Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-SZO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką zaburzeń psychicznych oraz zaburzeń rozwoju pojawiających się w różnych etapach życia człowieka, w szczególności w dzieciństwie, adolescencji i późnej dorosłości. Uczestnicy poznają uwarunkowania biopsychospołeczne tych zaburzeń oraz różnice w ich przebiegu i diagnozowaniu w zależności od fazy życia. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, np. spektrum autyzmu, zaburzeń rozwoju poznawczego, zaburzeń zachowania. U osób starszych - otępienie. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do psychopatologii rozwojowej 2. Kryteria diagnostyczne i klasyfikacje (ICD-11, DSM-5) 3. Czynniki ryzyka w różnych okresach życia - podejście transdiagnostyczne 4. Zaburzenia wieku dziecięcego: zaburzenia neurorozwojowe (ADHD, ASD, DLD, NI, trudności w uczeniu się itd.) 4. Zaburzenia emocjonalne i lękowe u dzieci (w tym mutyzm). Tiki. 5. Zaburzenia nastroju, zachowania i tożsamości w adolescencji 6. Młoda dorosłość – zaburzenia osobowości i psychotyczne 7. Zaburzenia w średnim wieku: wypalenie, depresja, uzależnienia 8. Psychologia starzenia się i psychopatologia późnej dorosłości: otępienie Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
Literatura: |
Gałecki, P., Szulc, A (2023). Psychiatria (t.1 i 2). Edra Urban &Partner. Sobów, T. (2010). Praktyczna psychogeriatria. Wydawnictwo Continuo. Remberk, B. (red). (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. PZWL. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych. Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych. Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych. Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży i osób starszych. Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzieży i osób starszych. Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce. Umiejętności Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzieży i osób starszych. Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem. Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne. Kompetencje społeczne Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Wykłady interaktywne - Studium przypadku (case study) - Dyskusje moderowane - Praca w grupach - Analiza materiałów wideo i narracji klinicznych ZALICZENIE: EGZAMIN - wynik egzaminu jest oceną końcową z przedmiotu. Test wyboru 18 pytań o wartości 1 pkt, zalicza 10 pkt. ĆWICZENIA - praca grupowa, studium przypadku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kochańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kochańska, Joanna Marek-Banach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.