Metodyka oddziaływań kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-MKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań kuratora sądowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej. Organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych. Kodeks etyki kuratora sądowego. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo–wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna w zaawansowanym stopniu różnorodne uwarunkowania skuteczności oddziaływań kuratora sądowego, także wynikające z nich metodyczne założenia prowadzenia oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Zna metody, formy i treści stosowane w pracy kuratora sądowego, sposoby doboru efektywnych środków oddziaływań, typowe trudności wychowawcze, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. Zna w zaawansowanym stopniu prawne podstawy funkcjonowania systemu kurateli sądowej, oddziaływań resocjalizacyjnych; strukturę, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych, z którymi współpracują kuratorzy sądowi. Zna zasady i normy etyczne obowiązujące w ramach oddziaływań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych podejmowanych przez kuratorów sądowych. Umiejętności Potrafi projektować oddziaływania wychowawcze, resocjalizacyjne, profilaktyczne kuratorów sądowych; dobierać do zróżnicowanych potrzeb podopiecznych właściwe metody, formy, środki oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych. Potrafi analizować i stosować metodykę pracy kuratora sądowego i metodykę pracy w kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, realizować oddziaływania wychowawcze, wspierające, profilaktyczne i resocjalizacyjne, stosować poradnictwo wychowawcze i resocjalizacyjne, dokonywać ewaluacji podejmowanych oddziaływań kuratora sądowego. Potrafi podejmować odziaływania resocjalizacyjne i wychowawcze motywujące podopiecznych do zmiany oraz do świadomego i odpowiedzialnego podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych; analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów oddziaływań. Potrafi analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną; analizować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie. Podejmować skuteczną współpracę w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie oraz członków ich rodzin. Jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z innymi kuratorami, ze specjalistami, rodzinami podopiecznych lub opiekunami wychowanków i innymi członkami społeczności lokalnej. Porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, jest gotów do dialogowego rozwiązywania konfliktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.