Ewaluacja i ocena w edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-EOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ewaluacja i ocena w edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w klasach I-III szkoły podstawowej. Cele oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. Funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. Funkcje i rodzaje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. Uczestnictwo ucznia w młodszym wieku szkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w klasach I-III; system zapewnienia jakości pracy szkoły. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w klasach I–III szkoły podstawowej, w tym: cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania; uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości pracy szkoły; proces ewaluacji w szkole; metody i techniki ewaluacyjne. Umiejętności Student/-ka potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój ucznia. Potrafi wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej na rzecz uczniów, w celu ewaluacji procesu wychowawczego, opiekuńczego i edukacyjnego w szkole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studentek/Studentów/ we wspólne uczenie się, praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
1.Cele i funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. 2. System oceniania i rodzaje oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. 3. Proces i konsekwencje oceniania ucznia w klasach I-III. Prawa i błędy w procesie oceniania. 4. Nowe spojrzenie na ocenianie kształtujące. 5. Informacja zwrotna w relacjach nauczyciela z uczniem jako narzędzie wzajemnego uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borek, A.,Tędziagolska, M. 3P – Prosta, praktyczna i potrzebna. Ewaluacja w szkole i przedszkolu Materiały edukacyjne i narzędzia badawcze dla nauczycielek i nauczycieli. https://docplayer.pl/18824931-Ewaluacja-w-szkole-i-przedszkolu.html 2. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/media/3000420/cwikla-ocena_opisowa-2.pdf 3. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J.Bałachowicz, E.Ćwikła, M.Krasuska-Betiuk, M.Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4.Ćwikła, E. (2019). Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki, W: M.Wiśniewska-Kin, J.Bonar, A. Buła (red.). Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice-rozpoznania-perspektywy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. 6.Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Literatura uzupełniająca: 1.Choroszczyńska, M., Dotka, M., Konopka, I., Zwierzyńska, E. (2015) Ocenianie w klasach I-III, ORE. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/751/Ocenianie-w-klasach-I-III.pdf 2. Niemierko, B.(2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa: WSiP. 3. Sterna, D. (2015).Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. 4. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studentek/Studentów/ we wspólne uczenie się, praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
1.Cele i funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. 2. System oceniania i rodzaje oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. 3. Proces i konsekwencje oceniania ucznia w klasach I-III. Prawa i błędy w procesie oceniania. 4. Nowe spojrzenie na ocenianie kształtujące. 5. Informacja zwrotna w relacjach nauczyciela z uczniem jako narzędzie wzajemnego uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borek, A.,Tędziagolska, M. 3P – Prosta, praktyczna i potrzebna. Ewaluacja w szkole i przedszkolu Materiały edukacyjne i narzędzia badawcze dla nauczycielek i nauczycieli. https://docplayer.pl/18824931-Ewaluacja-w-szkole-i-przedszkolu.html 2. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/media/3000420/cwikla-ocena_opisowa-2.pdf 3. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J.Bałachowicz, E.Ćwikła, M.Krasuska-Betiuk, M.Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4.Ćwikła, E. (2019). Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki, W: M.Wiśniewska-Kin, J.Bonar, A. Buła (red.). Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice-rozpoznania-perspektywy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. 6.Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Literatura uzupełniająca: 1.Choroszczyńska, M., Dotka, M., Konopka, I., Zwierzyńska, E. (2015) Ocenianie w klasach I-III, ORE. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/751/Ocenianie-w-klasach-I-III.pdf 2. Niemierko, B.(2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa: WSiP. 3. Sterna, D. (2015).Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. 4. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. WIEDZA - zaliczenie pisemne (stworzenie konspektu przykładowych zajęć z zachowaniem elementów oceny kształtującej); - aktywność podczas ćwiczeń: jakość uczestnictwa w dyskusjach i innych zadań związanych z realizacją zajęć; 2. UMIEJĘTNOŚCI -poziom wykonania zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w dyskusjach, debatach, rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z ocenianiem w klasach 1-3); 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE -jakość uczestnictwa w dyskusji podczas ćwiczeń; - jakość uczestnictwa w praktycznych zadaniach dotyczących oceniania w klasach 1-3). |
|
Pełny opis: |
