Podstawy techniki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy techniki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci (uczniów). Dziecko w świecie współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy technicznej wśród dzieci. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci lub uczniów klas I- III. Zna i rozumie sytuację dziecka i ucznia klas I-III w świecie współczesnej techniki. Zna cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Zna współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. Umiejętności Student/-ka potrafi popularyzować podstawy wiedzy technicznej wśród dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III. Potrafi zapewnić warunki bezpieczeństwa dzieci i uczniów edukacji wczesnoszkolnej w otoczeniu techniki. Potrafi zademonstrować umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów związanych z techniką. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do promocji zasad bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi w przedszkolu i klasach I-III. Jest gotowy/gotowa do fachowego wspierania zainteresowania dzieci lub uczniów techniką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny). Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych. Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów. Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce. Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 30 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny). Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych. Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów. Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce. Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 20 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 40 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami edukacji technicznej. Poznają systemy klockowe, nabędą umiejętności majsterkowania niezbędnych do organizowania zajęć technicznych na poziomie przedszkolna i wczesnej edukacji. Nauczą się konstruować maszyny proste i urządzenia elektryczne. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Charakterystyka świata technicznego. Rola edukacji technicznej. Aktualny stan edukacji technicznej (w tym: domowej edukacji technicznej). Potrzeba reformy Edukacji Technicznej. Innowacja pedagogiczna i pierwsze wnioski. Blok 2. Sposoby myślenia dzieci a edukacja techniczna. Dziecięcy punkt widzenia świata urządzeń jako punkt wyjścia do organizowania skutecznej edukacji. Naturalne etapy kształtowania się wiedzy i umiejętności technicznej (okresy sensytywne). Zadatki uzdolnień technicznych dzieci. Blok 3. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne. Formy rozwijania naturalnych umiejętności dzieci. Blok 4. Majsterkowanie. Proste techniki rozwijające umiejętność posługiwania się narzędziami. Blok 5. Budowanie wiedzy technicznej - poziom maszyn prostych. Blok 6. Budowanie wiedzy technicznej - poziom elektryczności. Blok 7. Niektóre procesy technologiczne - sieć zelektryfikowana i sieć wodociągowa. Blok 8. Urządzenia bazujące na podstawowych właściwościach wody i powietrza. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 30 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami edukacji technicznej. Poznają systemy klockowe, nabędą umiejętności majsterkowania niezbędnych do organizowania zajęć technicznych na poziomie przedszkolna i wczesnej edukacji. Nauczą się konstruować maszyny proste i urządzenia elektryczne. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Charakterystyka świata technicznego. Rola edukacji technicznej. Aktualny stan edukacji technicznej (w tym: domowej edukacji technicznej). Potrzeba reformy Edukacji Technicznej. Innowacja pedagogiczna i pierwsze wnioski. Blok 2. Sposoby myślenia dzieci a edukacja techniczna. Dziecięcy punkt widzenia świata urządzeń jako punkt wyjścia do organizowania skutecznej edukacji. Naturalne etapy kształtowania się wiedzy i umiejętności technicznej (okresy sensytywne). Zadatki uzdolnień technicznych dzieci. Blok 3. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne. Formy rozwijania naturalnych umiejętności dzieci. Blok 4. Majsterkowanie. Proste techniki rozwijające umiejętność posługiwania się narzędziami. Blok 5. Budowanie wiedzy technicznej - poziom maszyn prostych. Blok 6. Budowanie wiedzy technicznej - poziom elektryczności. Blok 7. Niektóre procesy technologiczne - sieć zelektryfikowana i sieć wodociągowa. Blok 8. Urządzenia bazujące na podstawowych właściwościach wody i powietrza. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna, zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 20 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 40 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami edukacji technicznej. Poznają systemy klockowe, nabędą umiejętności majsterkowania niezbędnych do organizowania zajęć technicznych na poziomie przedszkolna i wczesnej edukacji. Nauczą się konstruować maszyny proste i urządzenia elektryczne. