Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-WSE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Społeczny wymiar wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi, w tym szczególnie nad dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; problematyka więzi społecznych w rodzinach, przedszkolach i szkołach, grupach rówieśniczych i ich znaczenie dla inkulturacji i uspołecznienia. Analizowanie osiągnięć edukacyjnych dzieci i uczniów w świetle podstawowych ujęć teoretycznych z obszaru socjologii edukacji. Analizowanie działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student /studentka zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu socjologii edukacji; kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem etapu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych w projektowaniu systemów wczesnej edukacji; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji.

Umiejętności

Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych problemów socjologii edukacji, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką.

Kompetencje społeczne

Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Przybylski
Prowadzący grup: Błażej Przybylski, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym);

- aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych).

UMIEJĘTNOŚCI:

- zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym);

- aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych).

KOMPETENCJE:

- zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym);

- aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej

Edukacja w zmieniającym się świecie

Nierówności edukacyjne

Ideologie edukacyjne

Młodzież - wybrane zagadnienia z pedagogiki młodzieży

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin.

2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer.

Literatura uzupełniająca:

1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo

5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021.

6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN.

7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS.

8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- dyskusje problemowe w czasie konwersatorium

- omawianie wybranych tekstów naukowych

- Dyskusje na temat przeczytanych lektur.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektur - 15

Przygotowanie do zaliczenia 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

Frekwencja, aktywny udział na zajęciach, zaliczenie pisemne

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1.Przedmiot socjologii edukacji.

2.Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej.

3.Stratyfikacja a edukacja.

4.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne.

5.Wartości i wartości edukacyjne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M.J. Szymański, Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2021.

M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015.

M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, Warszawa 2021.

M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji,Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

M.J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014.

P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja,

- metody aktywizujące.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)