Metodologia badań pedagogicznych i analiza tekstu naukowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań pedagogicznych i analiza tekstu naukowego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metody, techniki i narzędzia badawcze (konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych do badań na etapie wczesnej edukacji). Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego we wczesnej edukacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych; koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań, znaczenie i sposób budowania teorii w badaniach naukowych; potrafi dokonać analizy tekstu naukowego. Zna i rozumie rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym: reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych. Zna i rozumie cechy, styl i redagowanie tekstów naukowych, cel i strukturę pracy dyplomowej; wybór pola badawczego w kontekście wiedzy osobistej i naukowej, technikę pracy naukowej, dobór i selekcję literatury, formy analizy materiałów źródłowych, formy prezentacji wyników badań i doniesień naukowych z literatury, ocenę i krytykę dostępnych źródeł teoretycznych, umiejętność wywodu i siłę argumentacji, problemy etyczne w pisaniu pracy magisterskiej. Zna i rozumie metodologię prowadzenia badań naukowych; zastosowanie wiedzy i umiejętności metodologicznych we własnym projekcie badawczym, w tym: wybór strategii badawczej, sformułowanie celu i przedmiotu badań, opracowanie metod i techniki badań, sformułowanie problematyki badań, przygotowanie narzędzi badawczych, dobór próby badawczej, teren i przebieg badań; zasady prowadzenia badań empirycznych; sposoby analizy wyników badań; sposoby prezentacji wyników badań oraz proces wnioskowania. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować proces badań; umiejętnie dobrać narzędzia badawcze. Potrafi krytycznie przeanalizować raport z badań. Potrafi dobrać literaturę i materiały źródłowe adekwatne do problemu pracy dyplomowej. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań. Jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat prowadzenia badań ilościowych i jakościowych a także rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii badań oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Student potrafi opracować koncepcję badań, dobrać istniejące narzędzia badawcze a także zbudować własne (np. ankietę), zaprojektować i przeprowadzić eksperyment pedagogiczny. Student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych i jakościowych oraz zinterpretować wyniki badań w publikacjach naukowych. Student zna zasady konstruowania raportów z badań ilościowych i tworzenia opisów narracyjnych z badań jakościowych. |
|
Pełny opis: |
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; - etapy procesu badawczego; aspekty etyczne badań naukowych; - zasady projektowania badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; - zmienne i jej rodzaje; operacjonalizacja zmiennych; tworzenie wskaźników; skale pomiarowe; - rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych; - trafność i rzetelność pomiaru; - dobór i tworzenie narzędzi pomiarowych w badaniach ilościowych i jakościowych; - projektowanie i przeprowadzanie eksperymentu pedagogicznego; - budowa skali/kwestionariusza/ testu psychologicznego/ pedagogicznego jako narzędzia badawczego; - konstruowanie kwestionariusza ankiety; rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych; - wywiad jako narzędzie jakościowe; - kodowanie danych ilościowych i jakościowych; - podstawowa analiza danych ilościowych i jakościowych - konstruowanie raportów z badań ilościowych i tworzenie opisów narracyjnych z badań jakościowych - prezentacja wyników badań ilościowych. |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) -metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) -eksperyment pedagogiczny w klasie -konstruowanie badania ilościowego i anonimowa ocena rówieśnicza -konstruowanie kwestionariusza ankiety -ocenianie gotowego kwestionariusza ankiety - analiza danych jakościowych -Zaplanowanie, przeprowadzenie i opis mini-badania ilościowego w postaci postera naukowego Nakład pracy: 30 h kontaktowych 20 h przygotowanie się do testu 40 h przygotowanie projektu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Gop | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Konrad Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika badań w pedagogice. Metody, techniki i narzędzia badawcze (konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych do badań na etapie wczesnej edukacji. Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego we wczesnej edukacji. Analiza tekstów empirycznych. |
|
Pełny opis: |
Specyfika badań w pedagogice. Metody, techniki i narzędzia badawcze (konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych do badań na etapie wczesnej edukacji. Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego we wczesnej edukacji. Analiza naukowych tekstów empirycznych. |
|
Literatura: |
