Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pomocy psychologicznej - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-MP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pomocy psychologicznej - 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach.

4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa).

Literatura:

1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019.

2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP.

3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS.

4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna obszary zmian wymaganych w różnych formach pomocy chorym psychicznie oraz wsparcia pacjenta i jego rodziny.

Ma pogłębioną wiedzę na temat różnego rodzaju pomocy udzielanej przez psychologa klinicznego.

Rozumie działanie mechanizmów pomocowych potrzebnych do zainicjowania pożądanej zmiany w życiu pacjenta i jego rodziny.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat oferty pomocowej w przypadku różnego rodzaju problemów ze zdrowiem psychicznym.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zaproponować wskaźniki do ewaluacji skuteczności zajęć terapeutycznych.

Potrafi przygotować plan zajęć terapeutycznych dostosowanych do potrzeb pacjenta.

Potrafi zaproponować adekwatną do sytuacji rodzinnej pacjenta psychoedukację.

Potrafi posłużyć się wybranymi programami psychoprofilaktycznymi.

Kompetencje społeczne

Student/-ka dba o poprawną komunikację interpersonalną.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych.

Pełny opis:

1. Pomoc psychologiczna - definicja.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody pomocy stosowane w przypadku chorób psychicznych.

4. Psychoterapia i metody stosowane w wybranych szkołach terapeutycznych.

5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych.

Pełny opis:

1. Pomoc psychologiczna - definicja.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody pomocy stosowane w przypadku chorób psychicznych.

4. Psychoterapia i metody stosowane w wybranych szkołach terapeutycznych.

5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Magdalena Gawrych, Maryla Malewicz-Sawicka, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych.

Stosowane metody pomiaru efektów uczenia się: esej (wykład ) napisany na wybrany jeden z trzech tematów. Ocenie będą podlegać takie elementy eseju jak odniesienie do założeń teoretycznych, zastosowanie we wnioskowaniu posiadanej wiedzy psychologicznej, oryginalność podejścia do tematu.

Pełny opis:

1. Pomoc psychologiczna - definicja.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody pomocy stosowane w sytuacji gdy celem jest rozwój potraumatyczny.

4. Zapobieganie zaburzeniom psychicznym i budowanie dobrostanu.

5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia.

Literatura:

1. Psychologia Kliniczna. Cierpiałkowska L., Sęk H. 2016, PWN.

2. Kaczmarek Ł. Pozytywne interwencje psychologiczne. 2016, Zyski Ska.

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia

Szacowany nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych - 5; liczba godzin potrzebnych do przygotowywania się do zajęć - 10: liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia - 10.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka, Emilia Migała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych.

sposób pomiaru - weryfikacji efektów kształcenia - wykład: kolokwium z otwartymi pytaniami. Punktowaniu podlegają takie elementy odpowiedzi jak: odnoszenie się do treści poruszanych na wykładzie (teoria), zastosowanie wiedzy psychologicznej, oryginalność ujęcia tematu.

Pełny opis:

1. Pomoc psychologiczna - definicja.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody wspierające rozwój potraumatyczny.

4. Zapobieganie kryzysom.

5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia.

Literatura:

1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019.

2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP.

3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS.

4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora.

Uwagi:

stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach.

4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa).

Literatura:

1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019.

2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP.

3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS.

4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora.

Uwagi:

stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne.

2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych.

3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach.

4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa).

Literatura:

1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019.

2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP.

3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS.

4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora.

Uwagi:

stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)