Metodologie badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologie badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Analiza dyskursu. 2. Metodologia teorii ugruntowanej w teorii i praktyce. 3. Badania użytkowników internetu, badania w internecie (netnografia), badania za pośrednictwem Internetu. 4. Badania FGI. 5. Metoda biograficzna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje, zjawiska i instytucje społeczne. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych (raportów z badań). Potrafi współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z planowaniem i realizacją badań, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Realizując badania respektuje zasady etyki zawodowej socjologa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach. Ćwiczenia: Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego (badanie wybranej kwestii miejskiej metodą analizy dyskursu) i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w Power Point. |
|
Pełny opis: |
W tym roku osią konstytuującą większość zajęć są zagadnienia związane z kwestiami miejskimi i ich socjologicznym badaniem. Tematy: - Miasto jako obszar badań socjologicznych, metodologie, metody i techniki badania miasta, - Krytyczna analiza dyskursu, dyskurs publiczny, dyskursy miejskie, - Metodologia teorii ugruntowanej: teoretyczne założenia i praktyka badawcza; - Badania internetu i w internecie, - Fokus jako metoda badawcza, techniki projekcyjne, - Metoda biograficzna. Zajęcia będą prowadzone w blokach łączących wykłady z ćwiczeniami (4 godziny dydaktyczne) przez obie prowadzące zajęcia. Części wykładowe i ćwiczeniowe będą naprzemienne w zależności od potrzeb. Na zajęciach będziemy gościć ekspertów, którzy opowiedzą o badaniach internetu i w internecie oraz o zastosowaniu metodologii teorii ugruntowanej w praktyce badawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach. Ćwiczenia: Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w PowerPoint. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą prowadzone w blokach łączących wykłady z ćwiczeniami (4 godziny dydaktyczne) przez obie prowadzące zajęcia. Części wykładowe i ćwiczeniowe będą naprzemienne w zależności od potrzeb. Na zajęciach będziemy gościć ekspertów, którzy opowiedzą o badaniach internetu i w internecie oraz o technice analizy pól semantycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. - Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 60h godziny kontaktowe 45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat 20h przygotowanie do kolokwium; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach. Ćwiczenia: Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w PowerPoint. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą prowadzone w blokach łączących wykłady z ćwiczeniami (4 godziny dydaktyczne) przez obie prowadzące zajęcia. Części wykładowe i ćwiczeniowe będą naprzemienne w zależności od potrzeb. Na zajęciach będziemy gościć ekspertów-praktyków. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. - Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154. - Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Jolanta Lisek-Michalska i Paweł Daniłowicz. (red.) (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. - Rosaline Barbour. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Dominika Maison. (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 60h godziny kontaktowe 45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat 20h przygotowanie do kolokwium; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.