Metodyka zajęć pozalekcyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-MZL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć pozalekcyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z czasem wolnym uczniów oraz organizacją zajęć pozalekcyjnych. Zdolności i zainteresowania uczestników zajęć pozalekcyjnych (Identyfikacja zdolności i zainteresowań uczniów jako punkt wyjścia pracy na zajęciach pozalekcyjnych. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów na zajęciach pozalekcyjnych). Zagadnienie twórczej pracy uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych. Poznanie wybranych form i metod prowadzenia zajęć pozalekcyjnych. |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. Panek, A., (2002). Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. Do pobrania: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1729 2. Żelazkiewicz, M., (1980). Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław: Ossolineum. 3. Czaja - Chudyba, I., (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: - konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela; - potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do własnego rozwoju osobistego: rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się i dbałości o rozwój zainteresowań, budowania samoświadomości, samooceny, odpowiedzialności i siły psychicznej. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w procesie uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Bardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność na zajęciach - ocena czynnego uczestnictwa w zajęciach - ocena autorskiego projektu semestralnych zajęć pozalekcyjnych - ocena przeprowadzenia próbki zajęć pozalekcyjnych |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATÓW 1. Miejsce zajęć pozalekcyjnych w systemie edukacji. 2. Podstawy pedagogiki zabawy i czasu wolnego. 3. Projektowanie zajęć pozalekcyjnych (metody pracy na zajęciach pozalekcyjnych, refleksja nad realizacją zajęć pozalekcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem odkrywania i rozwijania uzdolnień). 4. Dobre praktyki w dziedzinie realizacji zajęć pozalekcyjnych. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. Panek, A., (2002). Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. Do pobrania: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1729 2. Żelazkiewicz, M., (1980). Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław: Ossolineum. 3. Czaja - Chudyba, I., (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Bardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.