Trening technik uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-TTU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening technik uczenia się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rodzaje treningów uczenia się. Zwiększanie motywacji do uczenia się, trening motywacji. Techniki pamięciowe. Technika szybkiego czytania. Trening różnych stylów myślenia (myślenie wizualne, kreatywne, logiczne). Trening notowania i kreatywnego pisania. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w skutecznym uczeniu się. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą. wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: popularyzowania wiedzy z zakresu procesu skutecznego uczenia się i motywowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wiedza: - wejściówki - prezentacja wybranego tematu - obserwacja ćwiczeń praktycznych Umiejętności: - obserwacja ćwiczeń praktycznych - prezentacja wybranego tematu Kompetencje społeczne: - prezentacja - praca w grupach |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się. 2. Podstawy procesów uczenia się - definicje pojęcia, wybrane teorie uczenia się. 3. Neuropsychologia procesów uczenia się. 4. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce. 5. Preferencje w uczeniu się - dominacja półkulowa, sensoryczna, znaczenie doboru materiału do preferencji, korzyści i ograniczenia. 6. Diagnozowanie preferencji w uczeniu się - przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych. 7. Metody i techniki pamięciowe - różnice, wybrane metody i techniki wspierające procesy uczenia się i doskonalenie pamięci, m.in. OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, Mapy Myśli, Sketchnoting - notatki wizualne itd. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno; Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA; Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; Literatura uzupełniająca: Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność; Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes; Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; |
|
Uwagi: |
2 ECTS Metody kształcenia: - wykład - pogadanka - pokaz z omówieniem - problemowa - zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: 30 h kontaktowych 10 h przygotowanie wystąpienia (prezentacji) 10 h przygotowanie się do zajęć 10 h zapoznanie się z literaturą obowiązkową |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wiedza: - wejściówki - prezentacja wybranego tematu - obserwacja ćwiczeń praktycznych Umiejętności: - obserwacja ćwiczeń praktycznych - prezentacja wybranego tematu Kompetencje społeczne: - prezentacja - praca w grupach |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się. 2. Podstawy procesów uczenia się - definicje pojęcia, wybrane teorie uczenia się. 3. Neuropsychologia procesów uczenia się. 4. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce. 5. Preferencje w uczeniu się - dominacja półkulowa, sensoryczna, znaczenie doboru materiału do preferencji, korzyści i ograniczenia. 6. Diagnozowanie preferencji w uczeniu się - przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych. 7. Metody i techniki pamięciowe - różnice, wybrane metody i techniki wspierające procesy uczenia się i doskonalenie pamięci, m.in. OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, Mapy Myśli, Sketchnoting - notatki wizualne itd. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno; Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA; Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; Literatura uzupełniająca: Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność; Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes; Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; |
|
Uwagi: |
2 ECTS Metody kształcenia: - wykład - pogadanka - pokaz z omówieniem - problemowa - zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: 30 h kontaktowych 10 h przygotowanie wystąpienia (prezentacji) 10 h przygotowanie się do zajęć 10 h zapoznanie się z literaturą obowiązkową |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - Aktywności na zajęciach (4-5 aktywności) – waga 20% - Test na podstawie przeczytanego artykułu – waga 40% - Zaprezentowanie wybranej techniki/ metody uczenia się z powołaniem na co najmniej jedno źródło naukowe (praca w parach) – waga 40% • Przetestowanie danej techniki na słuchaczach • Zaprezentowanie wyników badań dotyczących skuteczności danej techniki • Wyjaśnienie mechanizmu działania • Zastosowanie techniki w procesie uczenia się lub nauczania • Wskazanie ograniczeń danej techniki Ocena końcowa będzie sumą wag ocen cząstkowych za poszczególne prace zaliczeniowe. Skala ocen 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
|
Pełny opis: |
Wstęp do efektywnego uczenia się - Mity dotyczące uczenia się i działania mózgu - Podstawy neuropsychologii uczenia się Strategie zapamiętywania i przetwarzania informacji - Rodzaje i mechanizmy pamięci - Poziomy przetwarzania informacji - Schematy poznawcze i ich rola w nauce - Techniki chunkingu (porcjowania informacji) Tworzenie skutecznych notatek Mind mapping, technika Cornell’a Techniki aktywnego uczenia się - Efekt testowania i samodzielne sprawdzanie wiedzy - Jak organizować powtórki? - Jak skutecznie robić notatki? - Technika Feynman’a Metapoznanie i samokontrola w procesie nauki - Jak utrzymać motywację do nauki? - Jak monitorować swój proces uczenia się? - Jak formować nawyki sprzyjające nauce? - Prokrastynacja – jak sobie z nią radzić? Organizacja nauki i zarządzanie czasem - Tworzenie indywidualnego planu nauki - Rozłożenie nauki w czasie – jak unikać nauki "na ostatnią chwilę" - Techniki zarządzania czasem (Pomodoro, Eisenhower Matrix) - Przegląd narzędzi wspierających naukę (aplikacje, platformy, AI) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Artykuły i inne opracowania wskazane przez osobę prowadzącą: Dunlosky, J. (2020). Jak uczyć uczniów jak się uczyć? Skuteczne strategie uczenia się. Fundacja Evidence Institute i Związek Nauczycielstwa Polskiego.https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2020/12/JAK-UCZYC-UCZNIOW-JAK-SIE-UCZYC%C%C1-Dunlosky-i.pdf Rosenshine, B. (2019). Zasady Nauczania. Fundacja Naukowa Evidence Institute.https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/publications/2019-zasady-nauczania-Barak-Rosenshine.pdf Szczygieł, M., & Cipora, K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja, 2(127), 53-66. Literatura uzupełniająca: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2019). 12 zasad skutecznej edukacji czyli jak uczyć aby nauczyć. Sopot: GWP. (TYLKO WYBRANE ROZDZIAŁY wskazane przez osobę prowadzącą) |
|
Uwagi: |
2 punkty ECTS Nakład pracy osób studiujących: 60 godzin - 30 godzin dydaktycznych w sali - 10 godzin dydaktycznych - przeczytanie ze zrozumieniem artkułu naukowego - 20 godzin dydaktycznych - przygotowanie prezentacji ustnej Metody kształcenia: - Metoda Jigsaw (układanka ekspercka) - Burza mózgów - Karty pracy z pytaniami naprowadzającymi/ zadaniami - Grywalizacja – kalambury, quizy (np. Kahoot, Quizlet). - Symulacje i scenariusze – odgrywanie ról np. przeprowadzenie akcji informacyjnej dla studentów/ rodziców mającej na celu zwalczanie popularnych mitów edukacyjnych - Eksperymenty klasowe – przeprowadzanie eksperymentów dotyczących skuteczności różnych metod uczenia się - Kwestionariusze i autodiagnoza – poznawanie własnych możliwości poprzez testy (np. skłonność do prokrastynacji, wiara w mity na temat uczenia się) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.