Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-MOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Cele i zadania oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych, różnice pomiędzy tzw. "tradycyjną grypserą" a obecnym "drugim życiem". Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców. Rozpoznawanie środowiska skazanych. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym, opisuje instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych. Posiada wiedzę na temat metod oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych w środowisku zamkniętym. Zna zasady współpracy placówek resocjalizacyjnych ze środowiskiem otwartym. Zna rolę i cechy skutecznego wychowawcy resocjalizacyjnego w modelowaniu postaw i zachowań podopiecznych. Zna przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów resocjalizacyjnych, zna rolę superwizji w radzeniu sobie ze stresem zawodowym. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę na temat teoretycznych podstaw oddziaływań resocjalizacyjnych w celu dokonywania analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji, odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych. Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych (w tym socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki) w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków. Potrafi zaprezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym, planować i realizować współpracę placówek resocjalizacyjnych ze środowiskiem otwartym. Krytycznie ocenia metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym, dokonuje porównania z metodami stosowanymi w środowisku otwartym i zamkniętym, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych. Analizować i stosować superwizje w pracy pedagoga resocjalizacyjnego Kompetencje społeczne Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie rozwiązywania problemów praktycznych związanych z procesem resocjalizacji. Prezentuje właściwą postawę wobec wychowanków zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy. Opiera swoją relację wychowawczą z podopiecznymi na szacunku dla każdego człowieka i wzajemnym zaufaniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Joanna Moleda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Osowska-Rembecka | |
Prowadzący grup: | Urszula Grodzka, Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.