Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening technik uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-TTU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening technik uczenia się
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rodzaje treningów uczenia się. Zwiększanie motywacji do uczenia się, trening motywacji. Techniki pamięciowe. Technika szybkiego czytania. Trening różnych stylów myślenia (myślenie wizualne, kreatywne, logiczne). Trening notowania i kreatywnego pisania. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w skutecznym uczeniu się.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania;

sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą.

wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową;

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

popularyzowania wiedzy z zakresu procesu skutecznego uczenia się i motywowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza:

- wejściówki

- prezentacja wybranego tematu

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

Umiejętności:

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

- prezentacja wybranego tematu

Kompetencje społeczne:

- prezentacja

- praca w grupach

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się.

2. Podstawy procesów uczenia się - definicje pojęcia, wybrane teorie uczenia się.

3. Neuropsychologia procesów uczenia się.

4. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce.

5. Preferencje w uczeniu się - dominacja półkulowa, sensoryczna, znaczenie doboru materiału do preferencji, korzyści i ograniczenia.

6. Diagnozowanie preferencji w uczeniu się - przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych.

7. Metody i techniki pamięciowe - różnice, wybrane metody i techniki wspierające procesy uczenia się i doskonalenie pamięci, m.in. OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, Mapy Myśli, Sketchnoting - notatki wizualne itd.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno;

Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA;

Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Literatura uzupełniająca:

Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność;

Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes;

Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Uwagi:

2 ECTS

Metody kształcenia:

- wykład

- pogadanka

- pokaz z omówieniem

- problemowa

- zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

30 h kontaktowych

10 h przygotowanie wystąpienia (prezentacji)

10 h przygotowanie się do zajęć

10 h zapoznanie się z literaturą obowiązkową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza:

- wejściówki

- prezentacja wybranego tematu

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

Umiejętności:

- obserwacja ćwiczeń praktycznych

- prezentacja wybranego tematu

Kompetencje społeczne:

- prezentacja

- praca w grupach

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się.

2. Podstawy procesów uczenia się - definicje pojęcia, wybrane teorie uczenia się.

3. Neuropsychologia procesów uczenia się.

4. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce.

5. Preferencje w uczeniu się - dominacja półkulowa, sensoryczna, znaczenie doboru materiału do preferencji, korzyści i ograniczenia.

6. Diagnozowanie preferencji w uczeniu się - przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych.

7. Metody i techniki pamięciowe - różnice, wybrane metody i techniki wspierające procesy uczenia się i doskonalenie pamięci, m.in. OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, Mapy Myśli, Sketchnoting - notatki wizualne itd.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne;

Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno;

Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA;

Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Literatura uzupełniająca:

Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność;

Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!;

Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes;

Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy;

Uwagi:

2 ECTS

Metody kształcenia:

- wykład

- pogadanka

- pokaz z omówieniem

- problemowa

- zajęcia praktyczne

Nakład pracy studenta:

30 h kontaktowych

10 h przygotowanie wystąpienia (prezentacji)

10 h przygotowanie się do zajęć

10 h zapoznanie się z literaturą obowiązkową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Korko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- Aktywności na zajęciach (4-5 aktywności) – waga 20%

- Test na podstawie przeczytanego artykułu – waga 40%

- Zaprezentowanie wybranej techniki/ metody uczenia się z powołaniem na co najmniej jedno źródło naukowe (praca w parach) – waga 40%

• Przetestowanie danej techniki na słuchaczach

• Zaprezentowanie wyników badań dotyczących skuteczności danej techniki

• Wyjaśnienie mechanizmu działania

• Zastosowanie techniki w procesie uczenia się lub nauczania

• Wskazanie ograniczeń danej techniki

Ocena końcowa będzie sumą wag ocen cząstkowych za poszczególne prace zaliczeniowe.

Skala ocen

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Pełny opis:

Wstęp do efektywnego uczenia się

- Mity dotyczące uczenia się i działania mózgu

- Podstawy neuropsychologii uczenia się

Strategie zapamiętywania i przetwarzania informacji

- Rodzaje i mechanizmy pamięci

- Poziomy przetwarzania informacji

- Schematy poznawcze i ich rola w nauce

- Techniki chunkingu (porcjowania informacji)

Tworzenie skutecznych notatek

Mind mapping, technika Cornell’a

Techniki aktywnego uczenia się

- Efekt testowania i samodzielne sprawdzanie wiedzy

- Jak organizować powtórki?

- Jak skutecznie robić notatki?

- Technika Feynman’a

Metapoznanie i samokontrola w procesie nauki

- Jak utrzymać motywację do nauki?

- Jak monitorować swój proces uczenia się?

- Jak formować nawyki sprzyjające nauce?

- Prokrastynacja – jak sobie z nią radzić?

Organizacja nauki i zarządzanie czasem

- Tworzenie indywidualnego planu nauki

- Rozłożenie nauki w czasie – jak unikać nauki "na ostatnią chwilę"

- Techniki zarządzania czasem (Pomodoro, Eisenhower Matrix)

- Przegląd narzędzi wspierających naukę (aplikacje, platformy, AI)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Artykuły i inne opracowania wskazane przez osobę prowadzącą:

Dunlosky, J. (2020). Jak uczyć uczniów jak się uczyć? Skuteczne strategie uczenia się. Fundacja Evidence Institute i Związek Nauczycielstwa Polskiego.https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2020/12/JAK-UCZYC-UCZNIOW-JAK-SIE-UCZYC%C%C1-Dunlosky-i.pdf

Rosenshine, B. (2019). Zasady Nauczania. Fundacja Naukowa Evidence Institute.https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/publications/2019-zasady-nauczania-Barak-Rosenshine.pdf

Szczygieł, M., & Cipora, K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja, 2(127), 53-66.

Literatura uzupełniająca:

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2019). 12 zasad skutecznej edukacji czyli jak uczyć aby nauczyć. Sopot: GWP. (TYLKO WYBRANE ROZDZIAŁY wskazane przez osobę prowadzącą)

Uwagi:

2 punkty ECTS

Nakład pracy osób studiujących: 60 godzin

- 30 godzin dydaktycznych w sali

- 10 godzin dydaktycznych - przeczytanie ze zrozumieniem artkułu naukowego

- 20 godzin dydaktycznych - przygotowanie prezentacji ustnej

Metody kształcenia:

- Metoda Jigsaw (układanka ekspercka)

- Burza mózgów

- Karty pracy z pytaniami naprowadzającymi/ zadaniami

- Grywalizacja – kalambury, quizy (np. Kahoot, Quizlet).

- Symulacje i scenariusze – odgrywanie ról np. przeprowadzenie akcji informacyjnej dla studentów/ rodziców mającej na celu zwalczanie popularnych mitów edukacyjnych

- Eksperymenty klasowe – przeprowadzanie eksperymentów dotyczących skuteczności różnych metod uczenia się

- Kwestionariusze i autodiagnoza – poznawanie własnych możliwości poprzez testy (np. skłonność do prokrastynacji, wiara w mity na temat uczenia się)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Korko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)