Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturowe uwarunkowania zachowań gospodarczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3S-KZG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kulturowe uwarunkowania zachowań gospodarczych
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. SC, socjologia kultury - badania i marketing, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wpływ kultury na formę i zakres przemian gospodarek na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w Europie oraz w Polsce.

2. Czynniki determinujące rozwój ekonomiczny państwa w przypadku wzajemnego przenikania się czynników gospodarczych i kulturowych. Rola odmiennych uwarunkowań historycznych oraz oddziaływania na gospodarkę czynników kulturowych.

3. Prawo, język, religia, płeć, normy i wzorce kulturowe jako czynniki różnicujące postawy, wartości i przekonania w przypadku odmiennych kultur organizacyjnych.

4. Kulturowe mechanizmy odpowiadające za zróżnicowanie kapitalizmu oraz kształtowanie się nowoczesnych systemów gospodarczych i pogłębianie się różnego rodzaju nierówności społecznych (kultura narodowa i kultura przedsiębiorczości, kultura korupcyjna i kultura korporacyjna, indywidualizm i kolektywizm).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma wiedzę na temat związków między systemami wartości w różnych kręgach kulturowych a konstruowaniem instytucjonalnych wymiarów zachowań gospodarczych.

Ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych i ekonomicznych) oraz ich kulturowych uwarunkowaniach zaistnienia.

Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej i zbiorowej aktywności i przedsiębiorczości.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii i antropologii kultury oraz socjologii ekonomicznej, pozyskiwać dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów gospodarczych w ich kontekstach kulturowych (uwarunkowaniach religijnych, obyczajowych, strukturalnych, rozumienia czasu, systemów wartości itp.).

Potrafi komunikować się z uwzględnieniem różnych wzorów kultury i z użyciem fachowej terminologii z zakresu socjologii kultury, antropologii kultury i socjologii ekonomii.

Umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski dotyczące zależności między poszczególnymi kulturami (systemami wartości) a sposobami prowadzenia aktywności gospodarczej.

Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; umie współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych o charakterze interdyscyplinarnym.

Umie samodzielnie planować i realizować proces poszerzania własnej wiedzy na temat różnych kultur i specyfiki zachodzących w ich obrębie procesów i zmian kulturowych i gospodarczych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie, że współczesna aktywność gospodarcza wykracza poza własne kręgi kulturowe i wymaga poznania innych kultur (wartości, obyczajów, norm i wzorców kulturowych) i społecznych kontekstów ich aktywności na tym polu.

Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażowania się we współpracę z przedstawicielami innych kultur na rzecz środowiska społecznego i zmiany społecznej.

Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, w tym tej jego części, która umożliwia odnoszenie zmian kulturowych i gospodarczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na oba te pytania postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy.

Pełny opis:

W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych.

Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych.

W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie.

Literatura:

J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO.

Uwagi:

Uwagi: Metody kształcenia

wykład, dyskusja

ćwiczenia, analiza zjawisk

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na oba te pytania postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy.

Pełny opis:

W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych.

Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych.

W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie.

Literatura:

J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO.

Uwagi:

Uwagi: Metody kształcenia

wykład, dyskusja

ćwiczenia, analiza zjawisk

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na te i inne pytania powiązane ze wskazanym powyżej obszarem zagadnień postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy.

Pełny opis:

W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych.

Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych.

W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie.

Literatura:

J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO.

Uwagi:

Uwagi: Metody kształcenia

wykład, dyskusja

ćwiczenia, analiza zjawisk

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)