Organizacja środowiska uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-OSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja środowiska uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I-III szkoły podstawowej. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania uczniów klas I-III (różnorodne sposoby organizacji przestrzeni klasy – ustawienia stołów i krzeseł, umiejscowienie pomocy edukacyjnych, uczenie się poza klasą, itp.). Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów (w tym szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), jak i grupy. Uczeń jako współorganizator środowiska uczenia się. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I–III szkoły podstawowej; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów. Umiejętności Student /studentka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju uczniów w klasach I-III, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój. Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się – w klasie, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się. Student /studentka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój uczniów i proces uczenia się oraz podejmowane działania pedagogiczne. Student /studentka jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji. Student /studentka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej na rzecz organizacji procesu uczenia się uczniów i zapewnienia jakości pracy szkoły. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowisko uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Metody organizacji zajęć: Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, praca samokształceniowa Zaliczenia zajęć i pomiaru efektów kształcenia w trybie zdalnym/stacjonarnym: - Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, - Przygotowanie wybranego narzędzia wychowawczej pracy nauczyciela |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowisko uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. 1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. 2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej.(2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej. (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (4h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. warsztaty 5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty 6. Prezentacja projektów studenckich (2h) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie "Organizacja środowisko uczenia się". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczane będzie literatura do zajęć. Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajeciach: 15h Praca samokształceniowa na platformie TEAMS (prezentacje, literatura, zadania) 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej 45h INFORMACJA O PRACY ZDALNEJ: praca samokształceniowa, zadania i ćwiczenia platforma TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje multimedialne, zajęcia zdalne. Konsultacje indywidualne CZAT na platformie TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowisko uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Metody organizacji zajęć: Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, metody aktywizujące Zaliczenia zajęć i pomiaru efektów kształcenia w trybie zdalnym/stacjonarnym: - Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, - Przygotowanie wybranego narzędzia wychowawczej pracy nauczyciela |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowisko uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. 1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. 2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej.(2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej. (3h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 4. Organizacja przestrzeni społeczno-edukacyjnej klasy szkolnej (3h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Metody wspomagające rozwój ucznia. Metody wspierające naukę czytania i pisania. 5. Prezentacja autorskich projektów studenckich.(3h) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie "Organizacja środowisko uczenia się". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczane będzie literatura do zajęć. Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajeciach: 15h Praca samokształceniowa na platformie TEAMS (prezentacje, literatura, zadania) 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej 45h INFORMACJA O PRACY ZDALNEJ: praca samokształceniowa, zadania i ćwiczenia platforma TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje multimedialne, zajęcia zdalne. Konsultacje indywidualne CZAT na platformie TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W TRYBIE ZDALNYM: • Aktywne uczestnictwo zajęciach • Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, • Wykonywanie ćwiczeń i zadań na zajęciach # punkty ECTS Nakład pracy studenta Obecność na zajęciach 15h Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h Zapoznanie się z literaturą 25h Wykonywanie zadań i ćwiczeń 10h Uwagi: Jeżeli ktoś z Państwa nie będzie mógł zalogować się do wirtualnej klasy "Organizacja środowiska uczenia się" proszę o bezzwłoczny kontakt ze mną na czacie indywidualnym. Klasa zostanie utworzona na dwa dni przed pierwszymi zajęciami. |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowiska uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne w trybie rzeczywistym zgodnie z planem, zajęć. Uruchomiony został indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. 1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. 2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (4h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty 5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty 6. Prezentacja projektów studenckich (2h) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ w trybie zdalnym: Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, metody aktywizujące SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W TRYBIE ZDALNYM: • Aktywne uczestnictwo zajęciach • Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, • Wykonywanie ćwiczeń i zadań na zajęciach |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Organizacja środowiska uczenia się". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne w trybie rzeczywistym zgodnie z planem, zajęć. Uruchomiony został indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. 1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. 2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (3h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty 5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
liczba punktów ECTS 3 Nakład pracy studenta Obecność na zajęciach 12h Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h Zapoznanie się z literaturą 25h Wykonywanie zadań i ćwiczeń 13h Uwagi: Jeżeli ktoś z Państwa nie będzie mógł zalogować się do wirtualnej klasy "Organizacja środowiska uczenia się" proszę o bezzwłoczny kontakt ze mną na czacie indywidualnym. Klasa zostanie utworzona na dwa dni przed pierwszymi zajęciami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: • Aktywne uczestnictwo zajęciach • Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, • Wykonywanie ćwiczeń i zadań na zajęciach METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ : Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, metody aktywizujące |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć. 2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (4h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty 5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty 6. Prezentacja projektów studenckich (2h) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Obecność na zajęciach 15h Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h Zapoznanie się z literaturą 25h Wykonywanie zadań i ćwiczeń 10h Uwagi: W przypadku podjęcia decyzji przez Rektora Uczelni o powrocie do pracy zdalnej. Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie zostanie utworzona wirtualna klasa. Zajęcia w czasie trwania zajęć online odbywają się zgodnie z planem stacjonarnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA : • Aktywne uczestnictwo zajęciach • Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu klasy szkolnej, • Wykonywanie ćwiczeń i zadań na zajęciach METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ : Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, metody aktywizujące |
|
Pełny opis: |
1. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.) 2. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3 3. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (3h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty 4. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS. Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN. Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK. Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie. Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159. Literatura dodatkowa: Petty, G. (2009). Teaching Today: A Practical Guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Wojciszke, B. (2016). Psychologia sołeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Ziemowit, W. (1998). Psychologia uczenia się, t. I, . Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Obecność na zajęciach 15h Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h Zapoznanie się z literaturą 25h Uwagi: W przypadku podjęcia decyzji przez Rektora Uczelni o powrocie do pracy zdalnej. Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie zostanie utworzona wirtualna klasa. Zajęcia w czasie trwania zajęć online odbywają się zgodnie z planem stacjonarnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.