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Charakterystyka świata technicznego. Rola edukacji technicznej. Aktualny stan edukacji technicznej (w tym: domowej edukacji technicznej). Potrzeba reformy Edukacji Technicznej. Innowacja pedagogiczna i pierwsze wnioski. Blok 2. Sposoby myślenia dzieci a edukacja techniczna. Dziecięcy punkt widzenia świata urządzeń jako punkt wyjścia do organizowania skutecznej edukacji. Naturalne etapy kształtowania się wiedzy i umiejętności technicznej (okresy sensytywne). Zadatki uzdolnień technicznych dzieci. Blok 3. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne. Formy rozwijania naturalnych umiejętności dzieci. Blok 4. Majsterkowanie. Proste techniki rozwijające umiejętność posługiwania się narzędziami. Blok 5. Budowanie wiedzy technicznej - poziom maszyn prostych. Blok 6. Budowanie wiedzy technicznej - poziom elektryczności. Blok 7. Niektóre procesy technologiczne - sieć zelektryfikowana i sieć wodociągowa. Blok 8. Urządzenia bazujące na podstawowych właściwościach wody i powietrza. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Furmanek W. 2007, Jutro edukacji technicznej, UR, Rzeszów, - Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), zaliczenie testu. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: test. Podczas zaliczenia sprawdzana będzie wiedza studentów na temat: - znajomości celów i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci i uczniów klas I-III - twórczości konstrukcyjnej dzieci w kontekście uwarunkowań środowiskowych i osobowościowych - znajomości koncepcji i modeli edukacji technicznej w Polsce i na świecie (przede wszystkim koncepcję Friedricha Fröbla, skandynawskiego Slojdu i jego polskiej adaptacji Władysława Przanowskiego, szkoła eksperymentalna J. Deweya i współczesna koncepcja STEAM). Zagadnienia te będą sprawdzane w formie testu (30 pytań). Uzyskanie - 26 - 30 pkt oznacza ocenę bardzo dobrą, - 20 - 25 pkt oznacza ocenę dobrą - 15 - 19 pkt oznacza ocenę dostateczną - mniej niż 14 pkt oznacza otrzymanie oceny niedostatecznej Zakłada się następujący nakład pracy studenta podczas realizacji przedmiotu: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 30 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami edukacji technicznej. Poznają systemy klockowe, nabędą umiejętności majsterkowania niezbędnych do organizowania zajęć technicznych na poziomie przedszkolna i wczesnej edukacji. Nauczą się konstruować maszyny proste i urządzenia elektryczne. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Charakterystyka świata technicznego. Rola edukacji technicznej. Aktualny stan edukacji technicznej (w tym: domowej edukacji technicznej). Potrzeba reformy Edukacji Technicznej. Innowacja pedagogiczna i pierwsze wnioski. Blok 2. Sposoby myślenia dzieci a edukacja techniczna. Dziecięcy punkt widzenia świata urządzeń jako punkt wyjścia do organizowania skutecznej edukacji. Naturalne etapy kształtowania się wiedzy i umiejętności technicznej (okresy sensytywne). Zadatki uzdolnień technicznych dzieci. Blok 3. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne. Formy rozwijania naturalnych umiejętności dzieci. Blok 4. Majsterkowanie. Proste techniki rozwijające umiejętność posługiwania się narzędziami. Blok 5. Budowanie wiedzy technicznej - poziom maszyn prostych. Blok 6. Budowanie wiedzy technicznej - poziom elektryczności. Blok 7. Niektóre procesy technologiczne - sieć zelektryfikowana i sieć wodociągowa. Blok 8. Urządzenia bazujące na podstawowych właściwościach wody i powietrza. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Furmanek W. 2007, Jutro edukacji technicznej, UR, Rzeszów, - Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), zaliczenie testu. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: test. Podczas zaliczenia sprawdzana będzie wiedza studentów na temat: - znajomości celów i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci i uczniów klas I-III - twórczości konstrukcyjnej dzieci w kontekście uwarunkowań środowiskowych i osobowościowych - znajomości koncepcji i modeli edukacji technicznej w Polsce i na świecie (przede wszystkim koncepcję Friedricha Fröbla, skandynawskiego Slojdu i jego polskiej adaptacji Władysława Przanowskiego, szkoła eksperymentalna J. Deweya i współczesna koncepcja STEAM). Zagadnienia te będą sprawdzane w formie testu (30 pytań). Uzyskanie - 26 - 30 pkt oznacza ocenę bardzo dobrą, - 20 - 25 pkt oznacza ocenę dobrą - 15 - 19 pkt oznacza ocenę dostateczną - mniej niż 14 pkt oznacza otrzymanie oceny niedostatecznej Zakłada się następujący nakład pracy studenta podczas realizacji przedmiotu: Godziny kontaktowe: 20 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 40 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami edukacji technicznej. Poznają systemy klockowe, nabędą umiejętności majsterkowania niezbędnych do organizowania zajęć technicznych na poziomie przedszkolna i wczesnej edukacji. Nauczą się konstruować maszyny proste i urządzenia elektryczne. