Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RE-3F-MOZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Cele i zadania oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych, różnice pomiędzy tzw. "tradycyjną grypserą" a obecnym "drugim życiem". Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców. Rozpoznawanie środowiska skazanych. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym, opisuje instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym.

Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych.

Posiada wiedzę na temat metod oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych w środowisku zamkniętym.

Zna zasady współpracy placówek resocjalizacyjnych ze środowiskiem otwartym.

Zna rolę i cechy skutecznego wychowawcy resocjalizacyjnego w modelowaniu postaw i zachowań podopiecznych.

Zna przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów

resocjalizacyjnych, zna rolę superwizji w radzeniu sobie ze stresem zawodowym.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę na temat teoretycznych podstaw oddziaływań resocjalizacyjnych w celu dokonywania analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji, odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych.

Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych

(w tym socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki) w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków.

Potrafi zaprezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym, planować i realizować współpracę placówek resocjalizacyjnych ze środowiskiem otwartym.

Krytycznie ocenia metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym, dokonuje porównania z metodami stosowanymi w środowisku otwartym i zamkniętym, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych.

Analizować i stosować superwizje w pracy pedagoga resocjalizacyjnego

Kompetencje społeczne

Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie rozwiązywania problemów praktycznych związanych z procesem resocjalizacji.

Prezentuje właściwą postawę wobec wychowanków zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy.

Opiera swoją relację wychowawczą z podopiecznymi na szacunku dla każdego człowieka i wzajemnym zaufaniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Osowska-Rembecka
Prowadzący grup: Urszula Grodzka, Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)