Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening technik uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-TTU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening technik uczenia się
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rodzaje treningów uczenia się. Zwiększanie motywacji do uczenia się, trening motywacji. Techniki pamięciowe. Technika szybkiego czytania. Trening różnych stylów myślenia (myślenie wizualne, kreatywne, logiczne). Trening notowania i kreatywnego pisania. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w skutecznym uczeniu się.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania;

sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą.

wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową;

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

popularyzowania wiedzy z zakresu procesu skutecznego uczenia się i motywowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza:

- wejściówki

- prezentacja wybranego tematu

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

Umiejętności:

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

- prezentacja wybranego tematu

Kompetencje społeczne:

- prezentacja

- praca w grupach

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się.

2. Podstawy procesów uczenia się - definicje pojęcia, wybrane teorie uczenia się.

3. Neuropsychologia procesów uczenia się.

4. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce.

5. Preferencje w uczeniu się - dominacja półkulowa, sensoryczna, znaczenie doboru materiału do preferencji, korzyści i ograniczenia.

6. Diagnozowanie preferencji w uczeniu się - przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych.

7. Metody i techniki pamięciowe - różnice, wybrane metody i techniki wspierające procesy uczenia się i doskonalenie pamięci, m.in. OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, Mapy Myśli, Sketchnoting - notatki wizualne itd.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno;

Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA;

Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Literatura uzupełniająca:

Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność;

Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes;

Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Uwagi:

2 ECTS

Metody kształcenia:

- wykład

- pogadanka

- pokaz z omówieniem

- problemowa

- zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

30 h kontaktowych

10 h przygotowanie wystąpienia (prezentacji)

10 h przygotowanie się do zajęć

10 h zapoznanie się z literaturą obowiązkową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza:

- wejściówki

- prezentacja wybranego tematu

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

Umiejętności:

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

- prezentacja wybranego tematu

Kompetencje społeczne:

- prezentacja

- praca w grupach

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się.

2. Podstawy procesów uczenia się - definicje pojęcia, wybrane teorie uczenia się.

3. Neuropsychologia procesów uczenia się.

4. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce.

5. Preferencje w uczeniu się - dominacja półkulowa, sensoryczna, znaczenie doboru materiału do preferencji, korzyści i ograniczenia.

6. Diagnozowanie preferencji w uczeniu się - przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych.

7. Metody i techniki pamięciowe - różnice, wybrane metody i techniki wspierające procesy uczenia się i doskonalenie pamięci, m.in. OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, Mapy Myśli, Sketchnoting - notatki wizualne itd.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno;

Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA;

Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Literatura uzupełniająca:

Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność;

Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes;

Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Uwagi:

2 ECTS

Metody kształcenia:

- wykład

- pogadanka

- pokaz z omówieniem

- problemowa

- zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

30 h kontaktowych

10 h przygotowanie wystąpienia (prezentacji)

10 h przygotowanie się do zajęć

10 h zapoznanie się z literaturą obowiązkową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)