indywidualnych.

Zna najnowszą historię europejskich migracji.

Rozumie fenomen wielokulturowości zachodnich społeczeństw oraz nowe wyzwania dla tożsamości zbiorowych: po stronie społeczeństw przyjmujących i wysyłających imigrantów.

Rozumie dynamikę większości i mniejszości kulturowej.

Rozumie konflikt kulturowy pomiędzy liberalizmem i konserwatyzmem, relatywizmem i fundamentalizmem.

Zna podstawowe wzory integracji społeczeństw wielokulturowych i wzory adaptacji imigrantów oraz ich potomków.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania dynamiki zmian identyfikacji zbiorowych w powiązaniu z globalnymi procesami społecznymi.

Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii.

Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.

Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny/test.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (prace domowe lub esej), sporządzenie prezentacji i wygłoszenie referatu.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez aktywność na zajęciach oraz merytoryczny wkład do dyskusji.

Pełny opis:

Wykład:

1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.

2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.

3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.

4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.

5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.

6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności

7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych: bunt czy moda?

Ćwiczenia:

1. Współczesne problemy z tożsamością – diagnoza sytuacji.

2. Indywidualizm w kulturze liberalnej i konsumpcyjnej.

3. Rywalizacja tożsamości w supermarkecie kultury.

4. Renesans tożsamości etnicznych i narodowych.

5. Swoi i obcy: społeczna natura obcości.

6. Żyd jako obcy - o antysemityzmie tradycyjnym i nowoczesnym w Polsce.

7. Źródła konfliktów etnicznych na wybranych przykładach.

8. Migracje wyzwaniem dla tożsamości społeczeństw przyjmujących i migrantów.

9. Kryzys migracyjny w Europie: naród etniczny vs naród obywatelski.

10. Funkcje i rodzaje nacjonalizmów (nacjonalizm banalny i gorący).

11. Tożsamości migracyjne: różnice pokoleniowe i płciowe.

12. Subkultury wykluczanych mniejszości.

13. Międzykulturowe i wewnątrzkulturowe zderzenie wartości: liberalizm kontra konserwatyzm.

14. Tożsamości religijne w wersji pop-kulturowej i fundamentalistycznej.

15. Fundamentalizm islamski jako tożsamość obronna i hipernowoczesna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.

2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.

3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.

4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.

5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018.

• Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010.

• Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013.

• Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.

• Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

• Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013.

• Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

• Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

• Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018.

• Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

• Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017

Uwagi:

Wykłady odbywają się w odstępach co tygodniowych według planu zajęć na platformie MS Teams we wtorki od godz. 13.30 do 15.00 (kod do zespołu: dibk0m1)

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, praca pisemna na zaliczenie: 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.

2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.

3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.

4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.

5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.

6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności

7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych

Ćwiczenia:

1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji

2. Homo sapiens nadaje światu sens

3. Tożsamości zbiorowe w perspektywie globalnej

4. Tożsamości migracyjne: wyzwanie integracji

5. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne

6. Tożsamości migracyjne: zderzenie miedzykulturowe

7. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości

8. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne

9. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu

10. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy

11. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu

12. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii

13. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości”

14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii?

15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja”

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.

2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.

3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.

4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.

5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018.

• Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010.

• Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013.

• Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.

• Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

• Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013.

• Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

• Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

• Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018.

• Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

• Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium vs napisanie eseju: 30 h

Egzamin pisemny w MS FORMS: 1.02.2022, godz. 13.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Tatiana Kanasz, Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny, kolokwium vs wejściówki oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.

2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.

3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.

4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.

5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.

6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności

7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych

Ćwiczenia:

1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji

2. Homo sapiens nadaje światu sens

3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości

4. Tożsamości zbiorowe w perspektywie globalnej

5. Tożsamości migracyjne: imigranci z Europy Wschodniej a wewnątrzunijni migranci w Polsce – jakie problemy i wyzwania?

6. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe

7. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne

8. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości

9. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne

10. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu

11. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy

12. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu

13. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii

14. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości”

15. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii?

16. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja”

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.

2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.

3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.

4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.

5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018.

• Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010.

• Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013.

• Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.

• Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

• Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013.

• Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

• Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

• Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018.

• Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

• Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017

• Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium vs wejściówek: 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Tatiana Kanasz, Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny, kolokwium vs wejściówki oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.

2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.

3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.

4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.

5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.

6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności

7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych

Ćwiczenia:

1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji

2. Homo sapiens nadaje światu sens

3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości

4. Tożsamości migracyjne: imigranci z Europy Wschodniej a wewnątrzunijni migranci w Polsce – jakie problemy i wyzwania?

5. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe

6. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne

7. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości

8. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne

9. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu

10. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy

11. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu

12. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii

13. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości”

14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii?

15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja”

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.

2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.

3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.

4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.

5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018.

• Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010.

• Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013.

• Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.

• Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

• Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013.

• Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

• Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

• Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018.

• Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

• Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017

• Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium i wejściówek: 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny, kolokwium vs wejściówki oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.

2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.

3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.

4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.

5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.

6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości vs kotwice pewności

7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych

Ćwiczenia:

1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji

2. Homo sapiens nadaje światu sens

3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości

4. Tożsamości pokoleniowe.

5. Wojny kulturowe jako kuźnia spolaryzowanych tożsamości

6. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe

7. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne

8. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości

9. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne

10. Tożsamości narodowe: między patriotyzmem a nacjonalizmem

11. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy

12. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu

13. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii

14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii?

15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja”

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.

2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.

3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.

4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.

5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018.

• Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010.

• Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013.

• Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.

• Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

• Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013.

• Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

• Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

• Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018.

• Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

• Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017

• Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf

- Twenge Jean M., Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata, Sopot 2024.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium i wejściówek: 30 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)