Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka kierunkowa w placówkach resocjalizacyjnych poza systemem oświaty (30 godzin)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RE-3P-PRA5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka kierunkowa w placówkach resocjalizacyjnych poza systemem oświaty (30 godzin)
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Organizacja pracy placówki (instytucji), plan pracy wychowawczej/opiekuńczej oraz sposoby jego realizacji; ogólna analiza koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych / wychowanków / osadzonych; zasady, metody i formy oddziaływań resocjalizacyjnych i wpierających podopiecznych / wychowanków/ osadzonych organizowanych w ramach procesu resocjalizacji, zawartość dokumentacji dotyczącej określonego podopiecznego / wychowanka / osadzonego, ze szczególnym uwzględnieniem anamnezy osobniczej i rodzinnej podopiecznego / wychowanka/ osadzonego, dokumentacja dotycząca obserwowanych zajęć i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy/opiekuna: obserwacja zajęć, prowadzenie zajęć zgodnie z planami kształcenia dla kierunku; obserwacja przebiegu procesu resocjalizacji oraz wsparcia wychowanka na różnych etapach funkcjonowania i podczas różnorodnych form wsparcia, wnioski z obserwacji.

DRUKI DO POBRANIA

Dokumenty należy drukować dwustronnie.

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna cele zdania oraz uwarunkowania skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych w placówce lub instytucji, w której realizuje praktykę.

Zna organizację, statut i plan pracy placówki realizującej oddziaływania resocjalizacyjne.

Zna zasady, metody, formy i środki stosowane w ramach oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w placówce.

Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa osobom podlegającym oddziaływaniom resocjalizacyjnym w placówce resocjalizacyjnej, w której realizuje praktykę.

Umiejętności

Potrafi współpracować z personelem placówki, w której realizuje praktyki oraz z opiekunem praktyk w uczelni.

Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy specjalistów zajmujących się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi, ich interakcji

z podopiecznymi i sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia resocjalizacyjne, wychowawcze i opiekuńcze.

Aktywnie identyfikuje, interpretuje i rozwiązuje problemy wychowanków oraz problemy pojawiające się w trakcie realizowanych zajęć lub oddziaływań.

Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.

Jest wrażliwy na problemy uczniów, wychowanków.

Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w grupie wychowawczej.

Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w trakcie realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych i rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych z jakimi zetknął się w czasie praktyki.

Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Chrypankowski
Prowadzący grup: Filip Chrypankowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)