Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-SZO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 6 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką zaburzeń psychicznych oraz zaburzeń rozwoju pojawiających się w różnych etapach życia człowieka, w szczególności w dzieciństwie, adolescencji i późnej dorosłości. Uczestnicy poznają uwarunkowania biopsychospołeczne tych zaburzeń oraz różnice w ich przebiegu i diagnozowaniu w zależności od fazy życia. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, np. spektrum autyzmu, zaburzeń rozwoju poznawczego, zaburzeń zachowania. U osób starszych - otępienie.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Wprowadzenie do psychopatologii rozwojowej

2. Kryteria diagnostyczne i klasyfikacje (ICD-11, DSM-5)

3. Czynniki ryzyka w różnych okresach życia - podejście transdiagnostyczne

4. Zaburzenia wieku dziecięcego: zaburzenia neurorozwojowe (ADHD, ASD, DLD, NI, trudności w uczeniu się itd.)

4. Zaburzenia emocjonalne i lękowe u dzieci (w tym mutyzm). Tiki.

5. Zaburzenia nastroju, zachowania i tożsamości w adolescencji

6. Młoda dorosłość – zaburzenia osobowości i psychotyczne

7. Zaburzenia w średnim wieku: wypalenie, depresja, uzależnienia

8. Psychologia starzenia się i psychopatologia późnej dorosłości: otępienie

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych.

Literatura:

Gałecki, P., Szulc, A (2023). Psychiatria (t.1 i 2). Edra Urban &Partner.

Sobów, T. (2010). Praktyczna psychogeriatria. Wydawnictwo Continuo.

Remberk, B. (red). (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. PZWL.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.

Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych.

Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych.

Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży i osób starszych.

Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzieży i osób starszych.

Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce.

Umiejętności

Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzieży i osób starszych.

Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.

Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie.

Metody i kryteria oceniania:

- Wykłady interaktywne

- Studium przypadku (case study)

- Dyskusje moderowane

- Praca w grupach

- Analiza materiałów wideo i narracji klinicznych

ZALICZENIE:

EGZAMIN - wynik egzaminu jest oceną końcową z przedmiotu. Test wyboru 18 pytań o wartości 1 pkt, zalicza 10 pkt.

ĆWICZENIA - praca grupowa, studium przypadku.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kochańska
Prowadzący grup: Magdalena Kochańska, Joanna Marek-Banach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)