1.Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia ćwiczeń. Cele i funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. 2. System oceniania i rodzaje oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. 3. Proces i konsekwencje oceniania ucznia w klasach I-III. Prawa i błędy w procesie oceniania. 4. Nowe spojrzenie na ocenianie kształtujące. 5. Informacja zwrotna w relacjach nauczyciela z uczniem jako narzędzie wzajemnego uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borek, A.,Tędziagolska, M. 3P – Prosta, praktyczna i potrzebna. Ewaluacja w szkole i przedszkolu Materiały edukacyjne i narzędzia badawcze dla nauczycielek i nauczycieli. https://docplayer.pl/18824931-Ewaluacja-w-szkole-i-przedszkolu.html 2. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/media/3000420/cwikla-ocena_opisowa-2.pdf 3. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J.Bałachowicz, E.Ćwikła, M.Krasuska-Betiuk, M.Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4.Ćwikła, E. (2019). Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki, W: M.Wiśniewska-Kin, J.Bonar, A. Buła (red.). Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice-rozpoznania-perspektywy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. 6.Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Literatura uzupełniająca: 1 J.McTighe, H.F. Silver, Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji (2021), CEO. 2. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. WIEDZA - zaliczenie pisemne (stworzenie konspektu przykładowych zajęć z zachowaniem elementów oceny kształtującej); - aktywność podczas ćwiczeń: jakość uczestnictwa w dyskusjach i innych zadań związanych z realizacją zajęć; 2. UMIEJĘTNOŚCI -poziom wykonania zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w dyskusjach, debatach, rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z ocenianiem w klasach 1-3); 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE -jakość uczestnictwa w dyskusji podczas ćwiczeń; - jakość uczestnictwa w praktycznych zadaniach dotyczących oceniania w klasach 1-3). |
|
Pełny opis: |
1.Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia ćwiczeń. Cele i funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. 2. System oceniania i rodzaje oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. 3. Proces i konsekwencje oceniania ucznia w klasach I-III. Prawa i błędy w procesie oceniania. 4. Nowe spojrzenie na ocenianie kształtujące. 5. Informacja zwrotna w relacjach nauczyciela z uczniem jako narzędzie wzajemnego uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borek, A.,Tędziagolska, M. 3P – Prosta, praktyczna i potrzebna. Ewaluacja w szkole i przedszkolu Materiały edukacyjne i narzędzia badawcze dla nauczycielek i nauczycieli. https://docplayer.pl/18824931-Ewaluacja-w-szkole-i-przedszkolu.html 2. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/media/3000420/cwikla-ocena_opisowa-2.pdf 3. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J.Bałachowicz, E.Ćwikła, M.Krasuska-Betiuk, M.Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4.Ćwikła, E. (2019). Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki, W: M.Wiśniewska-Kin, J.Bonar, A. Buła (red.). Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice-rozpoznania-perspektywy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 5. Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. 6.Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Literatura uzupełniająca: 1. J.McTighe, H.F. Silver, Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji (2021), CEO. 2. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 13 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studentek/Studentów/ we wspólne uczenie się, praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
1.Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia ćwiczeń. Cele i funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. (3h) 2. Rodzaje i formy oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. (3h) 3. Proces i konsekwencje oceniania ucznia w klasach I-III. Prorozwojowy charakter oceniania kształtującego. (3h) 4. Nowe spojrzenie na ocenianie kształtujące: metody, techniki i narzędzia gromadzenia informacji o uczniach. (3h) 5. Informacja zwrotna w relacjach nauczyciela z uczniem jako narzędzie wzajemnego uczenia się (3h) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borek, A.,Tędziagolska, M. 3P – Prosta, praktyczna i potrzebna. Ewaluacja w szkole i przedszkolu Materiały edukacyjne i narzędzia badawcze dla nauczycielek i nauczycieli. https://docplayer.pl/18824931-Ewaluacja-w-szkole-i-przedszkolu.html 2. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/media/3000420/cwikla-ocena_opisowa-2.pdf 3. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J.Bałachowicz, E.Ćwikła, M.Krasuska-Betiuk, M.Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej (wybrane rozdziały). 5.Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Literatura uzupełniająca: 1. J.McTighe, H.F. Silver, Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji (2021), CEO. 2. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) 3. M.Kowalewski, Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły, Łódź 2021. 4. M. Harrmin, Jak motywować uczniów do nauki. Biblioteka Szkoły Uczącej, Warszawa 2015. |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 13 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studentek/Studentów/ we wspólne uczenie się, praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
1.Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia ćwiczeń. Cele i funkcje oceniania i ewaluacji w klasach I-III szkoły podstawowej. (2h) 2. Rodzaje i formy oceniania w klasach I-III szkoły podstawowej. (2h) 3. Proces i konsekwencje oceniania ucznia w klasach I-III. Prorozwojowy charakter oceniania kształtującego. (2h) 4. Nowe spojrzenie na ocenianie kształtujące: metody, techniki i narzędzia gromadzenia informacji o uczniach. (3h) 5. Informacja zwrotna w relacjach nauczyciela z uczniem jako narzędzie wzajemnego uczenia się (3h) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borek, A.,Tędziagolska, M. 3P – Prosta, praktyczna i potrzebna. Ewaluacja w szkole i przedszkolu Materiały edukacyjne i narzędzia badawcze dla nauczycielek i nauczycieli. https://docplayer.pl/18824931-Ewaluacja-w-szkole-i-przedszkolu.html 2. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/media/3000420/cwikla-ocena_opisowa-2.pdf 3. Ćwikła, E. (2021). Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J.Bałachowicz, E.Ćwikła, M.Krasuska-Betiuk, M.Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej (wybrane rozdziały). 5.Sterna, D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Literatura uzupełniająca: 1. J.McTighe, H.F. Silver, Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji (2021), CEO. 2. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) 3. M.Kowalewski, Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły, Łódź 2021. 4. M. Harrmin, Jak motywować uczniów do nauki. Biblioteka Szkoły Uczącej, Warszawa 2015. |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 13 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.