Metody badania mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-MBM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badania mediów |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, socjologia mediów, stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Metody badania dawnych i nowych mediów. 2. Kategorie pojęciowe związane z metodami badań mediów. 3. Metody organizowania prac w mediach. 4. Wzmacnianie pozycji na rynku mediów. 5. Analiza wybranych mechanizmów ze świata mediów, marketingu i public relations. 6. Media a Internet. |
Pełny opis: |
Harmonogram semestru Tydzień 1: Wprowadzenie do metod badania mediów Cel: Zrozumienie roli metod badawczych w analizie mediów. Działania: - Krótka dyskusja: czym są media i dlaczego warto je badać? - Przegląd głównych metod: analiza treści, analiza dyskursu, badania ilościowe (statystyki), badania jakościowe (wywiady, obserwacja), badania eksperymentalne. - Ćwiczenie: studenci w grupach wybierają jedno medium (np. gazetę, kanał TV, profil w mediach społecznościowych) i proponują, jakie metody można by zastosować do jego analizy. - Zadanie domowe: Przeprowadzić prostą analizę treści jednego artykułu (np. policzyć użycie emocjonalnych słów) i przynieść wyniki. + lektury Tydzień 2-3: Analiza treści – podstawy Cel: Nauka podstawowej metody ilościowej i jakościowej analizy treści. Działania: - Tydzień 2: Teoria – czym jest analiza treści? Jak konstruować kategorie analityczne? Przykłady z prasy. - Tydzień 3: Praktyka – studenci analizują artykuły z wybranych gazet (np. liczba słów kluczowych, ton wypowiedzi, obecność określonych tematów). Tydzień 4-5: Analiza dyskursu Cel: Zrozumienie, jak język kształtuje rzeczywistość medialną. Działania: - Tydzień 4: Teoria – podstawy analizy dyskursu (Foucault, Fairclough). Kluczowe pojęcia: władza, ideologia, narracja. - Tydzień 5: Praktyka – analiza nagłówków prasowych lub postów w mediach społecznościowych pod kątem ukrytych założeń i perswazji. Zadanie domowe: Analiza krótkiego tekstu (np. felietonu) pod kątem elementów dyskursywnych. Tydzień 6-7: Badania ilościowe w mediach Cel: Wprowadzenie do statystycznego podejścia do mediów. Działania: - Tydzień 6: Teoria – kiedy używać metod ilościowych? Przykłady: analiza zasięgów, częstotliwość tematów. - Tydzień 7: Praktyka – studenci zbierają dane (np. liczba postów na dany temat w tygodniu na wybranym portalu) i przedstawiają je w formie tabeli lub wykresu. Zadanie domowe: Zebrać i opisać dane z wybranego źródła (np. liczba reklam w gazecie). Tydzień 8-9: Badania jakościowe – wywiady i obserwacja Cel: Poznanie metod pogłębionych i ich zastosowania w mediach. Działania: - Tydzień 8: Teoria – jak projektować wywiady i obserwacje? Przykłady: reakcje odbiorców na przekaz medialny. - Tydzień 9: Praktyka – symulacja: studenci przeprowadzają mini-wywiad (np. z kolegą o odbiorze reklamy) i zapisują obserwacje. Zadanie domowe: Przygotować krótki raport z symulowanego wywiadu lub obserwacji. Tydzień 10-11: Projekt badawczy – przygotowanie Cel: Integracja wiedzy w praktyce. Działania: - Tydzień 10: Wybór tematu projektu grupowego (np. analiza kampanii reklamowej, porównanie narracji w mediach, odbiór wiadomości przez odbiorców). - Tydzień 11: Projektowanie badania – studenci określają metodę, źródła danych i hipotezy. Zadanie domowe: Przygotować plan projektu (1-2 strony). Tydzień 12-13: Realizacja projektu Cel: Przeprowadzenie badania i analiza wyników. Działania: - Tydzień 12: Zbieranie danych (np. analiza tekstów, wywiady, dane liczbowe). - Tydzień 13: Obróbka wyników i przygotowanie prezentacji. Zadanie domowe: Finałowy raport i slajdy do prezentacji. Tydzień 14-15: Prezentacje i podsumowanie Cel: Ocena umiejętności i refleksja nad metodami. Działania: - Tydzień 14: Prezentacje projektów grupowych (10-15 minut + dyskusja). - Tydzień 15: Dyskusja podsumowująca: co działało, co było trudne? Jakie metody studenci widzą w swojej przyszłej pracy? Zadanie domowe: Krótka refleksja pisemna (ok. 200 słów) na temat doświadczeń z kursu. |
Literatura: |