J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy: 30 h kontaktowych 20 h przygotowanie się do testu 40 h przygotowanie projektu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak, Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia na ocenę: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z testu śródsemestralnego "open book" i z mini-projektu badawczego na koniec semestru). Waga poszczególnych komponentów: - test śródsemestralny typu "open book" (praca indywidualna) - 50% oceny końcowej; - mini-projekt badawczy (praca w parach lub grupach 3-osobowych) - 50% oceny końcowej; Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
|
Pełny opis: |
- Metoda naukowa w edukacji - Podejście ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych - Etapy procesu badawczego - Gdzie szukać inspiracji do badań? - Gdzie i jak szukać literatury przedmiotu? - Typy i wiarygodność prac naukowych; - Formułowanie pytań i hipotez badawczych - Czym jest zmienna i jakie są jej rodzaje? - Schematy badawcze; - Operacjonalizacja zmiennych i tworzenia wskaźników zmiennych; - Skale pomiarowe; - Rzetelność i trafność pomiaru; - Omówienie wybranych metod zbierania danych ilościowych i jakościowych (np., kwestionariusz ankiety, wywiad fokusowy) - Próba i populacja; - Wielkość i reprezentatywność próby; - Techniki doboru próby; - Raportowanie badań ilościowych; - Struktura i charakterystyka artykułu naukowego; |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Warunek zaliczenia na ocenę i sposób oceniania efektów kształcenia podany będzie przez osoby prowadzące konkretne grupy ćwiczeniowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Specyfika badań w pedagogice. Metody, techniki i narzędzia badawcze (konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych do badań na etapie wczesnej edukacji. Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego we wczesnej edukacji. Analiza tekstów empirycznych. Warunek zaliczenia: projekt zaliczeniowy Projekt badawczy powinien zawierać: -jasno sformułowany problem badawczy -krótki opis badanego zjawiska wraz z adekwatną literaturą -uzasadnienie wyboru metod(y) wraz z literaturą -informację o sposobie doboru próby -omówienie najważniejszych kwestii etycznych związanych z badaniem -załączniki, np.: scenariusze (wywiadu, obserwacji itp.), kwestionariusze ankiety lub inne narzędzia badawcze. Łącznie objętość tekstu nie powinna przekraczać 2000 słów (nie licząc strony tytułowej oraz bibliografii) +/- 10%. Maksymalnie uzyskać można 15 punktów 14-15 pkt - ocena bardzo dobra 10-13 pkt - ocena dobra 9-8 pkt - ocena dostateczna Zaliczenia nie uzyskają prace ocenione na mniej niż 7 punktów, zawierające plagiat lub prace niekompletne i bez wymaganych załączników. Dodatkowe punkty (maksymalnie dwa) uzyskać można dzięki aktywności na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
- Metoda naukowa w edukacji - Podejście ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych - Etapy procesu badawczego - Gdzie szukać inspiracji do badań? - Gdzie i jak szukać literatury przedmiotu? - Typy i wiarygodność prac naukowych; - Formułowanie pytań i hipotez badawczych - Czym jest zmienna i jakie są jej rodzaje? - Schematy badawcze; - Operacjonalizacja zmiennych i tworzenia wskaźników zmiennych; - Skale pomiarowe; - Rzetelność i trafność pomiaru; - Omówienie wybranych metod zbierania danych ilościowych i jakościowych (np., kwestionariusz ankiety, wywiad fokusowy) - Próba i populacja; - Wielkość i reprezentatywność próby; - Techniki doboru próby; - Raportowanie badań ilościowych i jakościowych; - Struktura i charakterystyka artykułu naukowego; - Wyzwania etyczne w prowadzeniu badań z udziałem ludzi; |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jemielniak, D., & PWN, W. N. (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - praca zespołowa (rozwiązywanie przykładowych problemów badawczych, przygotowanie pomysłów na przeprowadzenie badań) - krytyczna analiza tekstu naukowego (literatura na zajęcia oraz umiejętność wyszczególnienia technicznych i formalnych elementów tekstu naukowego) - debaty oksfordzkie i dyskusje w grupach - elementy wykładowe - moduły problemowe - filmy edukacyjne Nakład pracy osoby studiującej: 15 h - godziny kontaktowe 15 h - zapoznanie się z zalecaną literaturą przedmiotu; czytanie tekstów naukowych 15 h - przygotowanie do zajęć 25 h - przygotowanie projektu badawczego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak, Ewelina Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena efektów kształcenia: - test na koniec semestru (praca indywidualna) - 50% oceny końcowej; - mini-projekt badawczy (praca w parach lub grupach 3-osobowych) - 50% oceny końcowej; Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
|
Pełny opis: |
Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; - etapy procesu badawczego, aspekty etyczne badań naukowych, rola paradygmatu w jakościowych badaniach pedagogicznych, założenia badań naukowych i konstytutywne cechy badań jakościowych; - zasady projektowania badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; - zmienne i jej rodzaje; operacjonalizacja zmiennych; tworzenie wskaźników; skale pomiarowe; - rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych; - dobór próby badawczej do badań jakościowych; - trafność i rzetelność badań naukowych, - wybór strategii badań, metod, technik i konstruowanie narzędzia do zbierania danych, - analiza metod: etnografia, netnografia, voice-based research, arts-based research - projektowanie i przeprowadzanie eksperymentu pedagogicznego; - konstruowanie harmonogramu badań naukowych; - konstruowanie kwestionariusza ankiety jako narzędzia ilościowego; - konstruowanie matrycy wywiadu i kategorii analitycznych w badań jakościowych; - wywiady indywidualne wywiady pogłębione IDI i fokusowe w badaniach jakościowych; - kodowanie danych ilościowych i jakościowych; - analiza danych ilościowych i jakościowych; - konstruowanie raportu z badań naukowych i przedstawienie wyników z badań; - struktura i charakterystyka artykułu naukowego; - analiza artykułu naukowego - szczegółowa analiza literatury metodologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell, J. W., & Gilewicz, J. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Borowska-Beszta, B. (2005). Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) – szkice metodologiczne. Kraków. Ciechowska, M., & Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2009). Metody badań jakościowych (t. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hammersley, M., & Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka. Jemielniak, D., & Wydawnictwo Naukowe PWN (Eds.). (2012). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin. Lichtman, M. (2006). Qualitative research in education: A user’s guide. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Żak". Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Rubacha, K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych. W: Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (Red.), Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki (ss. 234-256). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych (M. Głowacka-Grajper & J. Ostrowska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Urbaniak-Zając, D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. W: Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (Red.), Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki (ss. 345-367). Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: - rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) - metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) - eksperyment pedagogiczny, netnografia, etnografia, voice-based research, arts-based research - konstruowanie badania w strategii badań jakościowych i ilościowych - konstruowanie harmonogramu badań, kwestionariusza ankiety i matrycy wywiadu - analiza metod i technik badawczych i triangulacja w badaniach naukowych - aktywne uczestnictwo w wywiadzie: indywidualne wywiady pogłębione IDI i fokusowe - obserwacja uczestnicząca - analiza wyników z badań i opracowanie wyników badań - holistyczna analiza literatury metodologicznej, połączona z jej omówieniem Nakład pracy osób studiujących: 30 h - godziny kontaktowe 15 h - zapoznanie się z zalecaną literaturą przedmiotu; czytanie tekstów naukowych 10 h - przygotowanie do zajęć 15 h - przygotowanie projektu badawczego 20 h – przygotowanie do testu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia na ocenę: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z testu i projektu badawczego na koniec semestru). Waga poszczególnych komponentów: • Test (praca indywidualna) - 50% oceny końcowej • Projekt badawczy (praca w zespołach 4-osobowych) - 50% oceny końcowej Skala ocen: • 51% – 60% – dostateczny (3) • 61% – 70% – dostateczny plus (3+) • 71% – 80% – dobry (4) • 81% – 90% – dobry plus (4+) • 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
|
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na kształtowaniu umiejętności prowadzenia badań społecznych i edukacyjnych, obejmując metody ilościowe i jakościowe oraz ich zastosowanie w praktyce. Studenci zdobywają wiedzę na temat poszczególnych etapów procesu badawczego, metod, technik i narzędzi badawczych, takich jak konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych, testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji i narzędzi socjometrycznych, zwłaszcza w badaniach dotyczących wczesnej edukacji. Omawiane są sposoby prezentacji wyników badań oraz zasady przygotowywania różnych form tekstów naukowych. Kurs kładzie nacisk na poznanie metodologicznych i kulturowych podstaw badań, paradygmatów badawczych oraz strategii stosowanych w badaniach społecznych i edukacyjnych. Studenci uczą się rozpoznawania i stosowania kryteriów jakości badań, takich jak trafność, rzetelność, reprezentatywność, oraz zasad triangulacji metod badawczych i źródeł danych. Zajęcia obejmują również praktyczne aspekty redagowania tekstów naukowych, w tym wybór pola badawczego, analizę i selekcję literatury, opracowanie struktury argumentacji i interpretację wyników. Studenci nabywają umiejętności przygotowania prac dyplomowych oraz poznają zasady etyczne obowiązujące w badaniach i pisaniu prac naukowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Literatura uzupełniająca: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Elementy wykładowe Dyskusje tematyczne Analiza przypadków badawczych Filmy edukacyjne Praca zespołowa nad projektami badawczymi Nakład pracy osoby studiującej: Godziny kontaktowe: 15 h Zapoznanie się z literaturą: 15 h Przygotowanie do zajęć: 10 h Przygotowanie projektu badawczego: 25 h Przygotowanie do testu: 10 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.