Metodyka oddziaływań kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-MKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań kuratora sądowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej. Organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych. Kodeks etyki kuratora sądowego. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo–wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna w zaawansowanym stopniu różnorodne uwarunkowania skuteczności oddziaływań kuratora sądowego, także wynikające z nich metodyczne założenia prowadzenia oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Zna metody, formy i treści stosowane w pracy kuratora sądowego, sposoby doboru efektywnych środków oddziaływań, typowe trudności wychowawcze, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. Zna w zaawansowanym stopniu prawne podstawy funkcjonowania systemu kurateli sądowej, oddziaływań resocjalizacyjnych; strukturę, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych, z którymi współpracują kuratorzy sądowi. Zna zasady i normy etyczne obowiązujące w ramach oddziaływań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych podejmowanych przez kuratorów sądowych. Umiejętności Potrafi projektować oddziaływania wychowawcze, resocjalizacyjne, profilaktyczne kuratorów sądowych; dobierać do zróżnicowanych potrzeb podopiecznych właściwe metody, formy, środki oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych. Potrafi analizować i stosować metodykę pracy kuratora sądowego i metodykę pracy w kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, realizować oddziaływania wychowawcze, wspierające, profilaktyczne i resocjalizacyjne, stosować poradnictwo wychowawcze i resocjalizacyjne, dokonywać ewaluacji podejmowanych oddziaływań kuratora sądowego. Potrafi podejmować odziaływania resocjalizacyjne i wychowawcze motywujące podopiecznych do zmiany oraz do świadomego i odpowiedzialnego podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych; analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów oddziaływań. Potrafi analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną; analizować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie. Podejmować skuteczną współpracę w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie oraz członków ich rodzin. Jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z innymi kuratorami, ze specjalistami, rodzinami podopiecznych lub opiekunami wychowanków i innymi członkami społeczności lokalnej. Porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, jest gotów do dialogowego rozwiązywania konfliktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Karolina Lezner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków); - konstruowanie wywiadów środowiskowych oraz opracowanie przykładowych programów oddziaływań dla podopiecznych; - na zaliczenie przedmiotu TEST na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w dozorze. Tworzenie indywidualnych planów pracy z podopiecznym; 6. Wywiady środowiskowe. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Symulacja przeprowadzenia wywiadu środowiskowego; 7. Kontrolowanie wykonania obowiązków przez podopiecznych bez orzeczonego dozoru oraz inne zadania kuratorów sądowych. Obowiązki probacyjne. 8. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Lewicka-Zelent A., Lasota A. (2018) Uczestnictwo kuratora sądowego w kontaktach rodziców z dzieckiem. wybrane zagadnienia ogólne w świetle projektu kodeksu rodzinnego. Kwartalnik Probacja 2018; 1 : 5-24 Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska, M., Odolczyk, K. (2022). Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 21(2), 57–77. Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30, przygotowanie się do zajęć, lektury - 10, przygotowanie się do zaliczenia - 10, Liczba punktów ECTS: 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków); - konstruowanie wywiadów środowiskowych oraz opracowanie przykładowych programów oddziaływań dla podopiecznych; - na zaliczenie przedmiotu TEST na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w dozorze. Tworzenie indywidualnych planów pracy z podopiecznym; 6. Wywiady środowiskowe. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Symulacja przeprowadzenia wywiadu środowiskowego; 7. Kontrolowanie wykonania obowiązków przez podopiecznych bez orzeczonego dozoru oraz inne zadania kuratorów sądowych. Obowiązki probacyjne. 8. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Lewicka-Zelent A., Lasota A. (2018) Uczestnictwo kuratora sądowego w kontaktach rodziców z dzieckiem. wybrane zagadnienia ogólne w świetle projektu kodeksu rodzinnego. Kwartalnik Probacja 2018; 1 : 5-24 Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska, M., Odolczyk, K. (2022). Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 21(2), 57–77. Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 10, przygotowanie się do zaliczenia - 10, Liczba punktów ECTS: 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.