a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział: Pojęcie mediów masowych. b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214. c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 1-68. d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13. e) Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. 2013. Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, w: Studia Medioznawcze, nr 2(53). f) Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek.2016. Dwuobszarowość badań nad mediami w Polsce, w: Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek. 2016. Media.pl. Badania nad mediami w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Libron – Filip Lohner. g) Hofman, Iwona. 2016. Historia, status i kierunki badań w naukach o mediach w Polsce, w: Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek. 2016. Media.pl. Badania nad mediami w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Libron – Filip Lohner. h) Kulczycki, Emanuel. 2009. Problem obszaru badań nauki o komunikowaniu, w: Drożdż, Michał i Ignacy Stanisław Fiut (red.). 2009. Media światem człowieka. Kielce: Wydawnictwo Jedność. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o znaczeniu socjologii mediów i jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Posiada wiedzę o metodach i narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających opisywać metody badań i organizacji mediów. Umiejętności Student/-ka potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne związane z metodami badania mediów z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi socjologicznych. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania zróżnicowanego rynku mediów oraz formułować własne opinie. Kompetencje społeczne Student/-ka respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne przy badaniu rynku mediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. - referaty – wypowiedź ustna na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat wystąpienia musi zostać ustalony z prowadzącym co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i wygłoszony w trakcie ćwiczeń. Referat powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Ocenie podlegać będą również sposób przekazywania informacji oraz źródła informacji stanowiące podstawę jego opracowania. Student zobowiązany jest do przygotowania dla wszystkich uczestników zajęć i prowadzącego konspektu wystąpienia wraz z bibliografią. - projekt – praca pisemna (grupowa) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Projekt powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Projekt stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sitek | |
Prowadzący grup: | Anna Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Metody badania dawnych i nowych mediów. 2. Kategorie pojęciowe związane z metodami badań mediów. 3. Metody organizowania prac w mediach. 4. Wzmacnianie pozycji na rynku mediów. 5. Analiza wybranych mechanizmów ze świata mediów, marketingu i public relations. 6. Media a Internet. |
|
Pełny opis: |
Kryteria zaliczenia: - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. - referat – wypowiedź ustna (40 min.) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat wystąpienia musi zostać ustalony z prowadzącym co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i wygłoszony w trakcie ćwiczeń. Referat powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Ocenie podlegać będą również sposób przekazywania informacji oraz źródła informacji stanowiące podstawę jego opracowania. Student zobowiązany jest do przygotowania dla wszystkich uczestników zajęć i prowadzącego konspektu wystąpienia wraz z bibliografią. Referat stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń. - projekt – praca pisemna (grupowa) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat pracy zostanie podany przez prowadzącego na 3 zajęciach. Projekt powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Projekt stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń. |
|
Literatura: |
a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział: Pojęcie mediów masowych. b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214. c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 1-68. d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13. e) Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. 2013. Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, w: Studia Medioznawcze, nr 2(53). f) Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek.2016. Dwuobszarowość badań nad mediami w Polsce, w: Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek. 2016. Media.pl. Badania nad mediami w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Libron – Filip Lohner. g) Hofman, Iwona. 2016. Historia, status i kierunki badań w naukach o mediach w Polsce, w: Bielak, Tomasz i Grzegorz Ptaszek. 2016. Media.pl. Badania nad mediami w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Libron – Filip Lohner. h) Kulczycki, Emanuel. 2009. Problem obszaru badań nauki o komunikowaniu, w: Drożdż, Michał i Ignacy Stanisław Fiut (red.). 2009. Media światem człowieka. Kielce: Wydawnictwo Jedność. |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, referat, projekt Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 60 h 2. Praca własna studentów - 60 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natallia Paulovich | |
Prowadzący grup: | Natallia Paulovich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.