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Charakterystyka świata technicznego. Rola edukacji technicznej. Aktualny stan edukacji technicznej (w tym: domowej edukacji technicznej). Potrzeba reformy Edukacji Technicznej. Innowacja pedagogiczna i pierwsze wnioski. Blok 2. Sposoby myślenia dzieci a edukacja techniczna. Dziecięcy punkt widzenia świata urządzeń jako punkt wyjścia do organizowania skutecznej edukacji. Naturalne etapy kształtowania się wiedzy i umiejętności technicznej (okresy sensytywne). Zadatki uzdolnień technicznych dzieci. Blok 3. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne. Formy rozwijania naturalnych umiejętności dzieci. Blok 4. Majsterkowanie. Proste techniki rozwijające umiejętność posługiwania się narzędziami. Blok 5. Budowanie wiedzy technicznej - poziom maszyn prostych. Blok 6. Budowanie wiedzy technicznej - poziom elektryczności. Blok 7. Niektóre procesy technologiczne - sieć zelektryfikowana i sieć wodociągowa. Blok 8. Urządzenia bazujące na podstawowych właściwościach wody i powietrza. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Furmanek W. 2007, Jutro edukacji technicznej, UR, Rzeszów, - Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), zaliczenie testu. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: test. Podczas zaliczenia sprawdzana będzie wiedza studentów na temat: - znajomości celów i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci i uczniów klas I-III - twórczości konstrukcyjnej dzieci w kontekście uwarunkowań środowiskowych i osobowościowych - znajomości koncepcji i modeli edukacji technicznej w Polsce i na świecie (przede wszystkim koncepcję Friedricha Fröbla, skandynawskiego Slojdu i jego polskiej adaptacji Władysława Przanowskiego, szkoła eksperymentalna J. Deweya i współczesna koncepcja STEAM). Zagadnienia te będą sprawdzane w formie testu (30 pytań). Uzyskanie - 26 - 30 pkt oznacza ocenę bardzo dobrą, - 20 - 25 pkt oznacza ocenę dobrą - 15 - 19 pkt oznacza ocenę dostateczną - mniej niż 14 pkt oznacza otrzymanie oceny niedostatecznej Zakłada się następujący nakład pracy studenta podczas realizacji przedmiotu: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 30 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami edukacji technicznej. Poznają systemy klockowe, nabędą umiejętności majsterkowania niezbędnych do organizowania zajęć technicznych na poziomie przedszkolna i wczesnej edukacji. Nauczą się konstruować maszyny proste i urządzenia elektryczne. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Charakterystyka świata technicznego. Rola edukacji technicznej. Aktualny stan edukacji technicznej (w tym: domowej edukacji technicznej). Potrzeba reformy Edukacji Technicznej. Innowacja pedagogiczna i pierwsze wnioski. Blok 2. Sposoby myślenia dzieci a edukacja techniczna. Dziecięcy punkt widzenia świata urządzeń jako punkt wyjścia do organizowania skutecznej edukacji. Naturalne etapy kształtowania się wiedzy i umiejętności technicznej (okresy sensytywne). Zadatki uzdolnień technicznych dzieci. Blok 3. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne. Formy rozwijania naturalnych umiejętności dzieci. Blok 4. Majsterkowanie. Proste techniki rozwijające umiejętność posługiwania się narzędziami. Blok 5. Budowanie wiedzy technicznej - poziom maszyn prostych. Blok 6. Budowanie wiedzy technicznej - poziom elektryczności. Blok 7. Niektóre procesy technologiczne - sieć zelektryfikowana i sieć wodociągowa. Blok 8. Urządzenia bazujące na podstawowych właściwościach wody i powietrza. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Furmanek W. 2007, Jutro edukacji technicznej, UR, Rzeszów, - Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), zaliczenie testu. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: test. Podczas zaliczenia sprawdzana będzie wiedza studentów na temat: - znajomości celów i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci i uczniów klas I-III - twórczości konstrukcyjnej dzieci w kontekście uwarunkowań środowiskowych i osobowościowych - znajomości koncepcji i modeli edukacji technicznej w Polsce i na świecie (przede wszystkim koncepcję Friedricha Fröbla, skandynawskiego Slojdu i jego polskiej adaptacji Władysława Przanowskiego, szkoła eksperymentalna J. Deweya i współczesna koncepcja STEAM). Zagadnienia te będą sprawdzane w formie testu (30 pytań). Uzyskanie - 26 - 30 pkt oznacza ocenę bardzo dobrą, - 20 - 25 pkt oznacza ocenę dobrą - 15 - 19 pkt oznacza ocenę dostateczną - mniej niż 14 pkt oznacza otrzymanie oceny niedostatecznej Zakłada się następujący nakład pracy studenta podczas realizacji przedmiotu: Godziny kontaktowe: 20 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 40 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.